Skavis 0 Postad 4 Juli , 2008 På min resa hem från ön Korsmäss i Söderhamns skärgård i dag så låg jag och tuffade fram i ca 5 knop (1500rpm) och hade då gott om tid att fundera. Jag undrar om någon vet när båten drar minst soppa ? När jag ligger i 5 knop och tuffar fram eller när båten ligger uppe i plan med så lite gas som möjligt för att den inte ska gå ur plan ? Båten är en Ockelbo C20 med AQ130/270 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 4 Juli , 2008 Fjärde tråden om samma fråga. :-) Bränslepriserna får folk att börja tänka. Svaret är nog 5 knop tuffande, generellt. Men at det inte kostar sådär jättemycket mera att ligga i ordentligt planande fart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 4 Juli , 2008 Jag har en Garmin 520 och en flödesmätare inkopplad , kan se direkt hur allt jag ''gör'' påverkar förbrukningen . att tuffa i båten längd ( vattenlinjen ) blir 0.6 L / nm eller 10L /timme . I 25 knop så drar min motor 1.1 L / nm och ca 29 L i timmen ..( hoppas jag kommer ihåg alla data rätt .. ta det med en nypa ..salt) summakardemumma.. ... puttra är billigt ..MEN !!!! i låg fart , båten får inte dra svall !!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 4 Juli , 2008 .. så kom jag ihåg att jag fotade en dag ... lugnt å fint i 25 knop . 1.1L /nm och 27 L i timmen .. 25 knop ! Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 05 juli 2008 | 00:09 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Waveracing 0 Postad 6 Juli , 2008 Hej. Har ganska nyss monterat en flödesgivare och ser nu ganska väl(om mätarna stämmer) vad båten drar. Så här på ett ungefär(jag har den inställd på antal nm/l) 3-5 knop >3nm/l ~10 knop 0,4-0,5nm/l (suck) ~20 (planing) 1,3 nm/l ~30 1,1nm/l Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Logstream 1 Postad 6 Juli , 2008 Beror även på motortyp, bensinmotorer och framförallt 2-taktare drar väldigt mycket på låga varv, relativt sett. 4-taktare drar mindre på låga varv men minst av alla på låga varv drar dieslar. Dom blir knappt varma om dom ligger under 1200 varv och är därför mycket ekonomiska i farter upp till 6 knop. I planing över 20-25 är dessa relativa skillnader mycket mindre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brodur 0 Postad 6 Juli , 2008 Min elmotor: 0 (noll) l/nm - 3 knop Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skavis 0 Postad 7 Juli , 2008 Kul ! Tack för alla svar. Det var ju ni med flödesmätare jag ville skulle svara. Där ser man ju verkligen exakta siffror. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 7 Juli , 2008 Motorer mår inte bra om de inte får arbeta i sin optimala arbetstemperatur. Motorer ska vara varma, riktigt varma, då trivs de bäst och drar som minst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser