Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
Gäst Göran

Marteckyl

Rekommendera Poster

Gäst Göran

Hej Jag köpte en Marex 24 i fint skick förra året. I den sitter en MD 11 som jag nu monterat Martec sötvattenkyl på. Jag blev dock lite skeptisk när jag plockade ner topp, cylindrar och avgaslimpa och såg hur mycket skräp där satt. Som ett paket med Wasa knäcke..!! Jag blästrade ochgjorde allt rent efter bästa förmåga och monterade Martecen. Allt fungerade ca 20 timmar men nu proppar kylsystemet igen hela tiden. Jag har monterat bort och spolat men det går 5 timmar så är det skräp i systemet igen.Är det någon mer som känner igen sig och hur länge kan det väntas hålla på..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är klassiskt när man konverterar från havsvattenkylning till sötvatten. Om du inter har en sil monterad redan så gör det snarast, annars är risken stor att du får in gamla rester i kapilär-rören i kylen som stoppar till oredentligt. Tom. med såpass mycket att kylen måste kasseras. Hur länge det kan förväntas hålla i sig är omöjligt att sia om. Man brukar sällan rekomendera att motoroer som är över 5-10 år och som har gått i saltvatten konverteras med mindre än att man tar ner hela motorn och rensar alla kanaler.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Göran

Hej igen o tack för inlägget Bosse. Jag monterade ett filter från början och dör hittar jag en del sotflagor. Dessutom tar jag bort hela kylen o spolar igenom ordentligt en gång i veckan. Jag märker när jag kör att returstrålen i exp. kärlet blir lite väl tunn ibland och det tolkar jag som att det är täppt i kylkanalerna i cylindrarna. De var de enda kanalerna som jag inte kunde blästra. Där körde jag istället runt med uppsplitsad wire, cykelekrar och allt jag kunde uppfinna i sotarutrustning. Jag får väl hålla på i sommar så ska det väl lösa sig. Är det någon mer som har tips så är det välkommet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Ari Nieminen

Hej jag monterade en Martec sötvattenkylning på min motor, det fungerar ua. Topparna och cylindrarna rengjorde jag för hand så gott det gick. Sedan spolade jag rent med vatten från en slang genom motorn och ut i sjön medan motorn gick i en halvtimme. Har märk dock att kylvattnet blir nästan svart med fint mjöl (rost). Vad för filter har ni köpt? Martec? /hälsningar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför inte slå Martec på Pampas en signal? Tel:08/587 557 65, 74 eller 70. Prata med Berra, Johan eller Peter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Jag köpte ett filter med Marteckylen. Sitter mellan termostathuset och värmeväxlaren. I början var det en del svarta sotflagor i filtret men numer är det klart vatten när jag kollar. Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...