Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
nemtrix

starthjälp slutade med kortis HJÄLP

Rekommendera Poster

Vi skulle använda ett löst batteri i går för att få igång min båt. Vi hade precis satt startkablar på startbatteriet när jag upptäckte att batteriklämmorna i andra änden gått ihopp. Kan detta ha skadat något, typ generator eller annat.....vi körde c 2 timmar med båten efter vi fått igång den men det gick ändå inte att starta båten med dom ursprungliga batterierna. Anledningen till att vi behövde starthjälp var att vi lyckats med konsten att ladda ur hela batteribanken, Jag misstänker att det bara sitter startbatterier som förbrukningsbatterier.

Ska idag åka och köpa riktiga gelbatterier men vill först säkerhetsställa att laddningen funkar.......hur ser jag så generatorn ger den laddning det ska.....elen är lite rörig i båten men jag hoppas den kan funka tillfredsställande i sommar då vi ska installera ny el i vinter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!
Det låter ju som att du bara har kortslutit det lösa startbatteriet, så då är det ingen fara med båten. När du har motorn igång - mät batterispänningen. Den ska vara ca 14 volt, då laddar generatorn som den ska. Om batteribanken är helt urladdad så kan laddspänningen vara neråt 13 volt.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Ja jag håller med, det gick nog med alla säkerhet bra! Håller också med om att Du bör kolla laddningen. Det krävs ganska mycket laddning om Du har 2 eller fler batterier som är helt urladdade. Det bästa är att bara ladda ett batteri åt gången för att snabbt få ett battri att starta med (separat startbatteri)

Mvh Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...