bodpat 0 Postad 5 Juli , 2008 Det skulle vara bra om flera kanotister skulle kunna använda signalväst när de är ute på sjön .I helgen så paddlade två stycken damer kajak mitt i farleden. Det blåste skapligt och det gick ganska så rejäl sjö för att vara insjö.Jag kan säga att de två damerna knappt syntes emellan vågtopparna.De var dessutom klädda i mörka kläder som nästan blev till kamoflage mot det mörka vattnet. Det skulle lätt kunna hända en olycka. Finns det någon mer som varit med om liknande incidenter. Senast ändrad av bodpat | 05 juli 2008 | 18:27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pakik 0 Postad 5 Juli , 2008 Höll på att köra på en nisse som badade (trodde jag) mitt i farlden. Som tur är gäller där 5 knop så jag hann upptäcka honom. Men när jag passerade denna badare så visar det sig att han utövar någon sorts powerwalking i vattnet. Jäkligt genomtänkt må jag säga!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 5 Juli , 2008 Kanske ett båtkörkort skulle hjälpa........ haha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 5 Juli , 2008 Jag har många ggr. i andra sammanhang förordat att alla konotister skulle måla bladen på paddlarna i en signalfärg. Detta med havskajak ser mycket spännande ut och rogivande ut och jag vill själv pröva så småningom. Men som påpekades här ovan så lever dom ett farligt liv. Tvivelsutan har vi andra båtar aboslut väjningsplikt, motor såväl som segelbåtar. Men och dom paddlar runt kamuflerade så är det inte så lätt. Jag vill absolut inte köra över någon allra minst en kanotist. men vi alla måste hjälpas åt. God sommar /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rovarn 0 Postad 5 Juli , 2008 Tvivelsutan har vi andra båtar aboslut väjningsplikt, motor såväl som segelbåtar. Jag skulle nog vilja hävda att de också lyder under de sjövägsregler som finns! I begreppet ”fartyg” ingår även roddbåtar och sportbetonade farkoster s.s segelbrädor, kanoter, kajaker och vattenskotrar, vilka således skall följa sjövägsreglerna. Observera små fartygs skyldighet enl regel 2 m.fl. regler att ta hänsyn till förhållandevis större båtar och skepp. Segelbåt och roddbåt som endast visar en vit lanterna är i svenskt inre vatten enligt SjöTK 2 kap. 14 § skyldiga att hålla väl ur vägen för andra fartyg. Naturligtvis innebär inte detta att det är fritt fram att köra över kanotister, men kanotister har också ett stort ansvar att hålla ur vägen eftersom de syns såpass dåligt som de gör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 5 Juli , 2008 Javisst Rövarn lyder även de under sjövägsreglerna. Men de klassas som fartyg med begränsad mänöverförmåga och där med skall de flesta andra hålla undan för dem. Jag kommer inte ihåg exakt men jag har för mig att ej manöverfärdigt och några till slipper /B Ps. låt oss inte göra stor sak om detta men överens om att bäst att inte köra över dem kan vi säkert vara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tommpa 0 Postad 5 Juli , 2008 Jag säger bara ...kvinnor det är ett släkte för sig. Man kan inte leva utan dom och man kan inte leva med dom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 5 Juli , 2008 Det finns dock vissa som verkar stå ut... lite över det vanliga. http://www.aktivjohanna.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rovarn 0 Postad 6 Juli , 2008 Nej, vi behöver kanske inte göra någon stor sak av detta och vi är överens om att man inte bör köra över dem. Däremot håller jag inte med om att de tillhör kategorin Fartyg med begränsad manöverförmåga och jag hittar heller inget om detta i Svenska Sjötrafikföreskrifter eller i de Internationella sjövägsreglerna. Det är väl just det faktum att de (kanotisterna) har nackdelen av att synas oerhört dåligt och inte heller är skyldiga att föra dagersignal som det ligger ett stort ansvar hos dem att hålla sig ur vägen för annan trafik. Personligen hade jag inte hävdat min rätt till väg gentemot ett annat fartyg om jag suttit i en kajak i lite gråmulet väder och med halvmeterhöga vågor, i ren självbevarelsedrift hade jag hellre hållit mig undan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 6 Juli , 2008 Och de kommer ej behöva skaffa båtkörkort. Trotts statestiken så berör inte detta denna typ av fartyg. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StigH 0 Postad 6 Juli , 2008 Det är riktigt att man är skyldig att hålla undan för ett ej manöverdugligt fartyg. Det är också på det viset att ett dylikt fartyg är skyldigt att visa signaler att det icke är manöverfärdigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ss2100 0 Postad 6 Juli , 2008 Paddlar också havskajak, men håller mig nog borta från farleder och använder en orangefärgad paddlingsanorak för jag vet ju själv hur svårt det är att se en kajak! Har också signalfärgad paddel och en orangefärgad kajak. Tyvärr så ser man även ledda paddlingsgrupper som paddlar i farleder, dom har visserligen rätt att vara där men farligt är det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser