Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
gnagis

GPS för bil/båt

Rekommendera Poster

Jag går i köpartankar av en GPS.

Vilka modeller kan man använda både bilkartor och sjökort i ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flera av Garmins mindre modeller, 276 t.ex, ska fungera. Det är väl ingen skillnad på själva GPS:en egentligen, men man kan till dessa köpa bilkit som inkluderar högtalare för körinstruktioner osv. Men det finns nog flera alternativ ifrån andra tillverkare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen, hoppas det kommer in ännu fler såna.

Man skulle ju gärna hitta en site där dom kanske har jämfört olika modeller

och att man där lätt kan se vilka som klarar både bilkartor och båtkort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilka GPS tar .BSB format.
Har .BSB kort till PC, borde gå att använda i en GPS.
Har konverterat dem tidigare och testat OziExplorer på PDA. (Hade för lite minne i PDA för att det skulle funka..)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder en Garmin 60 CSx, inköpt i USA för 1800:-. Jag nyttjar den i fjällen(Garmin friluftskarta) och sjön(BlueChart).

Fungerar utmärkt att navigera efter. Dock är skärmen för liten för att bara navigera runt på måfå efter men jag lägger alltid in rutter från PC:en och följer dessa. Då fungerar detta utmärkt i marschfart, 20knop.

Helt klart är att en plotter vore att föredra men i komplement till vanligt sjökort är jag nöjd.

Garmin 60Csx klara också bilkartor. Jag har bytt ut microSD kortet som medföljde till ett 2 Gb och det räcker för fjällkartor, bilkartor och sjökort.

Kan nämna att numera är även kopieringsskyddet hanterbart vilket underlättar om man vill prova en karta innan man köper den Oskyldig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, så om jag väljer en Garmin, så ska jag se till att den tar Bluechart-kartor ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

jag använder en Garmin Colorado 300 med Bluechart samt City Navigator NT 2008 - fungerar klockrent- begränsningen ligger självklart i storleken på displayen. Den är perfekt när man är ute och fiskar med en liten båt.

Köpte den från USA för ca 3000...inkl moms tull osv..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dem flesta av Garmins modeller kan användas med alla deras typer av kartor (Friluftskartan PRO, Bluechart och City Navigator) Kolla bara www.garmin.se innan du köper en gps så du VET att just den du tänker köpa fungerar med sjökort..alla gör inte det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Garmin 278 är suverän i både bil och båt. Vägkartor medföljer och sjökortsminneskort går att köpa till. Smidigt handhavande, intuitiv och helt ok svensk manual. Drivs via 12 volt cigguttag, eller 12 volt data-/ström kabel, inbyggt batteri samt går att ladda i vägguttaget.

Nackdel, något liten skärm. Större än en handburen dock.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Härligt, nu rasar det in tips.

Då passar jag på att ställe en till fråga i ämnet. Vilka andra än Garmin, kan man använda på samma sätt ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det verkligen inte några andra märken, med samma funktion ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

lånar tråden lite :) Söker efter samma sak men undrar varför man skulle vilja lägga ut så mycket mer för en 278:a?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen GPS tar .BSB format !!!!

.BSB, sjökort är sk. raster eller helt enkelt Scannade från original papperskort.

Alla GPS- Plotters har sina olika codningsformer till någon sorts vectoriserade kortsysten.

Det som fungerar i dator, för OZI-Explorer, SeaClar och så vidare för Scannade i olika former: jpg, bitmap, går inte att ladda in i några GPS-Plotters, ännu mindre i någon GPS !

Det för helt säkert !!!

Senast ändrad av Anemos_ | 25 augusti 2008 | 16:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kör också en Magellan Roadmate 2200 crossover konverterad och det funkar rätt bra. Dock något liten skärm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, Magellan Roadmade 2200, är en navigator,med landskarta paket. Kan du ochså ha ett sjökortspaket, och i så fall villket.

Vad är detta crossower konverterad, vad menar du, går det att convertera några andra sjökortsformat, som, .BSB o.s.v. till denna navigator ???

Berätta mer för dom okunniga !!!

Försök att berätta att vi dödliga förstår !!

Senast ändrad av Anemos_ | 25 augusti 2008 | 16:43

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns ett Crossover-UppdateringsKit att köpa som gör gps:n kompatibel med Topo Sweden Plus , MapOnDemand och BlueNav sjökort.

Rätt enkel procedur, ladda cd:n i datorn, anslut USB-kabeln och följ anvisningarna.

Som sagt något liten skärm men det funkar.

Läs mer på Magellans hemsida: http://www.magellansverige.se/products/products.htm

Senast ändrad av yama60 | 01 september 2008 | 22:23

post-20141-1394235607,2653_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...