Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
bjorn_eriksson

Hur laga backspärr Yamaha 30hk runt -86

Rekommendera Poster

Tja, backspärren, om det är så den kallas, fungerar inte som den ska på denna motor. Symptomen är att den drar upp sig själv ur vattnet då man ger gas utöver tomgångsvarv vid backning.

Innan jag börjar kika på det där tänkte jag be er om råd och tips på vad som kan vara trasigt. Det jag är mest nyfiken på är om det är något mer i den konstruktionen än det man ser utifrån? Går det t.ex. någon vajer från växelreglaget till det här fästet som låser det vid backning, eller hur fungerar spärren?

Således, är det något som går att fixa på plats, eller måste man riva något i motorn?

 

tackar tackar på förhand :)



Senast ändrad av bjorn_eriksson | 02 juli 2008 | 10:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är tiltspärren du är ute och far efter. På mindre utombordare är detta vanligtvis en enkel konstruktion, ungefär som en hasp eller bygel, som man själv hakar i för att låsa motorn i nedfällt läge. Den brukar sitta någonstans på motorns fästbygel. Är inte denna hasp eller bygel på, trycks motorn upp ur vattnet av propellerkraften vid back.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag vet vad du menar. På framsidan av motorn finns en liten spak man trycker ner för att kunna tilta upp motorn. En bit ner på riggen finns även en liten spak som man kan lossa då motorn är uppfälld för att fälla ner den.

Dock fungerar det som det ska, med undantag för att man numera inte behöver trycka ner någon av spakarna för att lyfta motorn. Således kanske det bara är låsbygeln som är trasig vilket kanske blir lätt att fixa.

Men som sagt, det är alltså ingen koppling mellan det här låset och backläget?
Jag har läst på lite om detta, men kanske på lite större motorer, och där tycks det vara ett läge då båten går framåt, och ett för back, där den låser med backen i för att hålla motorn kvar, medan den lättar på spärren då det går framåt, för att inte köra sönder riggen om man slår i något.

Så.. vad tror ni?

Ska se om jag kanske kan kika lite på't idag, och kanske ta någon bild. Annars blir det under morgondagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en 30 hästars Yamaha 91 manuell start och rorkult (senare ombyggd tiill reglage) och det fanns ingen koppling mellan bakväxel och backspärren.

Tycker det är jättebra funktion att denna koppling bakväxel/backspärr inte finns, några gåger insåg jag för sent att jag var på väg mot grynna/grund/undervattenstenar, det var bara att lägga in bakväxel, gasa lagom och motorn själv lyftes ut ur vattnet. På detta sätt räddades riggen och propellern flera gånger.

Detta problem kan du kunna fixa själv, kanske räcker det att smörja upp mekanismen (det finns en smörjnippel på fronten), kanske måste någon plåtbit bytas, borde inte vara något större problem....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror ni har rätt. Kollade med en yamaha-återförsäljare, och mycket riktigt finns det ingen koppling mellan backen och den här spärren. Antagligen är det bara någon fjäder som gått sönder. Dock far den upp lite för enkelt, och det går med andra ord inte att använda backen t.ex. att bromsa med då man går emot bryggan, eftersom den flyger upp direkt.

Måste skaffa lite handräckning för att kunna lyfta motorn, så jag får väl återkomma när jag haft någon möjlighet att fixa detta.

Kommer nog inte komma någon bild eftersom det nog bara finns en felkälla.

Tackar iaf!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...