Stockiz 1 Postad 3 Juli , 2008 Har problem med min motor. Den går hur fint som helst upp till 4000varv någonstans vid 4200-4300 tar kraften slut och motorn hostar,rycker och går illa. När jag åker med ca 4000varv och tiltar motorn rycker den också men inte vid lägre varv... Har uppgraderat ECU boxen till 60hk. Pratat både med dom som programerat boxen och Mercury-verkstad och båda vidhåller att detta problem ej har med boxen att göra. Rådet jag fått är att kolla/byta stift(blir gjort imorgon) Någon som har nåt annat förslag? //Stockiz Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stockiz 1 Postad 4 Juli , 2008 Byte stift idag och motorn funka perfekt! Ett följdproblem blev att nu varvar motorn ur nästan omgående så nu blir det propellerbyte,sitter orginalprop nu,något förslag vilken prop jag ska ha? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krimzzon 0 Postad 4 Juli , 2008 Hej, Skönt att det löste sig. Vad har du för stigning på propellern idag? Jag har oxå en ryds 478GT med 60HK Mercury 4takt. Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stockiz 1 Postad 4 Juli , 2008 Jag vet faktiskt inte,ska kolla upp det men först ska jag ta mej en riktig tur;-) Vad är maxvarv på din? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krimzzon 0 Postad 4 Juli , 2008 jag har en 15 lite skadad propeller. Denna gör ca 5900-6000 rpm med 2 pers och ger ca 33-34 knop (gps) Jag funderar på att skaffa ny propeller och är tacksam för mer info ang. propeller, varv och toppfart. Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 5 Juli , 2008 Hej, Jag kollade lite i verkstadshandboken till Mercury 40/50/60 EFI (2002) och lite uppgifter du kan gå på ang varvtal: ECM Engine Speed Limiter Fuel/Spark Cut-out on Cylinders #2 and #3: 6225 rpm Fuel/Spark Cut-out on All Cylinders: 6350 rpm Idle rpm (Out Of Gear): 725 ± 25 rpm Idle rpm (In Forward Gear): 725 ± 25 rpm Wide Open Throttle rpm (WOT) Range: 5500–6000 rpm Lämpliga propellrar du kan välja bland: Propellrar Du ligger ganska bra i motorvarvtal på fullgas idag. /Bo Senast ändrad av bossee | 05 juli 2008 | 10:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stockiz 1 Postad 6 Juli , 2008 Har läst av propellerna nu Så här står det:48 816704A40 13 F el P Inuti propellern står det :19A Någon som kan förklara dessa siffror för mej och ge mej råd om vilken propeller jag ska leta efter? //Stockiz Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stockiz 1 Postad 7 Juli , 2008 Någon som kan ge mej en vink om vilken propeller jag ska välja,tycker detta är rena djungeln.......... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ZilSwe 1 Postad 8 Juli , 2008 Kolla med propellertrim, det dom inte vet om propellrar..... http://www.propellertrim.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 8 Juli , 2008 Du ska ha en propeller som heter 48-816706A40 14P Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 8 Juli , 2008 Hej, Den propeller du har idag är en Mercury Black Max, diameter 10 1/2 tum och stigning 13 tum. Se tabellen här:http://ishopmarine.com/ebook/025/007/9 Den verkar väl rätt OK tycker jag. Det du kanske bör göra är att laga den propeller du har så den är balanserad och i övrigt felfri. Eventuellt kan du välja en propeller med kanske 1 tum mer stigning dvs 14 tum. Då kommer motorvarvtalet att minska med ca 150-200 varv/min och du bör få lite högre toppfart åtminstone med lätt last. Du får räkna med aningens sämre acceleration i så fall. Om du vill hålla dig till Mercury Black Max så finns det en 10 3/8 x 14 tum resp 10 1/4 x 14 tum som ev kan vara nåt att prova. Men jag tror nog den propeller du har är ganska optimal då motorn varvar nära max rekommenderat motorvarv på fullgas. Men du kanske tänkt köpa en ny propeller och ha den gamla i reserv? Finns ju andra fabrikat du kan fundera på också, kanske stålpropeller? Ballistic är bra och prisvärda stålpropellrar, bl a Propellertrim säljer dessa och du får även råd om val av lämplig propeller samt bytesrätt tills du hamnar rätt. Med stålpropeller får du lite bättre bett och i regel lite högre toppfart än aluminiumpropeller. Men nackdelen är att går du på ett grund kan en stålpropeller gå åt växelhuset lite styggare än en aluminiumpropeller som är mjukare och skonsammare mot innanmätet på växelhuset och propelleraxeln. /Bo Senast ändrad av bossee | 08 juli 2008 | 13:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pezz 1 Postad 9 Juli , 2008 Som Bossee skriver så finns det två storlekar på 13 och 14 tum en stor och en liten så den stora på 13 tum är nästan som den lilla på 14 tum. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stockiz 1 Postad 30 Juli , 2008 fortsättning följer............ Efter att ha uppgraderat UCU-boxen och bytt propeller verkade allt frid o fröjd första halvtimmen med motorn igång. Men nu till nästa problem,efter varje 30-40min körning ljuder en varningssignal(6st larmsignaler)man kan ställa klockan efter dessa för dom kommer regelbundet var 30-40min. Har snackat med min lokala Mercury-mek men dom kan inte säga vad det är och enl dom har dom heller inga instrument som kan tala om vad det betyder. Motorn går problemfritt och jag har ignorerat detta ca 10ggr nu,fast lite byxis är man Någon som känner igen detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rispalt 0 Postad 31 Juli , 2008 Enl verkstadshandbok: Six Beeps on key up, or during a running failure. :: Failure detected with MAP, MAT *, TPS, or Flash Check Sum (ECM) Engine should run well however, service will be required Jag tycker verkstad borde kunna läsa ut felkoder & vilken enhet som larmar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 31 Juli , 2008 Hej, Enl verkstadshandboken till Mercury 40/50/60 EFI (2002):Six Beeps on key up,or during a running failure.Failure detected with MAP, MAT *, TPS, or Flash Check Sum (ECM) Engine should run well however, service will be required. MAP=Manifold Absolute Pressure sensor MAT=Manifold Air Temperature sensor TPS=Throttle Position Sensor ECM=Electronic Control Module* * ECM performs the following functions: 1. Calculates the precise fuel and ignition timing requirements based on engine speed, throttle position, manifold pressure, manifold air temperature and engine coolant temperature 2. Directly controls the ground circuit of fuel injectors, ignition coils, and idle air control 3. Indirectly controls the positive circuit of fuel injectors, ignition coils, and idle air control through the main relay 4. Controls alarm horn and warning functions 5. Controls RPM limit function 6. Records engine running information /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stockiz 1 Postad 31 Juli , 2008 Tack Jo vi slog upp den där sidan på verkstan också,men det står inget angivet om tidsintervall vilket det gör på andra larm,tex var 4e min betyder..........osv Sen är inte min engelska av högsta klass heller;-) Ska även slå en signal till firman som uppgraderade boxen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser