Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
Rock_FrassE

Ungefärligt pris för 40hp motor 91-93.

Rekommendera Poster

Hej

Kommer här med en kanske lite luddig fråga, ligger ev i fel forumdel?

Sitter och spanar på diverse båtar upp mot 20.000kr.

Har hittat en båt jag är intresserad av, båten i sig är i ganska slitet skick och kan inte vara värd många tusen. Det jag tänker främst på är motorn. Årsmodell 92, Mariner som har gått lite och är välservad med lång rigg. Vad är värdet på en sådan motor i dagsläget?  Känns som priset är satt mer efter motor än båt, men så man inte ger för mycket för grejerna.

MVH: Tobias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara motor är runt 10 000 kronor i toppskick. Är väl i gunden en Mercury om jag inte missminner mig.

Kolla först kompet och att du får ner växelhuset innan köp.

Växelhusen har en förmåga på äldre Mercury att rosta fast i vevaxeln. Då blir motorn en bojsten när impellern inte går att byta.

Titta också på proppellerns skick. Skadad då kan proppaxeln nblivit skev. Och packboxarna sticker med följd att vatten lommer in i växelhuset.

Finns massor att kolla. Titta också på bultskallar att dom inte är rörda.

Om undvik köp. Nån klåpare har då varit inne i motorn och mekat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker 10 000 för en 40 hk motor från 92 verkar lite väl billigt.

Om man kollar lite snabbt vad folk begär på blocket så ligger det snarare mellan 15 000 - 20 000. Sen är det ju inget som säger att de får det de begär. Men 10 000 verkar väldigt billigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med tidigare inälgg om att 10 000kr låter lite väl billigt.

Jag har själv letat motor i den årskullen 91-94 och då har det varit endast upp till 25hp. Men priset ligger betydligt högre än 10000kr, det jag har sett i alla fall.

15000-25000kr skulle jag säga beroende på skick, om man tittar på annonser i alla fall. Men som sagt alla får ju inte vad de begär....

Senast ändrad av tommylovgren | 05 juli 2008 | 12:49

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äldre Mariner (Mercury) är inte så attraktiva. Fast på våren kan man ju sälja vilka rishögar som helst för dyra pengar. Det ger ni ju själv er ett exempel på. Motorn är ju ändå 16 år gammal och är då i regel en ganska trött och sliten sak. Har den då suttit på en skabbig båt är nog risken att motorn inte heller är i toppskick. Att då som er betala dom summor ni nämner är rena fantasifoster.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...