Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
--A--

Bräsleförbrukning diesel

Rekommendera Poster

Hej,

 

Efter att ha tankat igår och konstaterat att sjömacken tog 15:54 Gråter för dieseln så börjar man fundera på i vilken hastighet som jag kommer längst per liter. När man frågar runt lite så har många tankar och idéer kring detta men det är få som vet hur det ligger till med förbrukningen.

 

Vi har en Nimo 27 på 3500 kg med en TAMD40

Efter senaste tankningen så hade vi kört 50 distans och förbrukningen hade varit 1,76 per distans. Av dessa 50 distans så fördelades hastigheten ungefär så här:

35 distans i ca 7,5 knop (1900 varv, innan det börjar bygga massa svall bakom båten)

15 distans i ca 17 knop (3200 varv, planar så gott en halvplanande båt nu gör…)

 

I vilken hastighet kommer jag längst per liter? Hur mycket kan man egentligen spara om man kör optimalt?Obestämd

 

Mvh

Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent tekniskt; Din motor drar någonstans kring 220g/kW  under förutsättning att bränlets energiinnehåll är 43000 (hum hum nu glömde jag sorten)/kg (vilket det inte är i den förbannade citydieseln) så det är bara att titta på effektkurvan till motorn och räkna.

 

Det ovan var för petimetern. Skämt å sido så kan man nog säga att din och alla våra andras båtar drar minst soppa så länge vi inte skyfflar en massa vatten framför eller bakom båtarna. Varför en hastighet kring 5 knop  eller ännu hellre under är optimalt. 7 och upp till planing är dyrt, dyrt. När väl den våta ytan är liten så minskar förbrukningen men inte så mycket att den är nere vid 5 strecket. kör lugnt/Nitro 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Nitro om resonemanget.

Men, som jag konstaterade redan när jag köpte båten, motorbåt och billigt hittar man sällan i samma mening. Den fasta årskostnaden är rätt hög; båtplats sommar/vinter, underhåll dieselmotor, försäkring, målning, etc etc. Ju fler timmar man är på sjön med båten, desto lägre timkostnad.

Så jag åker så mycket som jag vill och kan när det är väder. Fast man tänker sig lite för, det medges. Man drar inte en repa på 20-30 distans bara för att se sig omkring lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svaren!

 

Semesterfarten brukar hamna runt 7 knop. Det är sällan man, med gott samvete, kan köra snabbare på västkusten under sommaren.

 

Att det inte är billigt med båt är jag medveten om :-) Så man får väl göra det man kan för att hålla kostnaden nere och dessutom så vill jag inte elda mera olja än nödvändigt med tanke på miljön.

 

Om jag nu drar 1,76 vid ”blandad körning” har någon en uppfattning om vad skillnaden är mellan 7 och 17 knop i förbrukning? Snackar vi en liter i skillnad eller ett par dl?

 

/Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Rent generellt för deplacerande och halvplanande båtar kan man säga att vill du dubbla farten får du tredubbla effekten. Dvs. kör du 7knop och vill köra 14 då kommer din bränsleförbrukning öka med det 3 dubbla jämfört med 7 knop.

Ett bra exempel på det är fartyget jag jobbar på som maskinist. Ligger vi och trycker på i fullt fram (14knop) och sedan sänker farten till 12knop så har vi halverat(!) vår bränsleförbrukning. För att åstakomma ytterligare en halvering får vi sänka farten till 8knop och drar då 1/3 av fullfarts bränslet.

Dock vill jag råda dig att hålla lite belastning på motorn då den kommer att sota igen annars.

Mvh Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mja, halvering av förbrukning...gäller väl mest deplacementbåtar.

Min KAD43 på 218 hk skjuter iväg min 3500 kg Saltö i 20 knop vid 3200 varv. Fullt planande vad jag kan bedöma. Toppfart 28 knop. Jag *tror* att förbrukningen inte ökar så jättedramatiskt i planing 20 knop.

Några siffror:

Säsongen 2006 var min förbrukning 1.6 l/distans, räknat som totalt tankat / total distans.

2007 var den 1.3 l/distans. Skillnaden är förmodligen att jag tillbringade en större del av 2007 i farter 7 knop och under än jag gjorde 2006.

Och som sagt, 7 knop är skön semesterfart! Man hör fåglarna, saker ligger kvar i båten där man la dom, man hinner navigera i lugn och ro, man får fler båt-timmar per liter diesel.
20 knop är transportläge. T ex om någon viktig affär håller på att stänga typ sjömacken eller systemet. :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nitro skriver om den f..b citydieseln Glad Vilken diesel är det? Den med inblandning av FAME/RME?

Som ganska nybliven innehavare av båt framdriven medelst dieselmotor tycker jag mig märka en effektskillnad på, ibland, /- 200 rpm, beroende på var jag har tankat, vilket antagligen då innebär olika energiinehåll på den diesel som jag fyller upp med.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp miljöskiten har lägre energivärde. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...