Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
netsplit

slarvig bottenmålning - skrovet suger vatten?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag sjösatte min båt i april. Men nu har jag börjat gå och bli orolig efter att ha läst lite artiklar. Jag va inte jättenoga med bottenmålningen, och jag har dessutom dragit upp båten på en strand en gång vilket resulterade i att en del färg lossnade (självpolerande).

Min fråga är hur mycket vatten skrovet hinner suga åt sig på en lång säsong (april-dec)? Jag har en ockelbo b16 (5m plastbåt). Är jag orolig i onödan?

Om nu båten sugit åt sig vatten, kommer detta torka under vintern?

Vore skönt att få detta utrett så jag slipper oroa mig under resten av året.. Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillägg: Båten är av årsm 2005 om det nu spelar någon roll?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte du behöver var speciellt orolig över detta, bottenfärgen i sig är knappast något större skydd mot vatteninträngning i gelcoaten. Det bör finnas en grundfärg under bottenfärgen som skyddar gelcoaten.

Det du istället kan börja oroa dig för är jobbet att ta bort all beväxtning under botten till vintern. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vanlig självpolerande bottenfärg förhindrar INTE att skrovet suger åt sig fukt. Oavsett hur väl den täcker. Bottenfärgens enda uppgift är att förhindra beväxning. Vill man undvika fuktinträngning måste man grundmåla på ren gelcoat med epoxyfärg (plastfärg) INNAN man målar på bottenfärg. Det är epoxyfärgen man inte får slarva med om det ska bli helt tätt.

Sedan är det inte en enda säsong som gör hela skillnaden. Fuktinträngning är en långsam process eftersom det mesta torkar ut under vintern. 

Vill du epoxybehandla din båt ska du låta skrovet torka ut ordentligt under flera månader, under vintern helst inomhus eller med presenning som når ända ned och kupévärmare.

Det är hur som helst ingen idé att oroa sig mitt under säsongen. Ta det lugnt, kör på som vanligt och ta i tu med eventuell epoxybehandling efter att du tagit upp båten. Cool

EDIT: Personligen tycker jag att epoxybehandling är överkurs för din del, eftersom båten är så ny och gjuten efter konstens alla regler för att förhindra delaminering pga fukt.



Senast ändrad av Suckan | 03 juli 2008 | 14:10



Senast ändrad av Suckan | 03 juli 2008 | 14:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att torka med hjälp av en kupévärmare är - förutom brandrisken och den enorma elkostnaden - ett dåligt sätt att torka ut fukt med. Fukten kommer att sträva mot den kallare delen av materialet dvs vandra inåt i skrovet i stället för utåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett gott råd - läs inga artiklar.

Du kan lungt använda din båt i 20 år utan att få problem åt det hålllet som jag förmodar att artiklarna handflat om. Misstänker att det handlar om böldpest som man lite varnvördigt säger.

Båtar med utveklas böldpest har små blåsor, som när man  petar hål på dem innehåller en vätska som luktar ätika.

Om du, efter att ha bottenmålat båten ett antal år tycker att bottenfärgen blr ojämn, med släpp på vissa ställen och tjocka lager på andra, kan det va dags att ta ner botten färgen helt. Ett ganska omfattande jobb, åtminstone på en större båt. Nu är ju din båt så liten så att du kan nog lägga den upp och ner. Efter att du slipat eller på annat sätt tagit bort bottenfärgen målar du med en epoxigrundfärg ett antal lager innan du målar dit ny bottenfärg.

Jag kan inte tänka mig att det finns nån anledning till oro när det gäller din båt, varken nu, eller lång tid framåt.  

Bifogad bild visar min segelbåt under reparation av den böldpest den hade på delar av kölen.

 

tommy

post-945-1394235535,4559_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe vad skönt, nu känner jag mig lugnare. Då ska jag inte oroa mig mer nu då - det enda jag ska oroa mig för är allt jobb jag får i höst Skrikandes

Jag har inget emot att jobba lite så jag skulle inte tveka på att måla dit ett en epoxyfärg efter att ha gjort rent botten helt först - problemet är dock att hitta en inomhuslokal att ha båten i så till nästa säsong för jag fortsätta med den självpolerande färgen och vara lite mera nogran och se till att få med ALLT under vattenlinjen.

Det som oroade mig var egentligen inte plats/böld - pest utan snarare att skrovet blir tungt och båten drar mer bensin. Men ni verkar vara överens om att den större delen av vattnet torkar under vintern så då gör det ju inget.

 

Tack för alla svar!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att den suger vatten hela tiden hur mycket vatten släpar du runt på innnan sommaren är slut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har hört någonstans att en plastbåt suger åt sig/ökar sin vikt med ca 6 procent.

I mitt fall 830 kg är lika med ca 50 kilo alltså inget som har någon större påverkan på farten. Vill man så kan man tanka 50 L mindre bränsle, inte lasta onödiga saker eller lämna en unge hemmaFlört.

Det verkar som om varje knop här på forumet är guld värt, jag menar att det som påverkar farten mest är en taskigt rengjord botten, det gör många knop det.

Själv tar jag upp och högtryckstvättar 3-4 gånger per säsong. Vattnet i plasten bjuder jag på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Ryds plastbåt årsmodell 2003 inköpt nu i våras som jag har vid båtplats i havet strax intill Kungshamn i Bohuslän, den har aldrig varit bottenmålad,  jag testade och polerade hela skrovet och vaxade med hårdvax och sjösatte den under mitten av maj månad,  nu i helgen 4 juli tog jag upp den för att se hur det hade fungerat och det fanns inga snäckor utan bara ett slam på skrovet som gick lätt att spola bort med högtryck,   har lagt den tillbaka igen för att se vidare hur det fungerar i fortsättningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej ett litet inlägg.

har en båt från 73 en b31,jag slipade rent båten och epoxy målade 5 ggr. tog av skeddan då denna var rötskadad.(pest)gjorde ett nytt balanserat roder ( 20 kg) byggde på en bulb iform av nackaprofil fyllde den med355 kg bly totalt viktade jag upp henne med 650 kg om man då räknar med om lack extra utrustning, innan renoveringen ikke en kn över 6, idag i 10-12 ms gör hon 7,2 kn stabilt i jämn vind (halvind)

så det jag ville komma till som nämndes tidigare. varför ha bråttom på sjön jag går sällan över 5,5 kn medvetet.

trevlig sommar på söndag 13 juli avseglar jag till halmstad från lysekil.

mvh seglarkrawa

post-13808-1394235537,2236_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...