Nyborjare 0 Postad 3 Juli , 2008 Är detta någon bra båt ? vad kan bränsleförbrukningen ligga på ? Är det rätt pris ? Bilder finns på www.jfmarin.se Båt: Sea Ray 250 Sundancer Årsmodell: -97 Motor: -00 5,7L Mercruiser 250hk med Bravo 3 drev(DupProp). Längd: 8,05m Bredd: 2,59m Färg: Vit Vikt: 2.267kg Bränsletank: 265L Vattentank: 76L Byggmatrial: Plast Finns på marinan? Ja Utrustning: Stereo med sep. manöverpanel vid förarplatsen, Ekolod, Garmin 172C färgplotter/GPS-08, Trimplan, Dubbla batteri, 220V landström med laddare och jordfelsbrytare, Ny varmvattenberedare -07, Spis(el sprit), Kylskåp, Toalett med dusch och septictank, Komplett kapell samt hamnkapell, Dusch på badbryggan, Nya bälgar till drevet -07/08, mm. Övrigt:Välvårdad midkabinbåt av hög Sea Ray kvalité med motor från 2000. Stor och väldisponerad sittbrunn. Servad och vinterförvarad hos Marina. CE-märkt. Pris: 349.000:- Senast ändrad av Nyborjare | 03 juli 2008 | 13:00 Senast ändrad av Nyborjare | 03 juli 2008 | 13:01 Senast ändrad av Nyborjare | 03 juli 2008 | 13:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaRay-270 6 Postad 3 Juli , 2008 Hej. Hade hellre köpt denna båt på samma firma. http://www.jfmarin.se/html/product_side/sr27090/sr27090.htm Lite älde men nyare motorer samt betydligt rymligare. mvh Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 3 Juli , 2008 Eller min båt. Äldre men med ny motor. Båten är i så gott skick att man verkligen måste se den. Prislappen går att diskuteras och jag har även en amerikansk värstingtrailer som lastar 4 ton ifall det skulle behövas. http://www.blocket.se/vi/16358030.htm?ca=11_s Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nyborjare 0 Postad 4 Juli , 2008 Låter ju intressant ! hur är det med bränsleförbrukningen ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 4 Juli , 2008 .. problemet med bränsleförbrukning är att ALLA har en uppfattning om vad som är ''vanligt eller förhoppning'' om hur en motor förbrukar .. Efter alla dessa båtar jag ägt eller äger så kan man säga ..med en sådan båt ska man räkna med upp till 2L /nm . Allt under är bara plus !!!!! Har så mycke med trim ,gas, varv och fart att göra . Ska man var ärlig så , en som inte kan hantera båten på bästa sätt får betala med högra förbrukning ! En bränslemätare kopplad till en plotter är bästa verktyget . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nyborjare 0 Postad 4 Juli , 2008 Jag är rädd för att jag måste hålla med dig, jag har pratar med annan ägare med motsvarande motor och båt, och det är bara för mig att accepterar att jag inte kan eller vill ha en sådan båt, av några olika anledningar. Vill använda min båt, mycket och köra utan att räkna pengar, vid nästan 28 kr per sjömil är det inte roligt längre ( idag med en liten D55 ca 9-10 kr sjömil ) . 28 kr är då ändå räknat vid marchfart, maxar man är väl kostnaden snarare 70 kr sjömilen , minst. 9-10 kr med min D55 är i maxfart !! dvs ca 34-35 knop dvs jag har råd att ta mig ut och hem snabbt Vi har inga sjömackar i närheten, att tanka 3-400 liter med dunkar ?? nä tack ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaRay-270 6 Postad 6 Juli , 2008 Hej Förstår inte att alla hakar upp sig på bränsleförbrukningen. Jag har haft min båt i 4 år, bränsleförbrukningen är inte den största utgiften. Jag låter varvet ta upp båten på hösten, konservera motorer mm sen fixar de till allt som ev behöver åtgärdas, detta kostar kanske 10-25000kr varje gång. Sen tillkommer annat som nytt kapell 25 000kr och lite annat smått o gott, förra säsongen tankade jag för ca 3000kr övrigt kostade ca 50 000kr (Vinterförvaring, nytt kapell, båtplats mm) ska man även räkna in räntekostnader amortering mm så blir bränslekostnaden ännu lägre procentuellt sett. Båt kostar, det bara är så. precis som Jocke sa dessa båtar drar ca 2liter/dist, både med stor V8a eller som min med 2st V6or. Förelen med 2 motorer är många, du tar dig alltid hem om en motor går sönder (och det gör dem, förr eller senare), behöver ingen bogpropeller då man vänder på en 5-öring när man väl lärt sig. Jag har inte heller någon mack i närheten, min närmaste ligger i Danmark!!! I min hamn finns ingen mack, där finns bara ca 1000 båtar så detta underlag räcker antagligen inte!!!!!!! mvh Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 6 Juli , 2008 Att köra upp 3000kr per säsong med en båt av din storlek är du nog helt ensam om. Antar att du inte lämnar hamnen särskilt ofta? För en annan gick det åt drygt 3 kubik... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaRay-270 6 Postad 6 Juli , 2008 Ok Förra året var ett undantag, sen har vi bara 15 minuter till Danmark. Där öppnar sig en helt annan värld, billig öl, trevligt folk och mysiga hamnar. Normal säsong så kanske jag tankar för 10-15 000kr. mvh Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 6 Juli , 2008 .. sen min lilla Chris Craft 210 kom in i vår familj så kan man lungt säga att 1.1L/nm i 25knop är en otrolig skillnad mot 2L som min förra SeaRay drar .... Man åker till hemma macken med en 20L dunk och tankar , åker nästan en timme på de !?!?!?! Kostar skit å inget ting........... tror du/Ni att ''vi' ( ska vi säga, min frun ) är klara med båtbyterifrasen NIX !!! Ska titta på en SeaRay 31fotare med 2xV8 , bara för att bättra på stadskassan med massa skatteinkomster ! hahaahaha ... nu snackar vi 4-5 L / nm . Men stor är den ! .. frugans argument för att byta till större , -men vi har ju ingen sommarstuga .De har ju nästan alla!!!!!!!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davahl 0 Postad 6 Juli , 2008 Instämmer helt och hållet!! Min båt är anledningen till att jag går till jobbet varje dag... Nåja.. men nästan iallafall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spax 0 Postad 6 Juli , 2008 Tycker inte heller att man ska haka upp sig på förbrukningen. Själv så blir jag pikad på jobbet för att man har V8 i båten (några av kollegorna har segelbåt), de drar ofta skämt om att de tycker jag måste jobba så mycket extra för att kunna ha råd med sopparäkningen. Sen går en av de och säljer sin segelbåt innan säsongen börjat, men sen blir han ändå sugen på att komma ut på sjön. Vad gör han då? Hyr en stor segelbåt för 17000 i en vecka... Rätt mycket soppa får man för det! Så nu kan han knipa igen kakintaget i fortsättningen. Bra fruga du har Jocke, hon resonerar som vi gör. Våran sommarstuga är flytande och har en skön sjungande V8 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 11 Juli , 2008 Ett lite lustigt förfarande bland folk är när det kommer en båt av Cigarette typ med dubbla V8.or. Då hör man. hur man råd att köra med en sådan? Att mer eller mindre alla Usa båtar(familjebåtar) 30 fot o uppåt har samma motorer är det ingen som reflekterar över. Cigarette båten är ju tom billigare att köra så länge den inte har trimmade motorer. Raka rör = Hög bränslekostnad???? Sen att man inte får så mycket bobåt för bränslekostnaden är en helt annan sak... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ulfi 0 Postad 11 Juli , 2008 När dollarn rasar, inflationen går upp, börsen faller, osv. Tycker man ska fundera på vad/vilken båt man ska äga/köra i dagsläget. Diskussionen kring vad en båt drar eller ska dra (mellanstor/stor) i det här forumet känns malplacerat, tycker jag. Har du råd med en stor båt, så kommer kostnaderna med den att vara därefter! Har du funderingar på en mindre båt så kommer förmodligen ekonomin också följa ditt resonemang. Är själv ägare till en Sea Ray 270 DA -00, som kostar skjortan att lufta (dubbla 6:or), men som sagt valet är mitt och har gjorts frivilligt! Kryssa lungt Ulfi Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser