Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Dadid

Johnson 40 -91 Elkablage

Rekommendera Poster

Jag har köpt ett nytt begagnat gas-/växelreglage till min Johnson 40-91.
Det ursprungliga reglaget var vitt och det nya svart.
Ur det nya sticker det ut 2 kablar.
En med en trekantig kontakt med 3 stift i (grön-vit, röd-vit, lila-vit).
Den andra är kvadratisk och innehåller sex stift (1 svart-gul, 2 gul, 3 svart-vit, 4 lila-vit, 5 röd, 6 lila).
Stämmer färgerna med de från min motor?

Kan man få tag på motsvarande kontakter att sätta på kablaget från motorn respektive till instrument etc? Var?

Finns det andra lämpliga 3-,4-,6-polskontakter man kan använda?

/David

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bumpar den här frågan då det nu efter semestern börjar bli hög tid att ta sig an projektet.

Tacksam för all form av hjälp.

/David

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1996 bytte omc motorkontakterna så till äldre motorer finns de en kabelhärva med artnr 173771 1477:-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ett bra svar.
En dylik kabelhärva borde vara möjlig att få tag på från någon nyare havererad motor. Vill minnas at det finns firmor som handlar med sådant, men var?
Mottager tips tacksamt.

/David

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Marinhallen har väl en del reservdelar till bl a Johnson. Kanske har nåt liggande som passar till din motor.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

de blir nog lite svårt skulle jag tro ,för de är väl inte många som åker med ett nyare reglage o äldre motor.för det är bara det som passar,för skulle du få tag på en kabelhärva till en nyare motor så passar de ej på motorsidan .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så den kabelhärva du hänvisar till är gjord just för att äldre motorer skall passa med nyare reglage etc?

Ett alternativ vore förstås att kapa kablagen från båda håll och införskaffa ett nytt skarvdon.
Tips på bra marina flerledarkontakter vore toppen. Jag har tittat i de vanliga marintillbehörsbutikernas sortiment, men inte funnit något vettigt.

/David

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja just de så är det mede kabelhärvan att den passar äldre motorer till nyare reglage, det finns bara orginaldelar till deta ej pirat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok. Tack så mycket för engagemanget!

Förresten, du vet möjligen inte om det är något särskilt jag bör känna till inför bytet från manuel tilt som fastnat till begagat p/t från en Evinrude 40 hk av samma ålder?

Jag tror mig ha fått med allt, men har inte påbörjat monteringen än.

/David

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

se till att du har med allt relän kabelhärvor gärna trim o tilt knapp i reglage men de kanske du har i ditt nya reglage.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...