TobiasLager 0 Postad 6 Juli , 2008 Hej! Jag ska installera solcellspanel på min Maxi 77a och har lite frågor. Den kommer användas för att driva GPS, radio, lanternor, lampor samt diverse småutrustning. Vilken kapacitet rekommenderar ni? Var är det bäst att montera solcellen? Vilken regulator rekommenderar ni? Någon som har bra eller dåliga erfarenheter av solceller och vill dela med sig av dessa? Tack på förhand Tobias Lagerbäck Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 6 Juli , 2008 Förutsätter att du har ett batteri, eller flera, som du avser att ladda med solcellspanelen. Storlek; så stor som möjligt Motering; på stång i aktern Regulator; Max Power Erfarenhet; enbart goda Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 6 Juli , 2008 Som sagt: Så stor som möjligt (olika former på samma styrka förekommer) Finns två typer mono och polly, den ena är känsligare för skuggning, men jag mins inte vilken (kanske inte används längre??) Monterad på rufftaket = aldrig i vägen och kräver inte någon manuell justering efter solen Fungerar utmärkt (55w MAx power) Funderar dock på att komplettera med ytterligare en demonterbar möjligen på pinne i aktern Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henrikohrn 0 Postad 8 Juli , 2008 Hej! Jag har precis monterat på en NAPS solcell på 44 W på rufftaket på vår Maxi 77:a. För att ordna till så att den inte blir mer böjd än vad som är tillåtet lät jag en snickare göra kilar för att plana ut böjningen. Vi köpte den för att framför allt driva en kylbox ombord. Övrigt utrustning är radio, lampor, lanternor, värmepump. Till den köpte jag en standardregulator NAPS NC5. Monteringen blev klar i söndags så vi får väl se om strömmen räcker till semesterseglingen. Senast ändrad av henrikohrn | 08 juli 2008 | 10:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ahidman 0 Postad 24 Mars , 2009 Om jag vil hae en solpanel monterad på säkerhetsräcket ovan på rufftaket, hur stor får den max vara för att lämna fritt utrymme för kick och fallknapar. MVH Ahidman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stickanh 0 Postad 25 Mars , 2009 Hej Har precis satt på en solcell på min Maxi 77 Gå in och kolla på placeringen www.stickan.st/projekt.htm //Stickan Senast ändrad av stickanh | 25 mars 2009 | 13:40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oktest 0 Postad 25 Mars , 2009 Ohoj Tobias Kolla denna länken http://www.solarlab.se/handla/catalog/index.php Där finns all information som du kan behöva. För övrigt så såg jag att Erlandsonsbrygga hade 40% rabatt på solpaneler.... Ha d gött Hälsn Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ahidman 0 Postad 28 Mars , 2009 Hej Stickan! Har kollat på din sida med stort intresse. Imponerad av din kreativitet! Den solcell jag har är 650x670 mm till formatet. Kan den rymmas ovanpå säkerhetsräcket på rufftaket. Jag kan inte mäta sjäv, då jag nyss köpt min Maxi 77 som ligger Stockholm medan jag bor i Linköping. MVH Anders PS Håller på att lägga upp ett forum för olika båtmärken. Där finns en ny avdelning för Maxi 77. Välkommen att besöka den. http://www.segling.info Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stickanh 0 Postad 28 Mars , 2009 Hej Anders Den storlek som jag monterade var på 675 x 356. Så den som du vill sätta dit är inget problem den rymms ovanpå grabbräcket utan att sticka ut utanför ruffen Det är möjligt att du måste sätta den närmare Vinschen för att lämna plats för Kicken, men det går säkert bra. Om du undrar varför jag inte har gjort det så beror det på att alldeles framför Vinschen finns en genomgång för Centrallyft //Stickan Senast ändrad av stickanh | 28 mars 2009 | 17:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser