Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
FinnSpeed

Vad blir sämre med det nya båtkörkortet?

Rekommendera Poster

Jag är inte någon förespråkare för den nya lagen. Ser att det finns många argument för och emot. Mer praktik säger någon, visst men med vilken typ av båt. Din egen eller någon standard båt som uppför sig på ett helt annat sätt. Skall både segelbåt och motorbåt ingå i de praktiska övningarna?

Jag ställer en enkel fråga, vad blir sämre med den nya lagen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad som blir sämre, att vi får en minsta gemensam nämnare på kunskap och kompetens bland de som  för fram en båt.

Självklart kommer det liksom i trafiken inte att kunna utrota de värsta drullarna, men sannolikt  så blir de inte sämre av att ha ett båtkörkort.

Själv tog jag förarbevis, och även om jag hade varit mycket på sjön innan dess så upplevde jag ändå att jag lärde mig en hel del som jag har nytta av.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som blir sämre efter ett antal år med lagen tror jag är att en stor del nya båtförare kommer att åka omkring utan någon som helst kompetens, då alldeles för många är undantagna körkortskravet i den nya lagen!

Idag finns ett oskrivet system som gör att många tar förarbeviset trots att det är frivilligt, man har faktiskt kunnat höra i småbåtshamnan frågan från erfarna: Du har väl förarbevis?, det känns meriterande att ha förarbevis. Detta oskrivna kommer troligen att försvinna i och med nya lagen, då man kan svara på ovanstående fråga med: Behövs inte, lagen ger mig rätt att köra båten ändå!

Min uppfattning är att där det inte finns någon lag skaffar sig folk utbildning på vad de ska syssla med i ren självbevarelsedrift, men finns det då en lag som reglerar utbildningsbehovet går denna lag före det egna tänkandet och folk bryr sig inte om att gå några frivilliga kurser!

Nu ska jag svära i kyrkan med hjälp av en jämförelse med landtrafiken:
Man har tidigt sett att behovet av nautisk kompetens finns hos fritidsbåtägare och att ingen lag har reglerat detta tidigare, därför finns ett frivilligt förarbevis för oss.

Har man ett B-körkort för landtrafiken ger det en laglig rättighet att hänga på en släpkärra enligt vissa föreskrivna viktregler, detta helt utan varesig praktisk eller teoretisk utbildning. Efter vad man kan se utefter vägarna är utbildningsbehovet stort både vad gäller hur man lastar släpvagnen eller husvagnen och även hur man manövererar ekipaget. Vissa fall är rent skrämmande och slutar heller inte lyckligt. Men tack vare den lagliga rätten att hänga på släpkärran, så finns, vad jag vet, inte några enkla kurser eller utbildningar för detta! Endast om man vill utvidga sitt körkort till E-behörighet kan man få rätt utbildning, hur många gör det när de har ett ekipage som ändå är lagligt att framföra med endast B-behörighet även om kompetensen saknas?

Här tror jag utvecklingen kommer att bli likadan vad gäller fritidsbåttrafiken vad gäller nya fritidsbåtförare, inställningen tror jag kommer att bli: Jag är i min fulla lagliga rätt att framföra min båt utan körkort, då behöver jag heller inte gå någon töntig förarbeviskurs!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee

Exakt, som om jag sagt (skrikit) det själv :) Bra Micke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee

En sak till som kommer att bli sämre med båtkörkort i förlängningen, förutom det som sagts är. Dyrare försäkringar, sämre skydd i.o.m sjöräddningen som kommer att få fara ut mer på onödiga uppdrag som det heter. Man klarar inte sjön utan tror det jämt är solsken och lugnt, det var det på land ju. /U

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • Högre kostnader
  • Övertro på att det blir säkrare på sjön
  • Mindre segelbåtar, kanoter och rodbåtar är befriade fast de är vanliga i olycksstatistiken. ojoj
  • Mer byråkrati
  • Båtkörkortet ger mig rätten att köra segelbåt fast jag inte kan det, korkat.
  • Måste skaffa högfartskörkort bara för att båtan kan gå fortare än 30 knop.

(samma som att ge böter för att bilen kan gå fortare än 110 km/h)

Men hallå, 30-35 knop är väll ingen högfartsbåt!!!

En skrivbordsprodukt från några som troligen inte ens har egen båt.

 

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett problem är väl också att man plötsligt inte får lämna över roder och reglage till frugan/ungarna utan att de också går utbildning-en/-arna och har åldern inne. Den som har utbildningen blir helt bunden till förarplatsen på båten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan kanske hänga på en Övningskör-skylt på akterspegeln...!

Flört

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en missuppfattning. Det räcker med att befälhavaren ombord har behörighet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gäller det höghastighetskravet också?

Annars får frugan inte ratta båten då jag fixar med tampar o dyligt.

Och om jag tar ett par öl då kan hon plötsligt inte köra båt mera. Måste vara något med ångorna.

Befälhavere, tänk er det på en Ryds 510 med en 70 hästars utombordere. Befälhavare med höghastighetscertifkat (32 knop i medvind och ren botten), näpp inte min båt men grannens)), JAPP de du.

Åter till vansinnet igen

Alltså frugan får köra båt  på nåder av befälhavaren, behöver inte bli rödstrumpa för att bli förbannad på sådant vansinne.

Finns säkert en och annan gubbe som jublar åt detta.

mvh Roland 



Senast ändrad av Ringhede | 16 juli 2008 | 18:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallåj.

Ja är klart för det hela. Vet själv hur det va innan man skaffa skepparn. Man hade inte koll på alla grejer. Man hoppade bara ner i båten å dundra på. VA!? finns det bestämda sidor som man ska ta en båt. Vad betyder en gul/svart prick? Ja..ser bara fördelar.

Även segelbåtar kan ju råka illa ut om man är en rookie..eller.

NÄ..klart man ska ha båtkörkort. SÅ länge man får ett om man redan har skepparn Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästan alla saker som tas upp i den här tråden är saker som inte blir sämre än det är idag. Det blir inte mindre krav på att framföra små båtar för att man ökar dem för större till exempel.

Däremot är argumentet att det skulle vara mindre lockande att skaffa sig någon form av kompetens även för de som inte omfattas av de nya reglerna relevant. Själv har jag dock lite svårt att tro på det, utan tror nog att trycket ifrån likar kommer att vara detsamma.

Övertro på ökad säkerhet? Eller ökad medvetenhet om att inte alla har samma kompetens?

Mer byråkrati? Kanske, men om det nu stämmer som påstås att alla tar förarbevis redan idag kan det ju inte stämma. Argumentet att färre skulle bry sig om att skaffa en behörighet för att man inför körkortet går också på tvärs med det. Tyvärr tror jag inte att det är så fint idag att alla skaffar sig lämplig behörighet. Däremot tror jag att det som vanligt är många som är seriösa och redan har kompetens som i onödan känner sig träffade för att man inför regler.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man inte mer vet i skallen än att man på egen hand tar reda på de nödvändigaste reglerna före man hoppar i en båt så tror jag inte det blir bättre för man skaffat sig ett papper på att man gått en kurs.

Hur svårt kan det vara?

Röd och grön prick och hur farleden går syns på sjökortet, undervattensstenar och bränningar är dyrt att köra på. Gula/svarta prickar berättar om skit under vattnet, tar man inte reda på sådant utan en kurs så har man inget på sjön att göra.

Jo jag har förarbevis och numera kan jag att gulsvart heter Kardinalmärken (eller väderstrecksmärken) Men gör lika ont att köra på dem ändå.

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte riktigt överens med dig!

men om det nu stämmer som påstås att alla tar förarbevis redan idag
Var påstås det att alla tar förarbevis idag?

Det blir inte mindre krav på att framföra små båtar för att man ökar dem för större till exempel.
På sätt och vis blir det just det, attityden till utbildning kommer troligen att förändras bland småbåtsägarna, om man räknar båtar under 10 meters längd som går långsammare än 15 knop men motordrift till småbåtar! De som idag skulle kunna tänka sig att ta ett frivilligt förarbevis kommer troligen i framtiden inte att ta ett körkort, såvida de inte tänker sig att senare skaffa större båt. Jämför gärna med landtrafikens släpvagnskörning och körkortsbehörigheter B respektive BE.

Själv har jag dock lite svårt att tro på det, utan tror nog att trycket ifrån likar kommer att vara detsamma.
Om en grupp likar har båtar som inte kräver körkort tror jag inte diskussionen om utbildning ens kommer upp, inte ens om någon eller några i gruppen har körkort!

Tyvärr tror jag inte att det är så fint idag att alla skaffar sig lämplig behörighet.
Jag skulle nog vilja påstå att i alla fall kustskepparexamen är en fin merit bland klubbens medlemmar på bryggan!

Däremot tror jag att det som vanligt är många som är seriösa och redan har kompetens som i onödan känner sig träffade för att man inför regler.
Jag kan ju bara tala för mig själv och jag känner mig inte det minsta utpekad eller träffad inför dessa regler, däremot känner jag en oro för att kompetensnivån bland fritidsbåtförare kommer att minska jämfört med idag i och med de regler som har lagts fram.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av någon anledning kom ju även Du till insikt att egen utbildning behövdes (skepparn), detta trots att körkortslagen ännu inte trätt i kraft!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ojoj, många åsikter som vanligt. Inte många konkreta saker om vad som blir sämre. Kostnaden. OK, den kommer antagligen att öka. Kompetensen, kunskapen då? Känner ett 10 tal som kommer att läsa in det frivilliga förarbeviset nu för att sen kunna byta ut det mot det nya kortet.

Roland skrev

Mindre segelbåtar, kanoter och rodbåtar är befriade fast de är vanliga i olycksstatistiken. ojoj Mer byråkrati Båtkörkortet ger mig rätten att köra segelbåt fast jag inte kan det, korkat.

Det får du ju idag, frågan är vad som blir sämre

Urban skrev

En sak till som kommer att bli sämre med båtkörkort i förlängningen, förutom det som sagts är. Dyrare försäkringar, sämre skydd i.o.m sjöräddningen som kommer att få fara ut mer på onödiga uppdrag som det heter. Man klarar inte sjön utan tror det jämt är solsken och lugnt, det var det på land ju. /U

Det där får du nog förklara lite närmare.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee

Aha Skrattande

Urban skrev

En sak till som kommer att bli sämre med båtkörkort i förlängningen, förutom det som sagts är. Dyrare försäkringar, sämre skydd i.o.m sjöräddningen som kommer att få fara ut mer på onödiga uppdrag som det heter. Man klarar inte sjön utan tror det jämt är solsken och lugnt, det var det på land ju. /U

Det där får du nog förklara lite närmare.

Ok, ska försöka.

I förlängningen, tror jag att försäkringarna kommer att bli dyrare p.g.a fler olyckor.
Jag hoppas jag har fel.
I.o.m fler utryckningar som härrör till att man inte längre har rätt kompetens, utan blir fel invaggad i att tro att man har det. Nu har jag körkort då kan jag det här: Alltså en fel tro, man har körkort för sjön, men det är inte samma sak som körkort för bil. Har man varit ute på sjön flertalet gånger så vet man att man blir överaskad av dåligt väder någon gång och det är inte troligt att man får lära sig det.
Ungefär så menade jag Glad.

/U

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kompetensen, kunskapen då? Känner ett 10 tal som kommer att läsa in det frivilliga förarbeviset nu för att sen kunna byta ut det mot det nya kortet.
De kommer alltså att ta ett förarbevis nu för att kunna byta ut detta mot ett framtida körkort!  Vilken typ av båt har de, omfattas de av det nya körkortet? Denna möjlighet till snikvariant kommer bara att fungera nu och fram till införandet då vi möjligen kan se en uppgång i utbildandet, men sen då? Och hur blir kvalitén på det inlärda om de går förarbevisutbildningen endast i syfte att kunna byta ut det mot ett körkort senare, läggs det inlärda på minnet? Om 5-10 år kommer det inte att vara möjligt att byta ut ett nytaget förarbevis mot kortet, då kommer troligen dåvarande utbildning inte att vara så attraktiv bland de som inte behöver ta den...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte påstått att det blir bättre men jag tror inte det blir sämre än idag. Det jag kan jämföra med är lagen om obligatoriskt förarbevis för snöskoter. Tidigare var det frivilligt, nu obligatoriskt. Tidigare var det en miniroitet som la ner pengar på något som inte krävdes. Idag tror jag alla som kör snöskoter har behörighet. Lite trist att hela tiden sitta och kolla efter snuten med foten över nummerskylten.

Har det blivit mindre buskörning, vet inte, men nu vet alla vad som gäller. Det har i alla fall inte blivit sämre. Frågan var ju vad blir sämre än i dag, inte vad som kunde bli bättre. Jag tycker inte om det förslag som idag ligger ute på remiss (hur lagen blir vet vi inte) men vi får väl hoppas på att våra (båtägares) remissinstanser hyfsar till det. De är ju vår röst i det demokratiska remissförfarandet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig kört snöskoter, det ska erkännas, men jag hade gärna provat någon gång för det ser onekligen kul ut!

Finns det vissa snöskotrar som är undantagna förarbeviskravet, så som många fritidsbåtar kommer att vara?

Man kommer sannolikt inte att utanför Stockholms skärgård och vissa andra enstaka platser behöva oroa sig för polisen/KBV som man kanske gör på land, övervakningen är ju idag obefintlig utmed större delen av sjöar, kust och skärgård. Många kommer kanske till och med av den anledningen att chansa på att köra utan körkort och tillsammans med att så många är undantagna faller resonemanget att alla vet vad som gäller, vi får en elit och ett sämre B-lag på sjön vilket kan leda till att olycksrisken ökar.

Remissinstanserna kan väl möjligen få bort tiometersgränsen för segelbåtar, då de tyngsta av dessa är segelbåtsorganisationer som ser till sina egna medlemmars ekonomiska intresse!

Jag tror säkerheten på sjön kommer att bli sämre och olycksrisken kommer att öka.



Senast ändrad av Rovarn | 16 juli 2008 | 20:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allvarligt! Hur kan någon av oss som inte har någon nautisk kompetens bli SÄMRE som förare av att gå en kurs som i folkmun kallas båtkörkort!? Jag är ingen förespråkare av båtkörkortet, för mig känns det som en onödig utgift. Men jag tror inte att jag kör båt på ett sämre och mindre ansvarsfullt sätt efter att jag eventuellt gått kursen för båtkörkortet. Skulle det komma på tal om obligtorisk sjöexamen för vissa fritidsbåtar (även ej klassade fartyg) skulle jag ha en större förståelse... Men inte fan blir jag sämre av att som föregående talare skrev tillhöra B-laget när jag är ute på sjön! Jag lär mig varje gång jag är ute med båten & inget körkort kan ge mig erfarenhet, däremot säkert en smula kunnande. Men tuta inte i mig att folk skulle bli mindre ansvarsfulla för att halva sjön/havet har båtkörkort!

Mvh/Linde.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allvarligt! Hur kan någon av oss som inte har någon nautisk kompetens bli SÄMRE som förare av att gå en kurs som i folkmun kallas båtkörkort!?
När jag läser denna mening får jag uppfattningen av att Du inte läst mina tidigare inlägg i tråden, om det nu är mig Du svarar...? Man kanske skulle göra så att man kopierar in sina tidigare inlägg i varje nytt man gör, men trådarna skulle ju då bli omöjliga att läsa...

Men jag tror inte att jag kör båt på ett sämre och mindre ansvarsfullt sätt efter att jag eventuellt gått kursen för båtkörkortet.
Är det någon som påstår detta?

Men inte fan blir jag sämre av att som föregående talare skrev tillhöra B-laget när jag är ute på sjön!
Om B-laget kör omkring på sjön outbildade och eliten har tagit ett körkort, anser Du då att B-laget och eliten har samma nautiska kompetens? Jag tycker inte det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja vad som verkligen blir sämre. Det är ett av ett antal saker där folks åsikter åsidosätts, listan växer.

Beslut om miljöbilar som rivs upp och lämnar köpare av bilar de ansett vara bra för miljön och tidigare blivit lovad ekonomisk kompensation, ruttet

Beslut att höja räntor för att storebror vill hindra oss från att leva, SEB passar på att höja lite till nu när det är läge att roffa åt sig. Vissa spekulerar inte i fastigheter utan behöver få pengar över för mat och kläder. ruttet

Omyndigförklara oss som kör båt från att kunna ta eget ansvar (olyckorna beror inte på brist på båtkörkort enligt beslutet), ruttet

Och sist men inte minst, FRA-lagen, behövs ingen kommentar enbart ruttet.

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillgängliga ekonomiska medel kommer inte att användas optimalt.

Båtägare blir tvugna att prioritera båtkörkort före annat som kanske egentligen är angelägnare ur säkerhetssynpunkt.

Skattemedel kommer att användas för båtkörkortsbyråkrati i stället för ökad övervakning, utprickning, med mera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmmm, får inte riktigt ihop ditt resonemang. Hur påverkar båtkörkortet detta. SEB, fan är dom också inblande i båtkörkortet? FRA-lagen, kanske lite i periferin eftersom dom kan avlyssna positioner på dom som har GSM/GPS larm, med ett båtkörkort kanske man kan spåra dem.

Vad tror du Roland om min pension, blir den också lägre med ett båtkörkort?

Fan du är inte trovärdig när du spyr ut såna dumheter som du ibland gör. Har en polare som har två bandhundar (gråhundar) som står och skäller hela dagarna. Han är medlem på MG och läser regelbundet forumet. Undrar varför dom heter Recko och Ringo

Vad blir sämre? Kan bli dyrare för en del.Det Köper jag. Speciellt om man har en outbildad fru och man vill ta sig en stänkare i plus 30 knop. Av ren självbevarelesedrift ser man väl till att kärringen kan köra båt. Klart Rolands fru har kompetens att köra HANS båt

Det kan fan inte bli sämre med enbart det förslag om behörighet att köra båt som nu föreligger. Blir det bättre, det är en annan fråga i en annan tråd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen upp till the Land of Ice and Snow och prova. Snöskotern är min båt på vintern.

Det finns inga undantag men det blev ganska generösa övergångsregler, den som har ett bil- eller traktorkörkort utfärdat före 2001-01-01 eller ett frivilligt förarbevis har rätt att köra snöskoter. Idag är det väldigt få som kör olagligt.

Bättre, det vet jag inte men absolut inte sämre

Höghastighetskort? Du får inte köra fortare än 70 km/h (ca 38 knop) enligt lag så det behövs inte. Kanske bättre att införa en maxhastighet på båtar också istället för höghastighetskortet.

Rövarn skrev

Man kommer sannolikt inte att utanför Stockholms skärgård och vissa andra enstaka platser behöva oroa sig för polisen/KBV som man kanske gör på land, övervakningen är ju idag obefintlig utmed större delen av sjöar, kust och skärgård. Många kommer kanske till och med av den anledningen att chansa på att köra utan körkort och tillsammans med att så många är undantagna faller resonemanget att alla vet vad som gäller, vi får en elit och ett sämre B-lag på sjön vilket kan leda till att olycksrisken ökar.

Är det mer övervakning vi vill ha?



Senast ändrad av FinnSpeed | 17 juli 2008 | 00:10



Senast ändrad av FinnSpeed | 17 juli 2008 | 00:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste vara lite dum bakom flötet/tippad bakom en akterhiss/whatever... för även om jag är motståndare till förslaget om båtkörkort i det stora hela har jag ytterligt svårt att se hur sjösäkerheten skulle bli sämre av att man tvingar (vissa) båtförare att ta körkort...

Jag är för båtkörkortet om det skulle gälla för alla i en båt som rör sig fortare än en roddbåt och om körkortet skulle vara jämställt med en formell utbildning likvärdig de redan existerande. Jag är för körkortet om det skulle göra att man kommer tillrätta med okynneskörningar osv.. men det förutsätter en ökad närvaro av polis/kbv på ALLA vatten. För samma regler bör väl rimligtvis gälla för de som åker vattenskidor i lilla sjön vid stugan som för de som tar HT:n/styrpulpetaren ut på en liten fisketur? Vilket inte kommer att vara fallet. Dock är jag emot nämnda kort om det bara går ut på att pungslå oss båtåkande svenssöner, men jag tror INTE att olyckorna skulle öka som en del verkar tro....

Att vissa kommer att kunna lite mer än andra det köper jag, men så är det nu med ju. Att vissa som är undantagna skulle skippa det frivilliga förarbeviset pga av att deras båt ju klarar sig under gränsen för obligatoriskt kort köper jag också.. men samma personer resonerar säkerligen på samma sätt redan idag... min båt är bara 11.9 m lång så jag MÅSTE inte ha skriftlig kompetens för att köra den.... Nä, vill man inte utbilda sig så gör man det inte, alldeles oavsett om man är undantagen eller inte men varför skulle det ÖKA olyckstalet för att vissa kan mer??? Frågetecknen kring båtkörkortets vara eller inte vara är många, men ingen kan nånsin komma och inbilla mig att själva säkerheten skulle bli SÄMRE.. Jag tror inte den blir mer än knappt marginellt bättre heller iofs, men det kommer inte att bli sämre. Det tror jag inte på. Men vissa här verkar nästan rabida i sina fobier om körkortet. Chill out litegranna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee

Vad man är osäker på, är om en falsk säkerhet infinner sig! Jag har körkort så jag ska klara det här. Vad gör lite dimma? Nej jag är säker på att det behövs kompetens i form av annat än ett körkort som kanske inger en just en falsk säkerhet.

/U

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det mer övervakning vi vill ha?
Med tanke på att vi har de internationella sjövägsreglerna och sjölagen så är mitt svar: Ja, där behovet finns!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste vara lite dum bakom flötet/tippad bakom en akterhiss/whatever... för även om jag är motståndare till förslaget om båtkörkort i det stora hela har jag ytterligt svårt att se hur sjösäkerheten skulle bli sämre av att man tvingar (vissa) båtförare att ta körkort...
Jag tror att i förlängningen, om 10-15 år, så kommer attityden till utbildning att ha förändrats så att de som är undantagna lagen inte kommer att bry sig om att ta något körkort! Jämför gärna med vägtrafikens B respektive BE-kort, hur många är det som tar ett E-tillägg för 5-6 tusenlappar för att bli en bättre förare med släpvagn när de ändå får åka omkring med sin fellastade husvagn helt lagligt med ett B-kort? Lika få tror jag kommer att vara beredda på att hosta upp ett antal tusenlappar på ett marint körkort om deras båt inte uppfyller kraven för detta! Det är väl inte heller omöjligt att vi får se en del nya båtmodeller i framtiden som kommer att marknadsföras som körkortsfri, jämför här med 13,6-hästarsmotorn som poppade upp under de år kravet på registrering fanns. Den kom till endast av anledningen att gränsen för registrering drogs av en politiskt korrekt skrivbordsnisse vid 10 Kw och som tydligen inte hade en aning om att det redan fanns både 9,9- och 15-hästars motorer, kan Du köpa en ny sån motor idag?

Det må vara lokala klubbar och föreningar som idag anordnar förarbeviskurser för en ytterst rimlig peng, men det ger i alla fall väjningsreglernas grunder, en inblick i det relevanta punkterna i sjölagen, information om utprickning och farleder samt diverse tips och trix! Min övertygelse är att det i framtiden kommer att bli färre utbildade fritidsbåtåkare just på grund av den attitydsförändring vi får genom lagen, läs mitt första inlägg i tråden så kanske Du förstår hur jag menar.

För samma regler bör väl rimligtvis gälla för de som åker vattenskidor i lilla sjön vid stugan som för de som tar HT:n/styrpulpetaren ut på en liten fisketur? Vilket inte kommer att vara fallet.
Så som jag har tolkat lagförslaget kommer just detta att vara fallet, vad jag har sett är inga vatten undantagna körkortskravet! Att det inte finns någon övervakning i just din sjö betyder inte att lagen inte gäller där.



Senast ändrad av Rovarn | 17 juli 2008 | 05:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...