Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
martin_n_87

båt problem fugitive med 35hk

Rekommendera Poster

tjena jag har lite problem med min båt

Det är en fugitive med en johnson 35hk

Mitt problem är att den går inte riktigt som den ska,den gör bara 20 knop och har svårt att komma upp i planing

jag har en propulse propeller och jag har provat olika stigningar men inget resultat .

jag har satt dit trimplan men det gav inget.

kan det bero på att motorn är en långriggare eller att propellern är fel?

hur högt skall motorn ligga i förhålande till båten?

Vet ni någon sida där jag kan se hur motorn ska vara monterad?

Är tacksam för alla ideer och tips.

MVH Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gissa på att det beror på den långa riggen. Antikavitationsplattan, d.v.s. plattan ovanför propellern ska ligga i höjd med skrovets mittenlinje/kölen. Om jag inte misstar mig så är väl Fugitive en väääldigt låg båt?, Om motorn går som den ska borde båten flyga fram med en 35hk, normalt brukar det väl vara runt 20hk på Fugitve?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man brukar montera motorn så att antikavitationsplattan ligger 1 till 2 tum ovanför bottenlinjen, aldrig under. Att ha en långriggad motorn på en båt avsedd för kort rigg kan avar direkt farligt. Kraften ligger så långt under rotationspunkten att båten faktiskt kan stjälpa vid en hastig manöver.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

okej men jag har höjt aktern så att antikavitationsplattan ligger jäms med underkant skrovet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej alla !

Ja hade tänkt mig att köpa en Fugitive av min polare. Har en Yamaha 28 hk långrigg hemma som bara står och skräpar.. Ja gick in och kollade på erat snack här och undrar om de är samma problem, men att de går att fixa ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...