Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
FinnSpeed

Vad blir sämre med det nya båtkörkortet?

Rekommendera Poster

På gränsen till personangrepp men tackar för att jag märks.

Jo det som jag syftade på är inte bara själva båtkörkortet utan att det är ytterligare ett snäpp i skalan av oförmyndigande av oss svenskar. Eller är vi så blåsta att vi inte kan ta hand om våra egna beslut?

Tycker du FinnSpeed att ett samhälle där vi inte vågar presentera oss med rätta namn och där staten ska övervaka oss och nu även avkräva oss obligatorisk utbildning för att köra båt är ok?

Där det inte finns tillräckligt med civilkurrage att folk på sådana här forum som vågar uttrycka sina tankar med rätt namn utan att riskera represalier?

Finns sådana som har lämnat forumet efter trakaserier t.ex. Wille.  och sådant gör mig grymt besviken.

Som svar angående 30 knops båtar så gäller nuvarande beslut båtar som kan göra över 30 knop, inte om man kör i över 30 knop. Har du alltså en båt som gör 35-40 knop så får frugan inte framföra den i 5 knop utan högfartscerfikat.

Har jag helt fel? lyssnar jag gärna och lär.

mvh Roland Ringhede 

Vore trevligt om du också presenterade dig FinnSpeed?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att i förlängningen, om 10-15 år, så kommer attityden till utbildning att ha förändrats så att de som är undantagna lagen inte kommer att bry sig om att ta något körkort! Jämför gärna med vägtrafikens B respektive BE-kort, hur många är det som tar ett E-tillägg för 5-6 tusenlappar för att bli en bättre förare med släpvagn när de ändå får åka omkring med sin fellastade husvagn helt lagligt med ett B-kort? Lika få tror jag kommer att vara beredda på att hosta upp ett antal tusenlappar på ett marint körkort om deras båt inte uppfyller kraven för detta! Det är väl inte heller omöjligt att vi får se en del nya båtmodeller i framtiden som kommer att marknadsföras som körkortsfri, jämför här med 13,6-hästarsmotorn som poppade upp under de år kravet på registrering fanns. Den kom till endast av anledningen att gränsen för registrering drogs av en politiskt korrekt skrivbordsnisse vid 10 Kw och som tydligen inte hade en aning om att det redan fanns både 9,9- och 15-hästars motorer, kan Du köpa en ny sån motor idag?

Men varför är det skillnad på att varken utbilda sig om 10-15 år eller idag? Frågan kvarstår dock i mina ögon: Om man skiter i att ta körkortet när det är ett krav, varför blir man då en sämre båtförare än om man inte utbildar sig för att det inte är ett krav?  Och varför blir man en större säkerhetsrisk om man nu FÖLJER lagen o tar körkortet om/när det blir aktuellt, än om man kör utan vare sig utbildning eller erfarenhet IDAG! Om resonemanget i citatet fr ditt inlägg bygger på att man kommer undan om man väljer en långsammare båt, varför är man då en större säkerhetsrisk om man gör så, än om man idag går o köper en 55kn DC o kör utan att veta vad man gör eftersom man inte MÅSTE ha utbildning idag)

 

För samma regler bör väl rimligtvis gälla för de som åker vattenskidor i lilla sjön vid stugan som för de som tar HT:n/styrpulpetaren ut på en liten fisketur? Vilket inte kommer att vara fallet.
Så som jag har tolkat lagförslaget kommer just detta att vara fallet, vad jag har sett är inga vatten undantagna körkortskravet! Att det inte finns någon övervakning i just din sjö betyder inte att lagen inte gäller där.

Nej och det är just DET jag vände mig emot även om jag kanske uttryckte mig luddigt... Jag gillar alltså inte en lag som inte har en chans att efterlevas utom på vissa givna ställen... Det kommer säkert att finnas de som utbildar sig för att åka på sjön vid stugan, och dom kommer (VÄL????) inte att vara sämre båtförare än dom som skiter i det..  Säkerheten blir inte sämre i mina ögon, däremot har en del kastat bort en hel del pengar i onödan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur jag ska skriva för att inte bli missförstådd, vilket uppenbarligen sker... Inte för att det har någon betydelse, jag är inte ute efter att övertyga dig eftersom vi båda ogillar lagförslaget, men det vore kul, åtminstonde för min egen del, om jag kunde få fram mitt budskap begripligt.

Glad

Snabbförsök:
Idag tar alla som går förarbeviskursen och har båt under kraven för skepparexamen detta frivilligt, en stor del av dessa har båtar under 10 meters längd som gör max 15 knop.
Det som är min fasta övertygelse är att lagförslaget i framtiden får de flesta nya båtägare med båtar under 10 meters längd som går långsammare än 15 knop att strunta i körkort eftersom det inte enligt lag kommer att behövas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jajjemen, vi ogillar båda förslaget, fast det VERKAR som vi gör det av skilda anledningar? Du för att du tror sjösäkerheten blir sämre, jag för att det slår olika beroende på vem som avses o var man vistas.. Ja, grovt uttryckt iaf.. vi har säkert samma anledningar med, men det är ju de vi är oense om som kommer fram ;) Men.. iallafall... du sa bl.a.:

Snabbförsök:
Idag tar alla som går förarbeviskursen och har båt under kraven för skepparexamen detta frivilligt, en stor del av dessa har båtar under 10 meters längd som gör max 15 knop.
Det som är min fasta övertygelse är att lagförslaget i framtiden får de flesta nya båtägare med båtar under 10 meters längd som går långsammare än 15 knop att strunta i körkort eftersom det inte enligt lag kommer att behövas!

Ja alla som TAR förarbevis etc gör det frivilligt, men hur MÅNGA gör det..? Alltså jämfört med hur många av de som omfattas av nya lagen och som, om/när den kommer i spel, KOMMER att följa lagen o ta körkortet?

Jag tror inte vi är så långt från varann egentligen, men vad jag inte förstår är hur de som TAR kortet ska kunna anses vara SÄMRE i hanteringen av sina båtar än de som INTE gör det? För så verkar många tycka o tro?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte vi är så långt från varann egentligen, men vad jag inte förstår är hur de som TAR kortet ska kunna anses vara SÄMRE i hanteringen av sina båtar än de som INTE gör det?
Det tycker jag inte jag försöker säga med mitt resonemang heller!

Jag försöker med ett tillägg:
Idag tar alla som går förarbeviskursen och har båt under kraven för skepparexamen detta frivilligt, en stor del av dessa har båtar under 10 meters längd som gör max 15 knop.
Det som är min fasta övertygelse är att lagförslaget i framtiden får de flesta nya båtägare med båtar under 10 meters längd som går långsammare än 15 knop att strunta i körkort eftersom det inte enligt lag kommer att behövas!
Många av dessa hade kanske med dagens attityd gått kursen för förarbevis och kanske till och med kustskepparn om nuvarande system hade behållts. Därför tror jag kompetensen totalt sett bland båtförare av båtar understigande kraven för kustskepparn urholkas och samtidigt sjösäkerheten försämras.

Jag bör kanske återigen nämna att jag pratar om nya båtägere som tillkommer efter att lagen trätt ikraft, alltså ett perspektiv på 10-15 år och som får fullt genomslag först i nästa generation båtförare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aaaoo ;) kul d här

Sitter o lirar nätpoker o dricker lite öl o jiddrar på MG ;)

Du skrev bl.a.
Många av dessa hade kanske med dagens attityd gått kursen för förarbevis och kanske till och med kustskepparn om nuvarande system hade behållts. Därför tror jag kompetensen totalt sett bland båtförare av båtar understigande kraven för kustskepparn urholkas och samtidigt sjösäkerheten försämras.

 

Jag kontrar...:

Många av dessa hade kanske med dagens attityd gått kursen för.....

 

Point is... hur kan man säga att sjösäkerheten blir sämre om 10-15 år med utgångspunkten att kanske många skippar utbildningen för att den är obligatorisk f vissa... och dessutom att referera till dagens attityd... när det var du själv som hänvisade ett gäng år fram i tiden. Månne märker jag ord, men känner (liksom du själv) att jag blir mnissförstådd i argumentationen. Jag försvarar på intet sätt ett sjörkort men tråden handlade om vad som skulle bli sämre med ett sådant och så många har påtalat att kompetensen/sjösäkerheten blir lidande.. o det är jag inte riktigt med på.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

App app app... Stopp och belägg här och nu!!!

Om vi ska märka ord undrar jag: Exakt var har jag sagt att sjösäkerheten blir sämre?

Jag skriver gång på gång att jag tror att sjösäkerheten blir sämre och ger en förklaring till varför jag tror så, alltså min uppfattning om hur jag tror det kommer att bli jämfört med nuvarande system utan körkortslag.

Du kanske vet att det inte blir som jag har beskrivit? Har Du sanningen och facit om vad som kommer att ske så tycker jag Du ska ge oss andra den, så kan vi stänga den här tråden sen!

Det är helt OK för min del att inte varken Du eller andra är med på mitt resonemang om sjösäkerheten, att vi är överens om att förslaget inte är bra som det ser ut nu tycker jag är gott nog!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...