Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
philipkarlberg

Invertering av ohm-värden från tankgivare?

Rekommendera Poster

Hej,

Min tankgivare i min gamla chris craft har lagt av. Nu har jag hittat en annan tankgivare, och den fungerar utmärkt. Enda problemet är att den visar fullt när den är tom och vice versa. Vad jag har förstått så finns det olika standarder för instrument på marknaden.

Är det möjligt att på något sätt invertera dessa värden så att bränslemätaren visar rätt?

Givaren har jag köpt på biltema. Kanske inte den bästa på marknaden, men den råkar passa väldigt bra för min tank.

Philip

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla om det inte finns en anslutning till på givaren - om den fungerar som en potentiometer så är det beroende på om du tar ut signalen över eller under släpskon. Du får då fallande respektive stigande motstånd beroende på läget på släpskon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Invertera en variabel resistans 0-180 ohm med bara två anslutningar, visst är det möjligt (med komplicerad elektronik) men vettigt är det inte.

Enklast och billigast är väl att köpa matchande instrument för 219.- på samma ställe du köpte givaren på.

Den nya serien givare och instrument verkar i mina ögon vara i princip identiska med WEMA:s instrument (typ magnetiska givare för vätskenivå och ström) och WEMA var ju tidigare top-of-the-line Obestämd

Senast ändrad av Gunnar_ | 06 juli 2008 | 19:35

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är flottören monterad på rätt sida.

Eller är det en givare med en flottör som åker upp o ned utefter ett rör, då kanske det räker att vända anslutningskablarna.

Det går att tänka om, full tank=tom tom tank=full

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Antingen gör du som någon skrev innan köper Biltema´ s tankmätare, eller om du vill behålla original instrumentet så köper du VDO´ s hävarmsgivare för bränsle. Hävarmen kan du hänga på åt två håll så ditt instrument kommer att visa rätt i ena fallet.

Erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett amerikanskt instrument med en europeisk givare visar inte bara baklänges utan dessutom rejält fel.

En amerikansk givare arbetar med 240-30 Ω medan en europeisk använder 0-190 Ω.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...