Rogga 0 Postad 4 Juli , 2008 Hej! Har en Draco 2000 DC från 75 med en AQ 115. Funderar på att byta motor då jag tycker att den gamla B20 spisen är för trött. Söker nu ett alternativ helst en 4:a då jag inte vill kapa sönder halva båten. Någon Draco ägare som har bra eller dåliga erfarenheter om andra motorer? Mvh.Rogga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke-b 0 Postad 9 Augusti , 2008 Hej Rogga, Jag köpte en Draco 200DC för 3 år sedan med intentionen att byta motor vilket jag nu har gjort. Faktum är att det enda som är kvar av Dracon i orginal är skrovet. Jag hade en AQ115 med 100 drev och nu sitter det en AQ145 med 280 drev installerat. Jag har aldrig gjort ett liknande jobb förut och tycker i efterhand att det var betydligt mer jobb med än väntat. Drevet passar inte i det gamla hålet och det innebär att du måste plasta om akterspegeln och därefter såga upp ett nytt hål, mall för detta ändamål kan köpas från Drevia. Motorn är större än den gamla vilket gör att du måste bygga om soffan. Eftersom jag inte uppskattar en utbyggnad enbart runt motorn så har det här inneburit att soffan får byggas om helt, något högre och djupare. Just nu har jag upptäckt att det gamla reglaget eventuellt inte passar pga helt annan utväxling för gasreglage, det senare går kanske att justera i själva reglaget vilket jag ska kolla imorgon. Räknar dock med sjösättning i år.....Nov?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke-b 0 Postad 9 Augusti , 2008 Kanske ska lägga till något positivt oxå, båten blir finare och bättre än ny :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tottes 0 Postad 30 Juli , 2015 Hur löste du problemet med utväxlingen i gasreglaget? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 30 Juli , 2015 Skräm upp effekten i din befintliga maskin istället. 150 driftsäkra hästar med gott vrid uppnås hanska enkelt med borrning/strokning, modifierad topp, rejäla förgasare, vettig kam och elektronisk tändning. Med turbo krämar man ut 500+ hk ur dessa gjutgärnsklumpar. Kanske lite overkill i din båt dock..... Svagaste länken kanske drevet. Vet inte hur mycket det pallar b Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jokkepettersson 2 Postad 31 Juli , 2015 Skräm upp effekten i din befintliga maskin istället. 150 driftsäkra hästar med gott vrid uppnås hanska enkelt med borrning/strokning, modifierad topp, rejäla förgasare, vettig kam och elektronisk tändning. Med turbo krämar man ut 500+ hk ur dessa gjutgärnsklumpar. Kanske lite overkill i din båt dock..... Svagaste länken kanske drevet. Vet inte hur mycket det pallar b lite OT men finns även en som har runt 270 SUG hästar i en b20! det om nå är ju coolt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 31 Juli , 2015 Skräm upp effekten i din befintliga maskin istället. 150 driftsäkra hästar med gott vrid uppnås hanska enkelt med borrning/strokning, modifierad topp, rejäla förgasare, vettig kam och elektronisk tändning. Med turbo krämar man ut 500+ hk ur dessa gjutgärnsklumpar. Kanske lite overkill i din båt dock..... Svagaste länken kanske drevet. Vet inte hur mycket det pallar b lite OT men finns även en som har runt 270 SUG hästar i en b20! det om nå är ju coolt Visst är det så, men med det effektuttaget har man passerat allt vad applicering i båt heter, då allt under 3500 varv räknas som tomgång.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser