mumintrollet 0 Postad 4 Juli , 2008 Hej Jag håller på att byta impeller på min utombordare en Evinrude 1984 med lång rigg. Och jag blir vansinnig på att det inte går att få av riggen mer än nån centimeter. Har lossat på den långa bulten som håller ihop dom två partierna på nedre riggen och två bultar på mellersta delen och även två under vid propellern en skruv där. Men skiten sitter fast. Idag tog jag tom av propellern och det innuti...men det sitter som sagt fast. Finns det nåt mer att göra för att få loss det? Jag har verkligen tagit i ... fick nackspärr tack vare det. Så mer våld är nog inte rätt. Tack på förhand/Cina Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Matsarna 0 Postad 4 Juli , 2008 Du säger att den släpper endast ett par centimeter, är det inte växelföraren som sitter fast uppe inne i motorkåpan i växelföraren? Den är gängad i växelhuset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martin_n_87 0 Postad 5 Juli , 2008 det beror på hut många hk motorn är på men det sitter en mutter under förgasaren det kan vara den det sitter i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mumintrollet 0 Postad 6 Juli , 2008 Det är en Evinrude 14 HK. Idag fick jag isär riggen. Det sitter två bultar inne i motorummet snett under förgasaren. Man måste lossa förgasaren för att komma åt dem. När dom bultarna är loss så får man lyfta av locket som dom sitter i. Under det locket finns en bult till som skall loss. Sen går det att dra ut växelväljaren...och riggen kan dras av. Min impell ser faktiskt ganska bra ut...förutom att den verkar för stor. Vingarna är böjda lite grand. Men så kanske det ska vara...har aldrig sett hur en impell sitter förut. Och så var det jätteskitigt inuti riggen. Som tjock kära. Motorn har ju gått väldigt varm. Så varm att plasten smält vid gasreglaget. Kan det vara nåt annat fel? Tex termostaten? Ha en bra dag/Cina Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser