Zambrotta 0 Postad 6 Juli , 2008 Hej där ute. Någon som kan hjälpa en nybörjare? I min nyköpta båt (ny för mig men den är från 1977) så sitter det två batterier, nu undrar jag ifall de är kopplade så att jag inte blir utan ström när det är dags att åka hem. Batterie 1 är kopplat direkt till en brytare för att sedan gå vidare till startmotorn en kabel tjock som tummen, batteri 2 är kopplat till en egen brytare för att där efter gå ut till allt annat som kräver ström i båten. Det går två kablar (6 kvadratare) från generatorn till brytaren vid batterie 2. Båda batterierna är sammanlänkade med en grov kabel på minuspolerna. Får dom laddning båda två? Hur då? Senast ändrad av Zambrotta | 06 juli 2008 | 23:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dksn 0 Postad 7 Juli , 2008 Har du båda brytarna på när du kör så laddas båda, när du sedan ligger för ankar så ska du slå av brytare 1 så tar du bara förbrukning från 2:an, så du alltid har startström när du ska hem. vill du veta mer så kolla http://www.marieholm20.com/ideas/elsystem/skyllermarks-05.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zambrotta 0 Postad 7 Juli , 2008 Tack snälla, nu har jag lite bättre koll. Ha det bra i regnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 7 Juli , 2008 Batterie 1 är kopplat direkt till en brytare för att sedan gå vidare till startmotorn en kabel tjock som tummen batteri 2 är kopplat till en egen brytare Inget av det du beskriver som kopplingen indikerar att generatorn är kopplad till startbatteriet oavsett hur brytarna står inställda. Det måste fattas en ledning..ett relä eller diodbrygga eller nåt...har du verkligen kollat alla sladdar från startbatteriet via brytare etc och inte missat nån? Senast ändrad av Gunnar_ | 07 juli 2008 | 19:24 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser