Sturgeon 1 Postad 2 Juli , 2008 Skulle ut igår och åka efter att ha servat motorn. Motorn startar och allt bra med det, men väl ute och jag skall slå på elektroniken så startar inte den. Inget alls startar. Nåväl motorn fungerar så jag kör. Väl hemma så kollar jag alla säkringar och strömbrytare, inget fel där. När jag dock mäter på batterierna med voltmeter så visar startbatteriet knappa 13 volt OK, medans förbrukningsbatteriet visar helt olastat 0.12 volt?!? De är åstskilda av ett skiljerelä som är kopplat (visar det sig) så att strömmen inte går från motorn till förbrukningmaterielet om inte ström från förbrukningsbatteriet aktiverar relät när huvudströmbrytaren slås på, iom med att det är nästan noll volt på batteriet så händer inget. Nu är inte denna koppling problemet, det kan jag fixa senare. Men hur kan ett batteri visa bara 0.12 volt, är det helt kasst? batteriet är ett biltema slutet bilbatteri på 60ah ca 10 månader gammalt. Jag är ju emot allt vad biltema heter, men fick detta nytt av min bror. Kan batteriet kortslutit sig själv inuti? Nu kör jag båt stenhårt om det är tufft väder så det skakar och smäller ordentligt. Startbatteriet är ett ordentligt marint batteri. Vad kan vara fel, är det ide att ens försöka ladda batteriet. Hade inte mer tid att pilla med det när jag var på plats och ej heller plats att ta med mig det hem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grundlurad 0 Postad 2 Juli , 2008 Det verkar som du har fått totalkortis i batteriet. Har du eller din bror kvar kvittot så är det väll bara att åka och byta. Har själv alldrig provat biltemas batterier men har slutat handla nya på OK/Q8. Köppte ett nytt till bilen för några år sedan och det vart det kortis i efter ca 1månad. Fick ett nytt och det höll i 2 månader. Fick ytterligare ett nytt och det höll iaf tills jag sålde bilen ett par månader senare. Så visst kan ganska nya batterier ge upp. Lite tråkigt då dom inte är allt för billiga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 2 Juli , 2008 Om det visar 0,12 volt så har det naturligtvis hänt något. Det är ju inte ens i närheten av vad endast en cell ger ifrån sig, och batteriet har ju 6. När ett batteri är tomt, och det brukar man säga att det är vid 11,5 volt ungefär, så har man skadat batteriet så pass mycket att det vid laddning inte når upp till 100% av sin kapasitet igen. Vid 0,12 måste celler ha blivit utslagna eller något, det batteriet ska du lämna tillbaka, garantin du vet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser