Gå till innehåll
måndag 17 februari 2025
Crescent_48

Motorn går ojämt om saknar tomgång (johnson 50 -92)

Rekommendera Poster

Hej!

För en tid sedan hade jag ett inlägg om min motor som kolvarna hade fastnat på, den hade då light skurit eller fastnat, de problemet är nu löst och motorn går nu. MEN, den saknar tomgång och går orent samt bluddrar vid max gas på drag, den accelerar också väldigt långsamt...Kan det vara så att den tar in vatten i cylinder genom kylningen? Denna misstanke har jag eftersom kolvarna satt fast efter en vinterförvaring...Går detta att kontrollera på något sätt?

Vad kan det annars va för problem. Har läst en heldel här på forumet och det har diskutterats; tändstift, skit i förgasaren, tjuvluft etc. I vilket ände ska ja börja...de är ju trevligast att börja med de billigaste alternativen om de kan lösa problemen. Motorn har om jag har förstått det rätt två förgasare, var sitter skruven för bränsletillförsel/luft. Och vad är grundinställningen. Sen undrar jag var membranet sitter på motorn, har bytt ett sådant på en Tohatzu 15 en gång som gick lika illa...sen gick den som en klocka...kan det vara de?

Vore tacksam för snabb hjälp då semestern börjar närma sig!

Mvh Tommy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fel du beskriver kan bero på många olika orsaker. Ta ur stiften sedan mootrn stannat på tomgång och kolla om du kan se vattendroppar. Om inte, gå vidare och ta ett kompprov, det borde avslöja om du har ett vattenläckage. Membranet du letar efter sitter i  bränslepumpen. Följ bränsleledningen som går till förgasarna tills du hittar en manick med in och utlopp som är bultad direkt mot vevhuset/motorblocket. Om det är vattenläckage så kan det räcka med att byta topplockspackningen. Det är hur som helst i toppen  du bör börja leta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fel du beskriver kan bero på många olika orsaker. Ta ur stiften sedan mootrn stannat på tomgång och kolla om du kan se vattendroppar. Om inte, gå vidare och ta ett kompprov, det borde avslöja om du har ett vattenläckage. Membranet du letar efter sitter i  bränslepumpen. Följ bränsleledningen som går till förgasarna tills du hittar en manick med in och utlopp som är bultad direkt mot vevhuset/motorblocket. Om det är vattenläckage så kan det räcka med att byta topplockspackningen. Det är hur som helst i toppen  du bör börja leta.

----------------------------------------------------------------

Hej!

Tack för ditt svar. Var får man tag i utrustning för att mäta kompressionen, antar att de är något man skruvar i topplocket, där stiften sitter, eller?

Vad de gäller topplockspackningen, så har jag aldrig gjort detta på en båtmotor, hur svårt är det på en femgradig skala? Är det något man fixar utan att ha gjort de tidigare? Jag har gjort de på nån moppe för 15 år sedan, men de är väl kanske inte riktigt samma sak. Antar att toppen skall dras med momentnyckel, isåfall hur hårt? 

Hur är det med membranet, måste förgasarna skruvas bort för att byta denna?

Mvh Tommy



Senast ändrad av Crescent_48 | 07 juli 2008 | 15:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill inte vara sån, men jag tycker du verkar ha väl lite koll på motor, förgasare och bränsle, etc. Vore jag i dina skor skulle jag lämna in motorn.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill inte vara sån, men jag tycker du verkar ha väl lite koll på motor, förgasare och bränsle, etc. Vore jag i dina skor skulle jag lämna in motorn.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

De stämmer! Jag har ganska dålig koll på båtmoterer, men jag har inte tummen mitt i hand och vill gärna lära mig mer om båtmotorer, därför är jag här på detta forumet. Hade jag varit en fullfjädrad mekaniker så hade jag nog inte varit här.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår att det kan vara svårt att få en motor fixad nu i semestertider.

Gå till en firma som säljer reservdelar till din motor och beställ en verkstadshandbok. Den har ett reservdelsnummer som allt annat och kostar ca 200 -300 kr, men finns bara på engelska.  

Manometer för kompprov finns t.ex. på mekononem och biltema. Ta provet med fullgas. Komp spec framgår av V-handboken, annars kan du säkert få tips om rimliga värden här på MG. Att skruva bort toppen är vanligen relativt enkelt för den som har rätt verktyg, tum i ditt fall skulle jag tro. Momenten framgår av V-handboken och är ibland ingjutet i toppen vid resp. bult.

Normalt så behöver du inte demontera förgasarna för att byta membran. 



Senast ändrad av guestsson | 07 juli 2008 | 16:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar, jag skruvar lite i helgen och återkommer med rapport om det har blivit några framsteg.

/Tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...