Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
Stefanho

Ny motor i Albin 25

Rekommendera Poster

Hej alla glada.

Har tänkt att införskaffa ny motor till min nyinköpta albin 25.

Nån som vet vilka motorer man kan använda i en albin 25a, eller hur jag kan ta reda på det?

Köpa renoverad på blocket.se eller går det att köpa sprillans ny?

Allmänt att tänka på?

Tacksam för svar

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med motor talar vi väl om dieslar och de flesta dieslar kring 50 hk går bra att sätta in i din båt.

Vilken motor? Är en fråga som man som utomstående inte kan svara på.

Men några riktlinjer för motorköpet kan jag kanske bidra med.

1. köp en motor som det finns ett utbyggt servicenät till.

2. köp motorn av en handlare som är välrenommerad.

Med andra ord köp inte någon motor som är jättebra men inte har något utbyggt servicenät och/eller endast har ett få tal försäljnings-/serviceställen.

Som du märkte tog jag över huvud inte upp blocket renoverade motorer. Ok, jag är helt övertygad om att de flesta är bra men ifall man själv inte har spetskunskapen skall man inte chansa. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns många som bytt i sina båtar...bäst gör du i att bli medlem på albin25.se tror även du kan få rabatt på ny motor om du är medlem där

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag skrev i ett annat inlägg:

Finns en Albin 25 klubb,www.albin25.se

I nr 12 2006 av Praktiskt båtägande skrev de om Albin 25.
Före 1973 satt det Albin AD21 på 22 hk med toppfart på ca 8 knop. 1973 kom det en modifierad Albin 25 med Volvo Penta MD3B på 36 hk, aktern blev bredare mm, och toppfarten ökade till 12 knop med marshfart runt 10 knop.
De varnar för Albin 25:or med det gamla skrovet som fått ny för stark motor som den ej är gjord för med resultat att aktern gräver ner sig och båten upplevs som tung och trögstyrd.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag bytte motor i den Albin 25 jag hade för ett antal år sedan. Köpte en Solé-diesel (egentligen en Misubishi - världens vanligaste truckmotor) från Diesel-Power i Västra Frölunda. Har aldrig varit så nöjd med ett köp som just det. Perfekt service, snabb leverans och billigt.

Solé är jättestort över världen och i dessa tider kan man inte ens få en reservdel till Volvo samma dag - allt är enligt logistikens lagar på väg och anländer i bästa fall dagen efter. Exakt samma service erbjuder Solé och motorn är välkänd för reparatörer så inga problem med det.

Sök Solé på Internet och lär lite mer om dem. Kan varmt rekommendera deras motorer.

Carl_Axel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...