Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
crescent44

sne spridare

Rekommendera Poster

spridaren på styrbordssida är sne (se bild båten längst till vänster).

hur ska man bära sig åt för att få den rak igen utan att masta av?

mvh/amadeus

Senast ändrad av crescent44 | 04 juli 2008 | 23:17

post-3078-1394235536,0605_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du lägger den här tråden under Seglarsnack så har du nog större chans att bli hjälptFlört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tag ett fall och sno det runt toppvantet på den sida där du vill ha upp spridaren.

Sedan är det bara att hissa tills spridaren är på rätt höjd. Vi har haft dett problem på vår båt tidigare men har nu monterat stopp på våra vant så de inte an halka ner.

Har du vanten tillräckligt spända?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har släckt lite på vantet, tryckt upp spridaren med en båtshake och sedan spänt vantet igen. I mitt fall var problemet ett brustet nockbeslag på spridaren på babordssidan som inte knep ordentligt runt vantet, men i alla fall håller vantet mot spridaren. Har som tidigare skribent i tråden låst spridaren genom att montera ett wire-lås på vantet över och under spridarnocken och sedan satt ett spridarskydd över alltihop vilket verkar fungera bra.

I mina riggningsinstruktioner står det att spridaren ska luta ganska mycket, ca 15 grader, uppåt, så att kraften på spridaren blir riktad inåt, inte neråt eller uppåt. Det beror naturligtvis på vilken geometri man har i riggen, men de ska ofta inte vara horisontella i alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

spridarna har lås. men den ena är på något sätt låst i ett läge för långt ner så att bara putta upp den med båtshake fungerar inte. kan man segla med det denna säsong och fixa det vid upptagning när masten ändå ska tas av eller är det dåligt för masten/båten att segla med snea spridare? såg också på bilden att både min båt och den närmast till höger har snea mastar . jag tog en linjal och såg att den är böjd som en konkav lins om man kollar från vänster till höger. vad kan detta bero på? kan det vara så att den bara ser sne ut på bilden eftersom masten är lite bakåtlutad och från den vinkeln ser det ut som att masten är sne? mvh/amadeus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan pröva att lägga båten vid en högre kaj, ta med dig storfallet i land och kränga ner båten så att du kommer åt spridarnocken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycket tom att tredje masten ser lite sned ut. Det kan vara bilden. Bäst är att kontrolera på plats.

Om du har möjlighet att gå till en mastkran som man kan klätra i går det ju att justera spridaren därifrån. Den bör väl sitta en aning uppåt, så att den dela vinkeln på toppvantet.

Av de uppgifter som finns på dig finns kan man inte utläsa var i Sverges avlånga land du befinner dig. Jag glömde montera ett par små detaljer när jag sjösatte förra våren. Seinfall och LazyJack. Bor i Kungshamn på Västkusten. La min båt vid en fiskebåt och klätrade upp på valdäcket framme på backen. Att montera Seinfallen gick bra, men LazyJacken fick jag montera en aning lågt. Om du inte får tag på en mastkran kan du försöka från en större båt. Du behöver ju bara nå till spridarnocken och din mast är ju inte så hög.

Om du kan segla med det som det är beror ju på hur du seglar. Om du skall ut och segla denna vecka här på västkusten skulle jag inte rekomendera det. I går blåste det upp emot 23 m/sek och just nu ligger vinden mellan 11 och 14 m/sek. Seglar du när det blåser upp till 5/6 m/sek är det nog inga problem.

Om mastböjen som syns på fotot inte beror på felaktighet i bilden, får du släppa på alla vant och stag. Justera med toppvanten att masten står rak i sidled och att den lutar en aning akterut med för och akterstag.

När masten står rakt, spänner du (efter du justerat spridarna) toppvanten till 15% av sin brotthållfasthet och förstaget till 20 %. Det är inte säkert att du kan spänna så mycket, men det är de rekomenderade måtten.

Jag bruka använda mig av tumstocksmetoden. Spänn vanten för hand så att masten står rakt. Sätt en 2 meters tumstock på ändhylsans överkant, strax över en av toppvantens vantskruvar. Det räcker på ena sidan. Teipa fast tumstockens överkant i vantet. Jag bruka sätta en teip på mitten, men vänder teipen så att tumstocken inte fastnar utan bara stöds. Spän vantskruvarna växelvis, tex 5 varv på varje tills avståndet mellan tumstockens underkan till ändhylsans överkant är 3 mm. Då har du spänt vantet till 15% av vantets brotthållfasthet.

Gör samma med förstaget måttet skall bli 4 mm. Har du rulle sätter du tumstocken i akterstaget och spänner med det.

lycka till

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

att masterna såg snea ut berodde på kameralinsenSkrattande

ni som säger att ni har satt vajerstopp ovan och under vantspridarna är inte det dåligt?

jag trodde att en viktig grej med vantspridarna var att vajern fortfarande kan löpa i dom så att alla belastningar kan jämnas ut?

är det så eller inte?

annars så köper jag nog vajerstopp så man slipper oroa sig för att vantspridaren glider ner ännu en gång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, Spridarna skall sitta fast. Glider dom så tappar du stagningen på toppen och ett mastbrott är inte långt borta. och det sker naturligtvis inte i bleke utan när det blåser småspik.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

så spridarna ska vara helt låsta på vantet?

varför är det då inte orginal med vajerstopp?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ingen som kan svara så jag vet om jag ska dra och köpa vajerstopp eller ej?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...