Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Samot74

Albin 25

Rekommendera Poster

Hej funderar att köpa en Albin 25 skulle villja hör om lite för och nackdelar och vad man ska ha för motor osv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Finns en Albin 25 klubb, http://www.albin25.se

I nr 12 2006 av Praktiskt båtägande skrev de om Albin 25.
Före 1973 satt det Albin AD21 på 22 hk med toppfart på ca 8 knop. 1973 kom det en modifierad Albin 25 med Volvo Penta MD3B på 36 hk, aktern blev bredare mm, och toppfarten ökade till 12 knop med marshfart runt 10 knop.
De varnar för Albin 25:or med det gamla skrovet som fått ny för stark motor som den ej är gjord för med resultat att aktern gräver ner sig och båten upplevs som tung och trögstyrd.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 05 juli 2008 | 21:39

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En klart övervärderad båt. Det finns betydligt bättre och billigare båtar i samma storlek.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har även tittat på Nidelv 24 som jag tycker ser trevlig ut med sin stora u- soffa akter ut.

Och nidelven ligger i ungefär samma prisklass som albin 25 är det något man ska se upp med på Nidelven?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Några ord ur Vi Båtägares testtidning 2002 och 2003 om Nidelv 24:

1968-1992:
* Tyst, torr och mjuk gång, även i grov sjö.
* Stabil både under gång och stillaliggande.
* Båten inte särskilt svårmanövrerad utom vid backmanövrer.
* Finish på topp, välgjord inredning, andas snarare hantverk än serietillverkning.
* Hängkojer i ruffen med möjlighet att sova 4 personer.
* Över motorn ett dubbelsäte med pentry och diskho. i aktern en tvärställd soffa som är ovanligt bred och rymlig.
* Sikten föröver bra.
* Ljudnivån låg, 79 decibel (med Volvo Penta 25 hk diesel, det vanligaste motoralternativet).
* Omodern med dagens mått, få kojplatser, bara två.

1992-2002:
* Friborden höjdes med 25 centimeter 1992.
* Inredningen fick moduler i plast som är mycket lättare att hålla efter.
* Blev nu hukhöjd istället för som förr kryphöjd i ruffen.
* Toaletten snudd på bekväm.
* Förare och navigatör nu åtskilda sittplatser.
* Pentryt längs babordssidan bakom navigatören.
* Ordentlig U-soffa i aktern.
* Motor upp till 45 hk och ca 12 knop.
* För att aktern inte skall gräva ner sig med större motorer och fart monterades allt större fasta trimplan. Med högre fart har den lugna gången blivit vingligare.

2002:
* Nidelv 24 ersattes av Nidelv 25.
* Dubbelkoj under sittbrunnsdurken.
* Fart uppåt 15-16 knop.

Fakta Nidelv 24:
Längd: 7,65 m
Bredd: 2,58 m
Vikt 1850 kg
Motor: 16-45 hk
Fart: 7-12 knop
Antal tillverkade: Ca 4000 ex

/Bo

Senast ändrad av bossee | 06 juli 2008 | 11:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för angagemanget Bo. Det där låter som en båt för mig nu återstår det att hitta någon på lämpligt avstånd att åka och titta på. /samot

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi var från början inne på en Albin 25 men vårt val föll på en Nidelv 24. Nu är vi inne på vår andra riktiga säsong med denna båt och vi är mycket nöjda med den som helthet. Det är en båt som känns mycket trygg i sjön. Skicket på de båtar som brukar finnas ute till försäljning är ofta mycket blandat eftersom det är en båt med några år på nacken. Försök hitta en båt med en motor som verkar vara välskött och ett kapell som är relativt nytt. Både motor och kapell är dyra saker att byta ut.

Ruffen i en Nidelv är betydligt mycket större och luftigar än vad den är i en Albin, det jag kan se som Albinbåtens styrka är väl akterruffen som ger en möjlighet att få två åtskilda sovutrymmen.

Albinbåten är oftast betydligt mer plastig i interören medans i Nidelvbåtarna får du mer trä vilket ofta ger en varmare och betdyligt mer ombonad känsla. Det blir lite mer att underhålla med trä men själv tycker jag att det värt detta.

Lycka till.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi var från början inne på en Albin 25 men vårt val föll på en Nidelv 24. Nu är vi inne på vår andra riktiga säsong med denna båt och vi är mycket nöjda med den som helthet. Det är en båt som känns mycket trygg i sjön. Skicket på de båtar som brukar finnas ute till försäljning är ofta mycket blandat eftersom det är en båt med några år på nacken. Försök hitta en båt med en motor som verkar vara välskött och ett kapell som är relativt nytt. Både motor och kapell är dyra saker att byta ut.

Ruffen i en Nidelv är betydligt mycket större och luftigar än vad den är i en Albin, det jag kan se som Albinbåtens styrka är väl akterruffen som ger en möjlighet att få två åtskilda sovutrymmen.

Albinbåten är oftast betydligt mer plastig i interören medans i Nidelvbåtarna får du mer trä vilket ofta ger en varmare och betdyligt mer ombonad känsla. Det blir lite mer att underhålla med trä men själv tycker jag att det värt detta.

Lycka till.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska du ha en Albin så köp en de-lux frånn -74. eller senare. Då blev den lite bredare i baken och både bättre i sjön och lite snabbare. (se reportage i praktiskt båtägande tror det var december 06 eller jan -07.)

Melodin med båtar som tuffar fram runt 6-10 knop och drar 05-07/L M är inte dumt,  Det är resan som är målet.

Jag var lite inne på Albin innan det blev en Myra 23, som är lite sabbare och bättre i sjön. Akterhytt har sina fördelar tycker jag,  att sova under styrplatsen eller sova i fyra samma hytt tilltalar inte mig, och gör båtåkandet lite begränsat. Två hytter är bra vare sig man har barn eller godavänner ombord.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Titta även på Winga 25.

MVH Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...