Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
Sungam

Seatech Silent Choice problem

Rekommendera Poster

Hej.
För några veckor sedan monterade jag Seatech´ s silent choice som jag köpte via Hansen Marine. Tyvärr så läcker dom, verkar komma från axeln där spjället är fäst. Båda två läcker men den ena spökar mest. Är det någon som har varit med om något liknande?
Trodde att det satt packningar på axelgenomföringen. Inte så kul med saltvatten i motorrummet.

När spjällen är stängda så ska avgaser och kylvatten gå genom drevet, men eftersom passformen på spjällen är sådär så läcker det ut både avgaser och kylvatten tros stängda spjäll. Visst är det tystare än öppna spjäll men långt från orginalet.

Har jag haft otur att få ett par måndagsex eller är det här man får för 8000 kr?

Vore kul att höra kommentarer från er med samma märke, har bara läst gott om dom på dessa sidor vilket gjorde att jag valde dessa.

Mvh
Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ringde dem för en timme sedan och de hade inte varit med om att några läckt tidigare.
De ska kolla om det går att byta oringar själv eller om hela SC måste bytas ut.Inte så sugen på det eftersom båten måste upp på land, är tyvärr tvingad att ta bort slutrören för att kunna byta SC. Har bara 2 cm mellan slutrör och SC, svårt att få på slangen;)

Narturligtvis börjar semestern på torsdagRynkar

Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Taskigt läge. alltid lika jobbigt, hoppas att det löser sig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Har också Silent Choice i min båt, som också läcker! Har ingen aning om vad jag har för fabrikat eller hur de riktigt fungerar tekniskt sett men jag tippar på att det är som du beskriver.  Dels tätar inte spjällen 100% så det läcker ut lite muller och avgaser rakt ut i stängt läge. Låter gött tycker jagCool.  Sedan läcker det här precis som för dig i axeln som spjället sitter på. Dock bara på den ena sida och inte i några större mängder. Ser att det sipprar lite vatten och sot när man gasar på lite men det är absolut ingen panik. Torkar ur det med en trasa efter jag åkt.  Kanske det är dags att ta tag i problemet så att det inte blir större.

Någon har tips på hur man ska täta på bästa sätt? Jag slipper inte undan att montera ur prylarna va? Då blir det väl att åka med raka pipor på hel tid eller ner genom bockhornet då.... Ska åla mig ner i motorutrymmet i Croupiern idag och kolla lite närmare på det hela.

/JOCH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pratade med Hansen Marine idag igen (de är väldigt tillmötesgående) och de hade plockat isär axeln på en SC som de har till försäljning, han var inte så imponerad av gummipackningen som sitter orginal. På fredag får han hem nya packningar som han tror ska palla vatten/värme/avgaser lite bättre. Har heller ingen lust att plocka upp båten och ta isär allt igen. För att byta packningen måste spjället bort, sedan ska det bara vara att dra upp axeln. Har lite svårt att veta hur mycket det läcker men det är inga större mängder men tillräkligt irriterande att få saltvatten på en ny motor...

Kanske skulle prova med sickaflex tills man tar upp båten?

Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...