beddo 0 Postad 6 Juli , 2008 hej undrar om det är någon som kan hjälpa mig med detta problem jag har en mercruiser 5.7 med alpha one drev när jag åker sakta så är allt lungt när jag sedan drar på upp i march fart så blir mororn varm är det någon som känner igen det ?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gerle 0 Postad 6 Juli , 2008 Hej, du har en av de vanligast frågorna. Naturligt så bildas mycket mer värme när motorn arbetar hårt. Man måste tänka och följa upp hela sytemet, kommer det in tillräckligt med kylvatten(sjöfilter, impeller, tjuvluft), har du flöde igenom. Är det färskvattenkylning, fullsystem, termostat, ev.värmeväxlare som blivit igensatt. Är det skillnad på höger och vänster sida. Kom problemet plötslgt eller gradvis. Som du ser är det mycket att kolla, något enkelt svar tror jag inte finns, men lycka till du kommer i alla fall att lära dig mer om din motor. Mvh Gerle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
beddo 0 Postad 6 Juli , 2008 tack jo det är sjövatten kyld det kom på änn gång Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 6 Juli , 2008 Börja med att byta impeller - om det kom plötsligt så är det med stor sannolikhet en del av impellern som har gett sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
beddo 0 Postad 6 Juli , 2008 är det svårt att byta den själv ?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ss2100 0 Postad 6 Juli , 2008 Nej det är ganska enkelt, sök på mercstuff.com så hittar du utförlig beskrivning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
beddo 0 Postad 6 Juli , 2008 suck är jävligt dålig på engelska ingen som vet någon på svenska ?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 6 Juli , 2008 Det som inte framgår i texten är om motorn blir FÖR varm eller bara varm!? Det kan ju vara stor skillnad i temperatur mellan tomgång och marsh/fullfar på en båtmotort!! Det är ju inte som i en bil.... Så går mätaren för kylvattentemperatur upp på onormalt högt/rött värde? Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
beddo 0 Postad 6 Juli , 2008 jo den går upp på onormalt högt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ss2100 0 Postad 6 Juli , 2008 Pröva här http://www.mercstuff.com/waterpumpinst.htm väldigt utförliga bilder lite text. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 6 Juli , 2008 Tänk på att ställ växelväljaren med växeln i framåt när du skruvar ner underhuset och att växelföraren går i ordentligt när du monterar tillbaka det (du ser hur det ska sitta - en tapp som ska i en gaffel). Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
beddo 0 Postad 16 Juli , 2008 nu har jag bytt impeller och termostaten limpor och böjar är nya men felet kvarstå ???? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seht 0 Postad 16 Juli , 2008 Hur vet du att motorn är varm? Har du kollat att mätare och givare är ok? Är det fråga om oljetemp eller kylvattentemp? Oljan blir varmare vid hårdkörning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
beddo 0 Postad 16 Juli , 2008 vet inte riktikt tempen går upp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 16 Juli , 2008 Har du kollat alla slangar efter veck (speciellt vid passagen vid akterspegeln)? Kanske är det dags att byta cirkulationspump? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
beddo 0 Postad 18 Juli , 2008 nu har jag just varit nere på marinan dom har kollat allt den blir varm på runt 4000 varv så fort man släper på gasen så går tempen ner killarna på marinan vet ej vad det kan vara dom har kollat allt säger dom är det någon som känner igen felet ??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 18 Juli , 2008 Har du/marinan kollat så det inte e el fel? Kan jo va så att mätaren inte fungerar som den ska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 18 Juli , 2008 tjenare har råkat ut för det på en av mina maskiner.. ta en laser thermometer och 'svep' över motorn, så du ser VAR motorn blir varm. På min maskin var det mellan två cylindrar som det blev väldigt varmt, lossade toppen för att konstatera att toppackningen hade gett upp, bytte och nu är allt ok. Det kan även vara spricka i toppen, så kolla NOGA när du har av den. RC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Renken 0 Postad 18 Juli , 2008 Jag har oxå en 5,7 med alpha one drev. Min motor blir varmare på ena sidan. På babordsidan kan jag läga handen på knät men inte på styrbordsidan den blir varmare. Dock inte för varm. Snarare så att den andra sidan är lite för sval. Nyfiken på vad du kommer fram till gällande ditt värme problem. Har du kollat slangen för vattenintaget genom skölden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 18 Juli , 2008 Jag hade ett liknande fel på vår motorn (med Alpha-drev) för två år sedan - orsaken var att mellanväggen i underhuset hade korroderat. Impellerhuset vilar på den väggen, så om delar av den är borta så kan stålplattan som impellern löper på vika sig nedåt när trycket ökar (=vid högre varv). Kan vara värt att kolla! Om det är det som är fel så finns det en tråd inkl lagningstips - sök på kylningsproblem mercruiser så tror jag att du hittar det. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
beddo 0 Postad 19 Juli , 2008 hej tack för alla svar skall snacka med marinan om det fan man har ju tummen mit i handen så det blir ganska dyrt med alla svängar till marinan hittade inte llänken om kylproblem hoppas man kommer ut i sommar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser