Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
hgr123

110v/230v

Rekommendera Poster

Hej,

Är ny på forumet, uppskattar verkligen all den samlade kompetensen här.

Jag har en elinstallationsfråga. Min plan är att skapa en enkel ellösning för min amerikanska 110voltsbåt mha den externa transformator som marknadsförs här och på blocket.

1)Någon som har tips på placering av transformatorn på en bayliner

2)Vid utbyte av väggkontakt från amerikansk till europeisk (för att slippa handskas med reseadaptrar), vad är det att tänka på då? Jag har förstått från andra trådar att kablarna inte bör vara något problem.  Spelar det därtill ingen roll hur live och neutral kopplas i europeiska uttag? Har inte lyckats hitta en enda sida på nätet som säger huruvida det har betydelse eller inte. Förklara gärna:)

Tack på förhand,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har själv köpt en transformator på Blocket.se. Köpte från denna firma http://www.blocket.se/vi/15444099.htm?ca=15_s&last=1 och det fungerade mycket bra. Fördelen är att denna transformator har 2 linjer ut och min båt har 2 linjer in, alltså behövs ingen omkoppling för att utnyttja hela elsystemet.

Installationen gjordes av svågern på ett ögonblick. En ny elcental installerades med jordfelsbrytare, 3 automatsäkringar, nytt uttag mm. Laddare, transformator samt nytt eluttag från GARO med klass IP 54 sattes in med 1 insatllation på respektive säkring. Materialet är köpt hos elsäljare och inte båthandlare så kostnaden blev mycket låg. Det är viktigt att allt material är godkänt för installation i denna miljö som det sitter i.

Jag har inte ersatt något av de befintliga uttagen de de går genom båtens ursprungliga elcentral pch därför fortfarande är i bruk  (med 110V).

Till slut så kan jag varmt rekommendera transformatorn som under de senaste 3 månaderna fungerat helt perfekt! Detta har medfört att varmvattenberedaren, ac/värme, elspis mm fungerar kanon utan omkopplingar. Maila gärma om du funderar på något!

 

Lycka till! Mvh Alex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spelar det därtill ingen roll hur live och neutral kopplas i europeiska uttag? Har inte lyckats hitta en enda sida på nätet som säger huruvida det har betydelse eller inte. Förklara gärna:)

Kort svar: nix; spelar ingen roll

Längre svar:

neutral är samma som nolla på svenska. Dvs det uttaget på elverkets transformatorstation som är fastskruvad i marken och (så gott som) ofarlig att ta på.
(Den gröngula skyddsjorden är för övrigt ihopkopplad med den blå nollan vid transformatorstationen. Meningen med skyddsjorden är att om en ledning lossnar inuti en skyddsjordad apparat med metallhölje så blir det en rejäl kortslutning som får säkringen att gå. Istället för att apparaten får 230 V spänning i metallhöljet och blir en dödsfälla. Apparater i plast har inget metallhölje, är dubbelisolerade och saknar därmed skyddsjord.)

Live är samma som fas på svenska. Dvs det andra uttaget på elverkets transformatorstation som då håller 230 V jämfört med jord eller nollan

Gamla hederliga europeiska uttag skiljer inte på fas och nolla, man kan ju vända stickproppen hursomhelst när man stoppar in den. Nya blåa enfas CEE uttag, vanliga i gästhamnar och på campingar är inte vändbara och där vet man vilket stift som är vilket.

I din båt har du en 220V/110V isolationstransformator. Ut från den kommer bara 110V växelspänning i största allmänhet. Dvs fas och nolla har ingen betydelse där. (tror jag, se fundering nedan)

 

(Hm fundering och en lucka i min kunskap; hur är skyddsjorden kopplad på en isolationstrafo?
- Är den kopplad till inkommande skyddsjord, vilket är lite meningslöst eftersom den inte fungerar som skyddsjord då,
- eller är den kopplad till ena transformatoruttaget, vilket i så fall blir nolla,
- eller är den inte ansluten alls??)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabba och uttömmande svar.

Maxum2500SCR,

Som jag förstått utifrån andra inlägg som behandlat just den transformatorn så verkar det som att den i sig skulle räcka för att konstruera en konstgjord amerikansk elzon, utan att ändringar görs till det befintliga elsystemet i båten? Du säger att ni installerade jordfelsbrytare, nya säkringar osv, där känner ju jag att jag skulle lämna det jag klarar själv. Jag tänker att om transformatorn nu skapar en 110volts källa så borde väl båten i övrigt från början vara byggd för att hantera denna ingång? Vad jag klarar själv begränsar sig nämligen till externa inkopplingar med befintliga kablar.

Kan ni rekommendera någon i sthlmsområdet som kan lösa detta annars?

Tack på förhand!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Svågern är elektriker så den praktiska biten har jag ingen aning om, tyvärr. Men resultatet har blivit kanon och det såg enkelt ut när det monterades, och fort gick det också...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

(Hm fundering och en lucka i min kunskap; hur är skyddsjorden kopplad på en isolationstrafo?
- Är den kopplad till inkommande skyddsjord, vilket är lite meningslöst eftersom den inte fungerar som skyddsjord då,
- eller är den kopplad till ena transformatoruttaget, vilket i så fall blir nolla,
- eller är den inte ansluten alls??)

Vanligtvis så är jorden på sekundärsidan kopplad till ett mittuttag på sekundärlindningen.

I det här fallet skulle man då få 55 Volt till jord vilket är ganska ofarligt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, verkar vettigt.

Eller så avsäkrar man på båda utgångarna så att någon säkring löser ut vid jordfel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter en skyddstranformator skall det alltid vara tvåpoligt avsäkrat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...