marblu 0 Postad 5 Juli , 2008 Hej jag har en båt med 2 V8-or penta 5,7 med förgasare, har en fråga om det är någon som kan ha en förklaring på varför motorn bara ena motorn varvar 2800 varv på max gas med växel i och den varvar ca5200 på fri varv. bränsle får den och det låter som den går hur bra som helst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marblu 0 Postad 5 Juli , 2008 Hum ingen som har några förslag på vad det skulle kunna va? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rovarn 0 Postad 5 Juli , 2008 Jag har ingen bra fundering ang. din motor men det är nu lördag kväll och skapligt väder i stora delar av landet, lugna dig några dagar så ska Du se att svaren kommer! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gerle 0 Postad 6 Juli , 2008 Hej, du skriver inget om hur båten går. Är det bara varvräknaren som spökar? Det borde ju gå att skifta instrument mellan motorerna under felsökning. Mvh Gerle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 6 Juli , 2008 Jag antar att du hör på motorvarvet att den ena motorn inte varvar som den ska (dvs kan utesluta varvräknaren). Kolla i första hand så att förgasarspjällen öppnar fullt - om dom gör det - kolla om den går på alla cylindrar genom att lossa en tändkabel i taget. Motorvarvet ska då sjunka märkbart och om det inte gör det så har du en cylinder som inte går. Vanligasta orsaken är topplockspackningen om stift och tändkablar är OK. Om du hittar en cylinder som inte går - skaffa en kompressionsprovare och testa kompet i motorn så ser du snart om det är topplockspackningen som har gett sig (eller något värre...). Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smuggler28 1 Postad 6 Juli , 2008 jag tycker det låter som en motor som tappat orken prova det som skrivits tidigare, kompresssion och tändning, för övrigt att rusa en motor utan växel kan vara ganska farligt, är det bara ett litet fel som säg glapp nånstans och du håller fullgas så kan du på några sekunder spränga motorn. maxvarv på 5,7 liters ligger nånstans runt 4500 till 4800 varv beroende på utförande. var försiktig med gasen, iallafalla utan växel i. smuggler28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser