gnagis 0 Postad 6 Juli , 2008 Jag går i köpartankar av en GPS. Vilka modeller kan man använda både bilkartor och sjökort i ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjollberg 1 Postad 6 Juli , 2008 Flera av Garmins mindre modeller, 276 t.ex, ska fungera. Det är väl ingen skillnad på själva GPS:en egentligen, men man kan till dessa köpa bilkit som inkluderar högtalare för körinstruktioner osv. Men det finns nog flera alternativ ifrån andra tillverkare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 7 Juli , 2008 http://www.brc.se/sortiment/artikel.asp?AHVGR=I1510&AHANR=64MAGCROSSOVER&l=2 ska vara något åt det hållet, men är nog lite för liten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gnagis 0 Postad 8 Juli , 2008 Tack för tipsen, hoppas det kommer in ännu fler såna. Man skulle ju gärna hitta en site där dom kanske har jämfört olika modeller och att man där lätt kan se vilka som klarar både bilkartor och båtkort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tyreso 0 Postad 8 Juli , 2008 Vilka GPS tar .BSB format. Har .BSB kort till PC, borde gå att använda i en GPS. Har konverterat dem tidigare och testat OziExplorer på PDA. (Hade för lite minne i PDA för att det skulle funka..) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zolp 0 Postad 9 Juli , 2008 Jag använder en Garmin 60 CSx, inköpt i USA för 1800:-. Jag nyttjar den i fjällen(Garmin friluftskarta) och sjön(BlueChart). Fungerar utmärkt att navigera efter. Dock är skärmen för liten för att bara navigera runt på måfå efter men jag lägger alltid in rutter från PC:en och följer dessa. Då fungerar detta utmärkt i marschfart, 20knop. Helt klart är att en plotter vore att föredra men i komplement till vanligt sjökort är jag nöjd. Garmin 60Csx klara också bilkartor. Jag har bytt ut microSD kortet som medföljde till ett 2 Gb och det räcker för fjällkartor, bilkartor och sjökort. Kan nämna att numera är även kopieringsskyddet hanterbart vilket underlättar om man vill prova en karta innan man köper den Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gnagis 0 Postad 9 Juli , 2008 Ok, så om jag väljer en Garmin, så ska jag se till att den tar Bluechart-kartor ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AudiTQ 1 Postad 9 Juli , 2008 Hej, jag använder en Garmin Colorado 300 med Bluechart samt City Navigator NT 2008 - fungerar klockrent- begränsningen ligger självklart i storleken på displayen. Den är perfekt när man är ute och fiskar med en liten båt. Köpte den från USA för ca 3000...inkl moms tull osv.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AudiTQ 1 Postad 9 Juli , 2008 Dem flesta av Garmins modeller kan användas med alla deras typer av kartor (Friluftskartan PRO, Bluechart och City Navigator) Kolla bara www.garmin.se innan du köper en gps så du VET att just den du tänker köpa fungerar med sjökort..alla gör inte det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Halsefjord 0 Postad 9 Juli , 2008 Garmin 278 är suverän i både bil och båt. Vägkartor medföljer och sjökortsminneskort går att köpa till. Smidigt handhavande, intuitiv och helt ok svensk manual. Drivs via 12 volt cigguttag, eller 12 volt data-/ström kabel, inbyggt batteri samt går att ladda i vägguttaget. Nackdel, något liten skärm. Större än en handburen dock. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gnagis 0 Postad 9 Juli , 2008 Härligt, nu rasar det in tips. Då passar jag på att ställe en till fråga i ämnet. Vilka andra än Garmin, kan man använda på samma sätt ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gnagis 0 Postad 10 Juli , 2008 Finns det verkligen inte några andra märken, med samma funktion ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sciroccogtx15v 0 Postad 11 Juli , 2008 Magellan crossover. Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kim_Possible 0 Postad 11 Juli , 2008 Jag har en Magellan Cross over. Den duger för min segling. Bilkartorna är helt ok och så kan man ha topografiska kartor i också. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=146863 Den har fått varierande kritik men jag tycker den är helt ok. Har iofs inget annat att jämföra med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ZilSwe 1 Postad 25 Augusti , 2008 lånar tråden lite Söker efter samma sak men undrar varför man skulle vilja lägga ut så mycket mer för en 278:a? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anemos_ 1 Postad 25 Augusti , 2008 Ingen GPS tar .BSB format !!!! .BSB, sjökort är sk. raster eller helt enkelt Scannade från original papperskort. Alla GPS- Plotters har sina olika codningsformer till någon sorts vectoriserade kortsysten. Det som fungerar i dator, för OZI-Explorer, SeaClar och så vidare för Scannade i olika former: jpg, bitmap, går inte att ladda in i några GPS-Plotters, ännu mindre i någon GPS ! Det för helt säkert !!! Senast ändrad av Anemos_ | 25 augusti 2008 | 16:31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
yama60 1 Postad 25 Augusti , 2008 Jag kör också en Magellan Roadmate 2200 crossover konverterad och det funkar rätt bra. Dock något liten skärm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anemos_ 1 Postad 25 Augusti , 2008 OK, Magellan Roadmade 2200, är en navigator,med landskarta paket. Kan du ochså ha ett sjökortspaket, och i så fall villket. Vad är detta crossower konverterad, vad menar du, går det att convertera några andra sjökortsformat, som, .BSB o.s.v. till denna navigator ??? Berätta mer för dom okunniga !!! Försök att berätta att vi dödliga förstår !! Senast ändrad av Anemos_ | 25 augusti 2008 | 16:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
yama60 1 Postad 1 September , 2008 Det finns ett Crossover-UppdateringsKit att köpa som gör gps:n kompatibel med Topo Sweden Plus , MapOnDemand och BlueNav sjökort. Rätt enkel procedur, ladda cd:n i datorn, anslut USB-kabeln och följ anvisningarna. Som sagt något liten skärm men det funkar. Läs mer på Magellans hemsida: http://www.magellansverige.se/products/products.htm Senast ändrad av yama60 | 01 september 2008 | 22:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Batingenjorn 1 Postad 2 September , 2008 Geonav har några modeller som fungerar i bil och båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser