Gäst Postad 3 Juli , 2008 Hallo allihopa. Nu har jag gått och köpt mig en träbåt. En kabinkryssare byggd i Gävle 1952. Hon är byggd i mahogny på ekspant och är klinkbyggd. Plastad överbyggnad. Tänkte be om lite råd hur jag ska ta hand om henne på bästa sätt. Mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 213 Postad 3 Juli , 2008 ...i vilket skick är hon nu..? Länktips, http://www.trabatsakuten.nu/tipsotrix.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 4 Juli , 2008 Jätte bra länk du kom med! Tack. Skicket är fint bruksskick d.v.s inget renoveringsobjekt. Hon ligger i sjön och hon tar iprincip inte in vatten alls. Jag har inte lyckats hitta något ruttet eller skadat trä på henne heller dock några bubblor i fernissan, men de skall åtgärdas. Mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pierina 0 Postad 7 Juli , 2008 Förutom www.träbåtsakuten.nu så är det ju bra att läsa Tomas Larssons utmärkta bok om träbåtsvård (eller är det -renovering?). Köp den! Länk finns på Träbåtsakuten. Där finns alla de viktigigaste råden. Missa inte det (jag tror) viktigaste: 1)Fixa alltid läckage i överbyggnad och däck och täta uppifrån; 2) Håll så jämn/lagom fuktighet som möjligt i trä d.v.s. bl.a. a) Ventilera ut ev. fukt i skåp m.m. året runt Ta upp i tid för att hinna torka/ventilera ut vatten innan första frosten (särksilt viktigt för mahogny) och ha bra och luftig täckning (presshus e.d.). c) Låt inte båten bli för torr - d.v.s. I) sjösätt hellre ofärdig än inte alls(/för sent) om du inte har bra sval och lagom fuktig förvaring, och II) skydda mot för starkt solsken och hetta. Lycka till! Mats Senast ändrad av Pierina | 07 juli 2008 | 16:47 www.trabatsakuten.nu ska det ju va Senast ändrad av Pierina | 08 juli 2008 | 11:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 21 Juli , 2008 Senast ändrad av Grisslehamnsdiesel | 21 juli 2008 | 14:53 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fwilkens 0 Postad 6 Augusti , 2008 Kan bara instämma med Pierina på samtliga punkter. Dessa punkter är särklassigt viktigast. Framför allt: Ge dig inte på finishförbättringar såsom t.ex renskrapning för att mörka ner solblekt trä innan du är helt säker på att du täckt samtliga punkter i Pierinas inlägg. Regnvatteninträngning är bland det mest skadliga, du måste få båten helt torr ovanifrån, framför allt runt rutor och där överbyggnad möter skroiv/däck. Annars får du bara göra om din finish nästa år igen. Om du får fuktfläckar under mahognyn, kom ihåg att skrapa på hösten direkt efter upptagning, så det får stå och torka ut hela vintern. Det tar betydligt längre tid för trä att torka ut ordentligt och på djupet, än vad man tror. Gör du det på våren får du troligtvis bara tillbaka fläckarna då fukt fortsätter att vandra mot ytan. Boken som heter Träbåtsrenovering av Thomas Larsson är riktigt bra kunskapskälla även om man inte skall totalrenovera. Finns hos de flesta välsorterade (sjönära) bokhandlare samt ofta i båtbutiker. Annars går den att beställa. Lycka till! Alla som entusiaster som förbarmar sig över vår gamla träbåtsflotta är hjältar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser