Gå till innehåll
onsdag 05 mars 2025
bellaragazza

Ormår? Snok, Huggorm

Rekommendera Poster

Hej

Har sett att det är otroligt mycket orm på öarna (i alla fall i vänern där vi varit i veckan)

Skulle precis dyka i plurret när en låååååååång skäkert 90 cm snok kommer simmande en bra bit under vattnet, halvmetern ner, men vänder utan att andas och simmar ut igen. Den tar en tur runt båten. Jag tappar konakten med den men sen ser man huvudet när den tar en liten bit luft och dyker igen.

Fascinerad som jag är och LIVRÄDD FÖR ORMAR följer jag den en bit bort för att följa turen. Den närmar sig land och jag följer med, tar tre steg åt sidan och håller på att trampa på en huggorm, betydligt mindre men med välkänt mönster. Tar jätte-barfota-kliv och ser att snoken börjat slingra sig upp på land (faktiskt ganska brant). Följer den fyra meter inn i lite torr vass och där ligger två till.

Oj,,,oj skräckblandad rysning,,,varmt men ändå gåshud.

Till sist lärde jag mig en sak..... snokar är livrädda medans huggormar bara ligger kvar.

Någon mer som sett orm, verkar vara gott om dom!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det verkar tvärtom i Stockholms skärgård. har inte sett en enda orm fast jag gått och letat efter dom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har sett flera snokar simma omkring i Svartån utanför Örebro. Hörde av någon att det ska vara ett bra ormår i år på grund av att väderförhållandena varit idealiska. Tycker att det var en bra excursion du gjorde, trots att du är livrädd för ormar. Men sådan är människan; nyfikeheten övervinner rädslan.Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken del av Vänern håller du till i ??
Vi håller till i södra delen och så här långt har vi inte sett några de rundor vi varit ute.

Min sambo är mer än rädd och vi planerar att resa lite i vänern under semestern. Vågar inte
ens fundera på reaktionerna om jag stannar på fel ställe Tyst

/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också sett massa ormar i år (i Stockholms skärgård). En huggorm höll mig sällskap när jag skulle sjösätta senast - den verkar bo under brygga vid rampen. Stora svarta snokar har jag sett på lite olika öar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Se nu till att ha kortisontabletter eller en adrenalinspruta ombord på era båtar, själv har jag båda.  Tala om för doktorn vad det gäller så skriver han ut.  Det kan vara långt till närmaste läkare när man är i skärgården och då kan det vara bra att ha med sig en första hjälpen vid ormbett eller någon allergichock t.ex. getingstick.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller till i östra delarna av Vänern och har hitills sett en del snokar, senast för två dagar sedan. Den simmade runt bland stenarna utefter strandkanten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...