MartinN 0 Postad 5 Juli , 2008 Jag vet, man bör göra det, men hur många använder det egentligen..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tommpa 0 Postad 6 Juli , 2008 Jag har inget sånt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 6 Juli , 2008 Jag änvänder det alltid när jag är själv ombord(när båten körs), då finns det ju ingen som kan stanna och vända båten om oturen skulle vara framme. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella510R 0 Postad 6 Juli , 2008 klart man gör är ju för din o andras säkerhet den finns där. ungefär som att fråga använder du säkerhetsbälte i bilen? men det är ju bara vad jag tycker o alla får ju tycka olika Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinN 0 Postad 6 Juli , 2008 Tycker iof att dödmansgreppet, i princip, är viktigare än säkerhetsbälte (även om jag använder det senare). Dödmansgreppet innebär ju en säkerhet för andra, medan säkerhetsbälte bara skyddar mig själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-Danne- 0 Postad 6 Juli , 2008 Det jobbiga med dödmansgreppet är att så fort man reser sig för att bära av vid bryggan så stannar motorn. Kommer aldrig ihåg det där jäkla snöret. Samma sak när jag ska iväg. Vafan startar inte motorn för!? Nä, glöm sladden för min del, men det finns såna där som går på radio. funkar som stöldskydd också. Kanon... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 6 Juli , 2008 Alltid, oavsett om jag är själv eller med passagerare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_H 0 Postad 6 Juli , 2008 Jag undrar om det är någon som har ramlat över bord när ni har kört båt? Jag har det inte,och jag vet ingen som gjort det. Jag tycker det är en bra säkerhets grej på små båtar men på större båtar kanske det inte behövs eller ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
andreasmy 0 Postad 6 Juli , 2008 Har en ryds 500. Använder aldrig dödmansgrepp kan hända att jag sätter fast den runt armen om det blir högsjö är jag doc ensam i båten så använde jag det flitigt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TenZer 1 Postad 6 Juli , 2008 Har inte sådana moderna grejjer ombord på egna båten, men när man kör kundbåtar eller liknande i grövre sjö eller vid hård körning så kan det vara gött att haka i snodden i brallorna. Men som någon tidigare nämnt så känner jag inte till någon som trillat över bord när de kört båt modell större. Så lite överdrivet kanske det känns vid lugn sjö och alla ombord är nyktra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 7 Juli , 2008 Används alltid när jag åker ensam och vid hög sjö. Har aldrig hört om någon som ramlat i drickat men det kan ju räcka med en enda gång så jag tar så lite risker som möjligt. Styrvajern gick av i en av mina gamla båtar i 25-30knop, den gången var det inget problem att bara dra ner på gasen och svära lite men kan ju bjudas på värre överraskningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 7 Juli , 2008 Ett litet axplock för den som inte känner till Irene Eklund simmade för allt hon var värd medan båten, som hon nyss kastats ur, med rusande motorer körde i allt snävare cirklar. http://www.ssrs.se/object/220/simmadeforsittliv.htm Klockan 15.27 kom det första larmet till Sjöräddningscentralen. En kraftig grundstötning hade skett utanför Arnö. – Den var såpass kraftig att föraren blev medvetslös och en föll ur. Båten gick okontrollerat i cirklar och klippte personen i vattnet med propellern, säger Mats Rinman, biträdande räddningsledare.http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2731985.ab En herrelös motorbåt körde igår med hög fart upp på land i Nystad. De två ungdomarna ombord på båten hade fallit av efter en felmanöver i den hårda farten. Båten fortsatte utan förare nästan en kilometer innan den körde upp på land, och skadadeshttp://svenska.yle.fi/nyheter/sok.php?id=132381&lookfor=&sokvariant=arkivet&advanced=yes&antal=10 Eric Thorslund och hans flickvän skulle lägga till i Vaxholm för att handla våren 2004, hon hade precis börjat lära sig köra båten. Då gick allt fel – fruktansvärt fel. Av misstag gasade hon plötsligt. Båten ryckte till, paret kastades ur. Den herrelösa båten började rotera flera meter från land. Erics tröja fastnade i propellern och drogs åt hårdare och hårdare runt halsen.http://www.aftonbladet.se/svenskahjaltar/article919292.ab Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 7 Juli , 2008 Så gott som alltid, enda undantag är när jag kör i tomgångsfart mot bryggan och flyttar några 10 tals metrar (fortfarande i tomgångsfart) mellan fiskplatserna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 7 Juli , 2008 För det mesta. Ibland glömmer jag det, men kommer jag på det så använder jag det på direkten. Varför skall man chansar? Risken är kanske liten, men den finns och är väldigt enkelt att eliminera. /Grönling Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gravis 0 Postad 7 Juli , 2008 Använder det inte i dagsläget men efter att ha läst om de hemska olyckorna så får man nog omvärdera detta lite och börja använda dödmangreppet både för sin egen och andras skull. //Gravis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ebzet 0 Postad 7 Juli , 2008 Har inget men har faktiskt tänkt att skaffa... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 7 Juli , 2008 Fanns inget i båten när jag köpte den men har monterat ett. Kan dock inte säga att jag använder det alltid. Är jag själv i båten eller det guppar lite så brukar jag dock haka i det i flytvästen. Tycker inte det är så direkt störande, jag kan lätt sitta, stå och röra mig lite smått runt körplatsen. Så ont om argument mot det, är väl för bekväm de gånger jag skippar det... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 8 Juli , 2008 Aldrig använt. Har liksom inte blivit uppfostrad med sånt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser