spaceas 0 Postad 7 Juli , 2008 Detta är min första sommar med en riktig båt, var riktigt glad i vår styrpulpetare, har iofs bara hunnit med ett par turer har planerat en heldagstur med polare från gbg uppåt kusten via restauranger och strandhugg. Mycket skojj att se fram emot. Men när jag kom till min båt idag var den rejält påkörd i aktern, så mycket att utombordaren måste till varv: Trimroder, propeller o delar av godset förstört, kanske mer. Ser ut ungefär som en stor båt med badbrygga backat in i hög fart på fyllan. Nån har även vart i båten, kapellet är knäppt på ett annat sätt än när vi lämnade den i torsdags. Suck. Nu var denna veckans långtur förstörd, plånboken tömd på buffertpengar, massa krångel med försäkringsbolag... fy vad humöret rasade, fick tuppjuck rentav. Om dom lämnade en lapp? Inte en chans. Kul med båt.. inte nu vartfall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
WaterWolf 0 Postad 7 Juli , 2008 Fan vad trist! En rejäl smitning av en feg ynkrygg! Ligger du på en Marina? de kanske har övervakningkameror? Hör med andra båtägare runtomkring, det finns säkert vittnen till händelsen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
spaceas 0 Postad 7 Juli , 2008 Ynkrygg var ordet! Kölhalning, missilattack, grr... Min båt är knappt 6 m i en 10m plats så det är möjligt att folk tycker att det är en fin vändplats. Får väl sätta en KÄTTING mellan stolparna, morr. Ligger på hamn med bevakning ( vi får alla göra våra pass), göteborg... pratar med båtgrannar och varvet idag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
WaterWolf 0 Postad 7 Juli , 2008 Då har du goda möjligheter att få fast förvaren:) Lycka till... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
spaceas 0 Postad 7 Juli , 2008 tack- hoppas det. Skall in på varv i morgon, ligger lite olja runt motorn.. drev... hmmm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spax 0 Postad 7 Juli , 2008 Har du spanat in några misstänkta båtar i närheten. Borde väl vid närmre kontroll finnas spår kvar på förövarens båt från din båt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 7 Juli , 2008 Tråkigt sånt där. Jäkla typ att bara dra! Kunde ju lämnat en lapp eller sökt upp dig i efterhand. Hoppas du hittat den fulingen och att det löser sig snabbt och smidigt med försäkringsbolag mm så du iaf kan få ut lite mer av sommaren! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 7 Juli , 2008 Ställ dig på din plats och titta. Har du, eller ligger du så att det är en massa trafik och båtar som vänder m.m. Om inte så titta på dom som har anledning att backa åt ditt håll och kolla deras båter om det finns märken. Visserligen så finns det stollar som kör ut och in överallt. Lycka till med sökandet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee Postad 8 Juli , 2008 Fan vad tråkigt, hoppas det löser sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 8 Juli , 2008 Vad jag anser går inte skriva i ett allmänt forum. Men jag kan inte ändå inte låta bli att förundras över hur bilistfasonerna sprider sig till sjölivet, hum hum . Jag lider med dig/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grundlurad 0 Postad 8 Juli , 2008 Jag lider med dig men jag undrar om det blir att se annorlunda ut om man backar in i hög fart fast man är nyckter? Kan ju vara en dålig styrman oxå. Alla misstag som begås på sjön är inte bara av fylltrattar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee Postad 8 Juli , 2008 Vad har det för betydelse. Man ska väl ta ansvar för sina handlingar oavsett? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grundlurad 0 Postad 8 Juli , 2008 Naturligtvis ska man stå för vad man gjort och ta konsekvenserna. Menade bara att det inte nödvändigtvis var en berusad förare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AudiTQ 1 Postad 9 Juli , 2008 Antingen ett fyllo eller en fullständigt inkompetent förare. Detta hade kanske inte hänt om det funnits ett båtkörkort. Olyckligt är det iallafall, hoppas det löser sig snabbt med försäkringar osv. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petsch 0 Postad 9 Juli , 2008 Båtkörkortet har väl inget med hur folk manövrerar sina båtar eller hur pass ärlig man är. Detta skulle inte ändras i mina ögon på grund av ett eventuellt båtkörkort. Dålig slutsats..... Men jag hoppas verkligen att du får ordning på båten och att den eventuella förövaren ger sig till känna. Trevlig sommar Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rocketeer 0 Postad 9 Juli , 2008 att spärra din båtplats med kätting låter som enda sättet att i framtiden slippa detta. Jag har sett flera som har liknande lösningar dock endast med rep, jag har alltid undrat varför.... Var i alla fall glad att du har så stor båtplats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 9 Juli , 2008 Det är väl förmodligen därför det inte sker några bilolyckor heller, det är ju krav på körkort, detta var det mest naivaste inlägget jag nånsin läst på forumet, fullständigt urflippat, men det var väl ett skämt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 9 Juli , 2008 Du skämtar va? Detta hade kanske inte hänt om det funnits ett båtkörkort. Senast ändrad av ulfa | 09 juli 2008 | 23:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 10 Juli , 2008 han menar nog att det skulle vara någon form av manöverprov till båtkörkortet som det är till alla andra motorfordon.... Sorry, i detta fall blir det inget sådant... och i ärlighetens namn - hur många av oss gör en perfekt till/ut läggning VARJE gång? skillnaden är (HOPPAS JAG) att vi som skriver på detta forum hör av oss om vi gör ett misstag och står för konsekvenserna öppet och ärligt, vinden och vågorna kan helt plötsligt flytta båten 2 meter i sidled t ex. (kastvindar) jag tror mig ha erfarenheten för det jag säger då jag är uppvuxen invid havet och började med bohuseka och en Apollo 4 hk när jag var 10 år - och det är 27 år sedan... På många bryggor låter det ; - kolla klanten, han var tvungen och prova 4 gånger innan han la till, hahaha.. Skillnaden på en klant och en 'kapten' som vet vad han gör är att han inte tar onödiga risker, kommer man inte rätt direkt är det bättre att avbryta tilläggningen och börja om istället för att riskera en annan båt, eller sin egen mot bryggkanter/båter, elller sin besättning o.d Givetvis har det ju också mkt med båtens utrustning att göra samt hur lugn du är. //RC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tommpa 0 Postad 10 Juli , 2008 RCarlsson...jag håller med dej fullständigt. Dessa besservisser som står vid bryggan som istället för att hjälpa till, står och skrattar när man inte klarar att angöra bryggan första gången. Har varit på sjön sen -84, har varit kapten på en sopbåt i Sthlms skärgård. Tycker att jag har erfarenhet men händer fortfarande att jag måste vända och prova en gång till. tommpa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser