nomis 0 Postad 4 Juli , 2008 Äntligen startade motorn, om än efter lite meck! Fick skrapa lite i fördelaren och på rotorn. Nu till frågan: Jag hade isär förgasaren (Solex 26) förra året och vet egentligen inte om jag har rätt inställning på luftskruv och tomgångsskruv. Den håller inte tomgången utan jag måste ha en relativt hög grundgas för att den skall vara stabil i gången. En motor som MB10a skall väl kunna gå utan att behöva tillföra extra gas när den är varm. Ska man stirra sig blind på förgasaren eller kan det vara en tändinställningsgrej. Dumma frågor kanske, men frågar man inte så......! Mvh Nomis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 4 Juli , 2008 Först och främt, det finns inga dumma frågor, bara dumma svar! Det var en gammal trotjänare du har. Undra hur många av de 6000 som tillverkades som fortfarande lever? Men det var inte det som du ville veta. Utan varför din motor inte vill gå på tomgång? Eftersom du skrapat lite i fördelaren skulle åtminstonde jag börja med att kontrollera hur det ligger till med brytarens slutningsvinkel (skall vara 0,40 eller ännu hellre 60grader) samt att tändningen låg någotsånär rätt (10 -11 grader vid 1200 varv). Är detta rätt så blir det lite svårare, dvs att ställa förgasaren. OBS! När gasreglaget står i neutralläget skall det vara lite frigång i anslutningshylsan. Sedan är det bara att varmköra motorn och få ner/upp tomgången till ca 600 varv genom ett samspel mellan tomgångsskruv och luftskruv. Går inte motorn rent vid något varvtal är det luftskruven som du skall meka med. lycka till/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nomis 0 Postad 4 Juli , 2008 Tack Nitro! Då börjar jag med att kontrollera tändningen! Skönt med kunnigt folk i forumen! Mvh Nomis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser