Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
stortriss_hej

konventera om till etanol

Rekommendera Poster

Hej!

Har en tanke på att sätta in en box i min utombordare som gör så att man kan köra på E85. Motor är en Mariner av årsmodell 2000 som är på 50hk och är en fyrtaktare! Går det? För och nackdelar? Kom igen skriv vad ni tycker!

Har själv forskat i det, en del säger inga problem det är självklart att det ska gå, medans andra säger nja nej.

Jag vet att den kommer att dricka mer bränsle men i gengäll så är det bra för naturen och du kan ändå spara en del pengar varje säsong!

/Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en del information här, http://www.etanol.nu/, om du inte redan har sett det. Sjömackar har inte E85 i dagsläget ska man vara medveten om. Så det är kanske bäst om man kan konvertera motorn på ett sätt att de kan köra på både E85 och vanlig bensin som många bilar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är ju klart, men i nuläget så får jag ändå släpa på dunkar fram och tillbaka eftersom att dom inte får sälja bensin i den hamnen som jag ligger i!

Dom boxarna som man kan montera dom kan man ställa in på om man ska köra på bensin eller etanol, så skulle det krisa så kan man ju även köra på bensin. Finns även boxar som är automatiska som man slipper ändra på vilket bränsle du kör på!

Men vad tror ni, är det lämpligt att konventera om motorn?

 

/Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan blanda en hel del E85 i soppan utan att konvertera alls också. Min gamla B18 klarar dryga 20% inblandning. Är det kallt (typ vid vintertrolling) brukar jag skippa E85 eftersom motorn blir mer svårstartad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart du ska konvertera motorn! Går själv i samma tankar med min innombordare.

Fördelarna, bl.a att båten blir billigare i drift och miljöaspekten tycker jag överväger. Att det skulle vara sämre för miljön är överdrivet och rätt framställt så finns det knappast några nackdelar. Men om du tänker ungefär som mig så är det ju framförallt det ekonomiska alternativet som lockar.

Det negativa är ju som man nämnt tidigare att du fortfarande inte kan tanka E85 vid sjön och att båten drar mer. Men bränsleökningen som hamnar någonstans på 30% mer motiveras ju av den snedbalans mellan bensin- och etanolpriset. Man tjänar ju ändå minst 2kr litern på att köra etanol...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lägger mig inte i om folk konverterar sina motorer eller ej men man ska vara medveten om vad man gör. Etanol är rätt argesivt mot aluminium samt att det kräver täta oljebyteten detta för att oljan inte klarar av att ta hand om de bränslerester som når vevhuset på samma sätt som med bensin.

Vad jag därimot avråder från är att blanda in E85 utan att justera bränsleblandningen. Det går bra, säger många, men det tappar lite effekt. Motorn ska inte tappa någon effekt om blandingen är rätt. Gör den det så har man för mager blandning och för hör förbränningstemperatur som kan leda till motorskador. Det konstiga är att många som å ena sidan häller salt i tanken, blyersättning, för att de har sagt det på macken å andra sidan späder ut bränslet med sprit som kräver ett annat blandningsförhållande.

Man ska ta reda på hur man ska göra för att undvika problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blyersättningsmedel är inte som du verkar tro samma sak som att hälla ett pkt Jozo i tanken.. Motorer med lättmetalltoppar behöver ingen blyersättning, sant. Gamla gjutjärnstoppar däremot har ventilsäten som kan ta stryk om man inte blandar i ersättningen. Man kan chansa, sant.. men blyersättningen gör iallafall ingen SKADA i dessa motorer. Att blanda E85 i bensinen är på inget sätt skadligt i gamla motorer heller. Vet inte om du är medveten om det.. verkar iaf inte så, men det är ca 5% inblandat i soppan redan när du köper den på macken. Men klart man ska ta reda på hur man ska göra Det gäller väl f.ö. det mesta.. Men mig veterligt har ingen kört sönder sin motor vare sig pga E85-inblandning eller blyersättningsinblandning. Däremot vet jag flera som åkt på topplocksrenovering (nya säten) för att dom skippat blyersättningen eftersom det ju bara är salt

EDIT: Stavfelskorrigering

 



Senast ändrad av KillerBoo | 11 juli 2008 | 21:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Urrrrk. Å andra sidan spär jag inte bensin m etanol för miljöns skull i 1a hand, utan för min plånboks skull

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det är inte samma sak som Jozo, men det är salt. Jag känner flera som renoverat trots salt! Jag har även sett förgasare som stått över en vinter med salt i och det, mina vänner, är inget för nervsvaga. Kör ni med ersättning så för guds, och eran egen, skull kör en tank utan innan vinteruppehållet.

Ja, jag är medveten om att det är mellan 5 och 10% E85 inblandat, i 95 oktan. Därför kör jag alltid 98! Jag har sett motorer med aluminiumblock som gått på E85 och de var inte vackra inuti. Frätskador bakom ramlagren var ett av de mer påtagliga problemen!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm ja! Många intressanta åsikter och inlägg, får se hur jag gör om jag ska prova på det eller ej! Tack för många bra inlägga. Fortsätt gärna med fler inlägg om ni vill, roligt att läsa!

/Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt en nära bekant som är kemist så skall man vara försiktig med att köra en gammal bensinare på, om så ens delvis etanol

Etanolen har aggressivare kolväteatomer (eller hur det nu var) och löser avlagringar i bränslesystemet. På en båt motor som står still halva året kan detta bli kostsamt för plånboken ändå fast lite senare bara. I form av verkstadsbesök med igenstoppade förgasare. Om det sen är en inombordare så kan ventilerna ha fastnat över vintern pga skit även där och då är besparingen uppäten definitivt Köp åror i trä obehandlade, bäst för miljön och plånboken på sikt Flört

/sp

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Etanol finns även i 98 oktan,se tripak.se finns även som dieselbooster.skall funka mot amöbor .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Martin, bra idé med etanolkonvertering av båtmotorn. Det skulle jag också gärna göra. Drömmen är att köpa en inombordare med katalysator och etanolkonvertera den. Får man fråga vad det är för boxar du pratar om? Finns det boxar som är avsedda för att styra insprutningen till just båtmotorer? Jag vet att det finns till bilar, de kanske funkar till båtar också?



Senast ändrad av tobbe03 | 09 september 2008 | 15:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter bara och väntar på att någon ska skriva något om brandrisk i tråden, men det kommer inte.  Etanol kommer inte att bli någon hit i båtar just av den orsaken.  Bensin är farligt och vi ser flera olyckor varje år.  Ofta händer det i samband med tankning och statisk elektricitet på grund av icke eller dåligt jordade bränslesystem.  Men även bensin har sina begränsningar, det kan inte brinna utan tillsatt syre.  Men det kan etanol som ju har sina egna syreatomer.  Etanol annat än som dryckjom, och bensinvärmare som det skrivs om i en annan tråd just nu, funkar i bilar på landbacken som man kan springa bort från. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det ryker inte vid oljefälten, det ryker vid raffenaderierna, men inte i den omfattningen.

Jag vet för jag har min båt några mil från ett raffenaderi och det blir det svarta ränder från regnet av sotet. Så om jag skulle sett ur eget perspektive så kunde de sluta tillverka diesel där och alla köpa etanol från Brasilen så slipper jag tvätta bort smuttsränderna.

Det vore väll bra?

Alternativen med egen etanoltillverkning är dödsdömd då man genomfört prisreglering så att endast billig etanol från Brasilien blir möjligt.

Bra för miljön!!!

mvh Roland

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ännu någon som fått nys om att man skruvar lite här o där så kan man köra på etanol och spara en krona milen.. Sedan så finns dom som säljer fin fina boxar som kostar 3000kr och så kan man spara upptill 2kr milen.. Folk sitter hemma i garaget och mixtrar med detta prövar olika lägen på tändingen och tillsäter olika mänger av etanol.. Enligt mej så är d bara en tidsfråga innan något av garagen flyger i luften.. En kompis mixtra en hel del med detta när etanol var i fokus för några år sedan.. Utgångsobjektet var en väl inkörd v8a funka la lite si o så, man fick tillsätta en redig skvätt med bensin i förgasaren vid varje start försök eller köra med startgas så gick skiten igång. Men frågan är om d e värt d den dagen d klappar ihop pga sämre smörjegenskaper. Alla har ju inte etanol mackar utanför huset och man kan få åka långt för att tanka etanol. blir d för långt kör man ju upp förtjänsten redan där..

Jag har 3 mil till närmsta etanol mack, men bara 1 km till en som säljer diesel o bensin. Inget svårt val för mig iaf..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med etanol motståndarna här inne på forumet. Skulle inte heller hålla på mixtra me etanol så länge jag inte måste.

Jobbar med etanol dagligen fast då i våra bussar på stan å den etanolen heter iof

E95 har jag för mig. Den e grym mot vanliga filter som inte är etanol klassade.Dom fräter sönder å täpper igen bränslesystemet dvs pump rör å spridare. Den löser upp bränsle slangar som inte är etanol klassade och ihop med vanlig motor olja så bildas en svart gegga som täpper igen filter å ledningar.

Vi byter spridare vart 2000de mil samt olja vart 1000de då etanolen är så torr å tvättar

cylinderloppen mer än diesel.

Lite info om etanol som jag vet å jag vill inte ha den i min båt iaf.

Sen får ju alla göra som dom vill.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Etanol har mycket riktigt en syreatom i molekylen, men det räcker långt ifrån till för att den skall kunna brinna utan tillsatt syre. Men visst är etanol eldfarligt. En jämförelse: Flampunkt: Bensin c:a -40 grader. Etanol 12 grader. Antändningsteperatur: Bensin c:a 240 grader, Etanol 425 grader. Koncentrationsintervall då blandning med luft är explosiv: Bensin 1,4-7,6 %(V/V), Etanol: 3,5-15 %(V/V). Det enda avseende där etanol möjligen kan sägas ha högre brandrisk än bensin är alltså det sistnämnda och det är i.o.f.s. inte helt betydelselöst, men jag tror inte att detta utgör något hinder för användning i båtar. Värdena ovan varierar lite med olika källor, men är i huvudsak korrekta.

Mvh/Sea Maniac

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och vad är syftet?

1. Miljön?

2. Lägre kostnad?

3. Bättre för motorn?

Tror de flesta säger kostnaden när det gäller en båt. Men hur ser totalkostnaden ut med de risker för vad som kan hända med motorn? Dessutom förbrukas med bränsle och vinsten kan knappast bli så många kronor.

Och för de som anger miljöperspektivet. Hur vet ni vad det bildas för emissioner vid förbränningen med en båtmotor som är dåligt anpassad för etanol? Annat är det med bilmotorer som är anpassade och testade med styrutrustning samt katylasatorer som fungerar för etanol. Att motorn fungerar säger inget om vilken skit man släpper ut.

Varför inte låta det vara, se till att köra resurssnålt. Hålla botten och drev rena från beväxning, byta ut gamla 2-taktare mot moderna 4-taktare eller skaffa en dieselmotor.

Eller ännu mer radikalt, köp en segelbåt. (borde ge mig ett par plusspoäng från segelbåtsgänget)

mvh Roland

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan köra gräsklippare på etanol, bara att byta munstycke till ett större. Co2 utsläppet blir - 0 för mijlön. De flesta motorer går på etanol utom dom som ligger på högt insputningstryck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Feltänk från början.........

Etanol är ett förträffligt bränsle och det är inte utan anledning att det är det man kör formel 1 bilar på det. Men vad som är feltänk när det gäller att konventera bensinmotorer till E85 är att bara för man ändrar lite på tändning och bränsleblandning så är inte motorn byggd för etanol. Dagens bensinmotorer har förbränningsrum ventilet ja allt i motorn är byggt efter hur bensin uppför sig vid förbränning.
Ska man köra på etanol och vara miljövänlig och kanske även spara en slant så ska man använda en motor som är konstuerad för etanol......

Finns det sådana på marknaden? Inte vad jag vet men det kanske finns någon här som har bättre koll på det. Alla nyare motorer ska ha alkoholresistenta slangar. Minns inte vilket år det kom men det är inte länge sedan.
Det är många gamla motorer som har havererat för att all bensin numera innehåller etanol, då för att slangarna och gummipackningarna har gett upp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läser på andra båtforum att folk inte vill ha nån etanol alls i sitt båtbränsle, drar ju fukt till sig=problem. En modern utombordare tål max 10%etanol, men båtens bränslesysten är inte alltid anpassat för det. Så det är inte så enkelt som det kanske låter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt tänker jag fel Flipper?

Hur många skulle få för sig att konventera en diselmotor till bensin eller tvärt om?
Men när det gäller etanol så tycker många att det är helt naturligt. Jag har ett par traktorer hemma som går att köra på etanol ,bensin eller diesel(fotogen) men man slutade med sådana 50-60 talet för att de är inte bränsleekonomiska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej kollade uppgiften om formel 1 och såg att jag har blivit lurad där. Har fått förklarat att det var etanol och det var därför man inte såg när den brann.
Men du har rätt att det tydligen var bensin de kör på.
Men energiinnehållet i etanol är fortfarande väldigt högt om man har rätt motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Energiinnehållet i en liter etanol är energiinnehållet i en liter etanol, och det alldeles oavsett vilken motor du har.  Och etanol hamnar energimässigt rejält på efterkälken bakom både bensin och diesel.  Efter en stunds googling så får man fram detta:

Diesel = 35,9 MJ/L

Bensin = 32,6 MJ/L

RME = 33,3 MJ/L

Etanol 100% 21,1 MJ/L

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...