Gäst Peter Jonasson Postad 29 Maj , 2004 Hej! Jag köpte en bättre beg. utombordare Archimedes 5 hk med tank för ett tag sedan. Kort rigg. Mitt problem. Först var motorn lättstartad, gick bra i sjön en stund - 5-10 minuter - och stannade. Detta hände några gånger. Efter vintern - motor och tank förvarad i kallförråd - provade jag igen, samma sak men sedan stannade den helt och gick ej att starta igen. Jag har bytt kondensatorn, men motorn vill inte starta. 1. Vad kan det vara för fel? 2. Skall ventilen på tanken vara öppen? Mycket tacksam för hjälp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Guest Postad 29 Maj , 2004 1. Kolla om du har gnista. Om ja, är stiften blöta an bensin eller helt torra ? 2. Luftningsvetilen på tanken skall vara öppen då du använder motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Peter Postad 30 Maj , 2004 Tack för svar! Stiftet är blött. Hur kollar jag om jag har gnista? Kan det vara vatten i tanken? (läste något om detta på forumet?) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 30 Maj , 2004 För att kolla om du har gnista: Skruva loss tändstiftet och sätt på tändhatten. Be någon hålla gängorna på tändstiftet mot motorblocket och dra runt motorn. Hur kallt har det varit i förrådet i vinter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Peter Postad 31 Maj , 2004 Tack för tips! Vad gör jag om det inte är gnista? Byter tändstift? Tändspole? Det har varit frysgrader i förrådet i stugan, då är oisolerat. Någon som känner till en bra och billig reparatör i nordvästra Skåne? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser