Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
R0cc0

Varför dör motorn?

Rekommendera Poster

Har en Mercruiser Diesel (4.2L ES 320) från 2006 som krånglar.  Det började med att oljetryckslampan tändes härom dagen och ett signal tjuter så länge lampan är tänd. Den tjöt någon minut och lade sedan av. Jag kontrollerade oljenivån med oljestickan och den ligger nästan vid maxstrecket. Oljetrycksmätaren ligger mellan 2 och 4 när motorn är igång.

Jag fyllde på en dl extra motorolja för säkerhets skull.

Pipet och lampan återkom 2 ggr till efter detta någon minut vid start men slutar sedan.

Dagen efter startar jag motor utan att oljelampan (oljekanna symbol) lyser. Kör ca 10 minuter, sedan tvärdör motorn. Stendött när jag försöker starta den på nytt. Blir bogserad till närmsta hamn, tittar i motorrummet och hittar 2 st röda automatsäkringar i en silvrig låda på motorn. Trycker på dessa och motorn går att starta igen.

Gör ett nytt försök och lämnar hamnen. Motorn går finfint i ca 10 min, sedan dör den igen. Säkringen igen.

Vet inte om problemen har med varann att göra?? Kan huvudsäkringen gå pga av att motorn tror att den har för lågt oljetryck?

Fick ett tipps av en väldigt upptagen kille på båtvarvet att oljetryckvarningen kunde ha med att en annan olja (gear lube) var slut. Denna behållare hade mycket riktigt för låg nivå, så jag fyllde på den. Men jag har lite svårt att tro att det kan lösa problemet med att säkringen går och motorn dör.

Nån som varit med om något liknande eller har några tipps?

/Olof

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen aning om hur det är kopplat på din motor men det är mkt möjligt att säkringarna kan gå som en följdreaktion på för låg oljenivå för att bespara dig från att hon skär.

 

Jag vill inte gissa på vad som kan vara galet utan råder dig till att ta kontakt med närmsta Mercury Mercruiser verkstad för inspektion/reparation.

//Johannes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men kan jag inte utesluta att det är oljetrycket om jag jag ligger på rätt nivå på mätstickan?

Eller kan man ha för lågt oljetryck även om man har rätt mängd olja i motorn?

 

/Olof

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Har den mindre varianten 3.6L och har haft lite problem med varningssignalen.

Det finns tre varningssignaler, värme i motorn, för lågt oljetryck och för låg oljenivå i drevet. (Gear lube).

Har inte haft problemet att automatsäkringarna har löst ut men har haft glappkontakt och signalen har ljudit helt utan anledningen. Spruta lite 5-56 på kontakterna och det försvann för två år sedan.

Jag har kört korta stunder med signal och instrumenten ser bra ut och oljer är bra men ingen automatsäkring har löst ut.

Förslår att du pratar med verkstaden

Ha det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...