Jproud 0 Postad 2 Juli , 2008 Vilken fart bör man ha och vilken tyngd ska sänket ha? Köpte mig ett dörjset på jula. 3st blanka makrilldrag, 3st norska maskkrokar och ett st 300grams sänke i ändan. Funkar det att dra efter båten eller behövs det tyngre grejer? Jag kan absolut inte nått om fiske men tänkte lära mig, Så tacksam för alla svar! Mvh Johan Senast ändrad av Jproud | 02 juli 2008 | 20:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chievo85 0 Postad 2 Juli , 2008 Det funkar nog bra! Testa annars makrill/torsk häckla från ÖB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StigH 0 Postad 3 Juli , 2008 fungerar säker hur bra som helst, men häng krokarna i en tafs BAKOM sänket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jproud 0 Postad 3 Juli , 2008 Tack för svaren! Ska prova med dragen efter sänket. Jag var ute med idag och kastade i grejerna efter båten. Släppte ut bra med lina, men makrilldragen låg strax under vattenytan när jag puttrade på i ca 2knop. Hur långt ner ska dragen vara när man släpdörjar, snackar vi samma djup som när man sitter i båten och slavdörjar? Behöver jag tyngre sänke eller räcker det att placera makrilldragen efter sänket istället för före? Många dumma frågor men alla e vi nybörjare, tack iaf! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 4 Juli , 2008 Je har en temm(tafs)frammafôre dôrjesten(sänke/tyngden) sen har je två temmar attapå (Bakom)sten Å ett par tre knob e lagom fart te å dörja i... allra penast e de ôm en seilar, då får en mygge penare makrell.. Ha´ t pent Smögen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tigern 0 Postad 6 Juli , 2008 3½ knop funkar fint. Ekolod är bra att ha när man släpdörjar. När vi är ute och dörjar brukar sillen med makrillarna jagande i hasorna finnas ca 3 m under ytan, så du behöver inte ha allt för mycket tyngd på. Två kan dörja samtidigt (om man inte har dörjstänger), det gäller bara att tänka sig för innan man svänger. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 6 Juli , 2008 Jag brukar ofta använda mig av paravaner när jag dörjer. De går ju att ställa om de skall dra åt SB eller BB och även djupet. Jag brukar ha en åt varje håll. Det fina med paravanerna är att de talar om när det har nappat. Makrillen drar upp paravanen till ytan eller tvärt om. Sen brukar ja ha en dörj med en mycket tung dôrjesten rakt akterut. Till skillnad mot Stefan (Smoegen) har jag bara två krokar efter stenen. Ligger man ute och seglar en längre tid gäller det ju att få så lite (lagom) makrill som möjligt. Häckla, en dörj med en massa krokar och en ganska blygsam vikt längst akterut blir bara rörig om makrillen nappar. Se bifogad bild. En, på Fiskarföreningen Norde på Smögen nyinköpt häckla, blev skrot efter ett napp. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser