Gå till innehåll
söndag 16 februari 2025
duhflyt

Merc 40hk (402) svårstartad när varm?

Rekommendera Poster

Har fått en del problem med min Mercury 40hk 402 från mitten 70-tal: Den är hyfsat lättstartad när den är kall men när den gått en stund så blir den omöjlig att starta igen efter ett tag, får vänta ut den känns det som. Ibland innan detta kunde den lägga av när jag gasade på, precis som om den surade eller inte fick soppa. Jag har kollat bränslefilter, tändstift (nya, ej blöta) samt provat olika tankar (då en visade sig vara kass), har även ställt in tomgången enl manual när den väl gick. Den ryker inte vitt och kylningen verkade funka bra, strålen gick.

Fick bogsering hem igår :-/ men i förra veckan gick den kanonbra märkligt nog under ett par timmars fiske.

Till råga på allt så idag när jag testade att starta igen när den var död knackade någonting till och så gick inte startmotorn igång igen efter det, drar till två svaga ggr sakta sakta, om det kan räknas, så nu är den kass också. Batteriet är ok.

Samt att när jag tagit bort kåpan till motorn och tog en närmare titt på den när den var igång tidigare så verkar det som om någonting i kylsystemet läcker, det droppar vatten från övre bakkant av motorn, uppe vid svänghjulet under toppkåpan. (Se den läckra bilden =) ) Brydde mig inte om att ta loss övre kåpan då det är ett meck med det, sen la ju skiten av helt dessutom så jag blev trött och drog hem.

Jag bor på Ingarö så på måndag ringer jag till Kentys båtsport som ska kunna sånt här men mina frågor är ändå:

Vetef-n vad göra, nu är jag bara trött på skiten, jag vill helst ha en motor som bara funkar. MEN: är det någon som har en aning om vad det kan vara för lösningar på dessa problem (startar ej när varm, dropp av kylarvatten samt död elstart) och isåfall vad det kan tänkas kosta att reparera? Är det värt att lägga ut de pengarna på en 70-tals Mercury 40 hk eller är det läge att köpa nyare motor?

post-10004064-1394235536,4548_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vill lägga ut pengar på en 30 årig motor får du avgöra själv, men jag tycker nog att du ska satsa på en antigen ny eller begagnad 4-taktare. Köpte en mariner 50 hk 00 begagnad själv och är skit nöjd med den, dricker lite, tyst och väldigt pålitlig!

Men som sagt beslutet är ditt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...