Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
Rikard79

Bara tvungen att dela med mig av upplevelsen ;)

Rekommendera Poster

Tjena Jag va och hämta hem min Yamaha 2Hk som har legat ute under en båt nu i 2 år sommar som vinter för att se om den funka.

Tog den till Garaget och dela på henne och titta så impeller med mm såg helt ut blåste rent lite kanaler & kände så hon gick runt lätt på med soppa kranen körde i lite startgas och stoppa henne i en tunna vatten drog i snöret och döm om min förvåning när den starta innan jag ens hunnit få ut dragsnöret helt Skrattande gick som en klocka direkt och kylde bra. Ibland kan man bli förvånad Cool .

Ha en fortsatt bra båt sommar Mvh Rikard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis, som sagt med bra underhåll fungerar det mestaFörvånad/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter som en klassisk 2 taktare? Dom får man nästan köra släggan på för att få dom att ge upp! (och lite underhåll förstås) //Iggy ;o)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en kompis som har en alu-båt med 25hk evinrude. Den har inte servats på säkert 10 år dvs inte bytt olja, impeller, tändstift eller nått. Den står ute under tak på vintrarna. Och används ganska sällan. Men den startar alltid när vi ska använda den och går bra. Känns som man ibland är lite överbeskyddande när det gäller motorer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

2 år är väll ingenting...Glad

Jag tog reda på en 5 hk Yamaha som stått i ett utedass 10-15 år som aldrig fått någon nämnvärd kärlek av den tidigare ägaren som var min frus morfar. Motorn skall enligt utsago vara av årsmodell -73 eller -74 och ser risig ut som fn... rostig och djävlig. Taket på dasset var inte direkt tätt. Segelekan som hörde till motorn var tyvärr så rutten att den fick åka till majkasan.

Fyllde i ny bränsle och konstaterade att den läkte som ett såll eftersom bränsleslangarna torkat sönder. Bytte dessa och tändstiftet i förebyggande syfte och stoppade ner motorn i balja och drog 4-5 gånger och den small igång. Jag har inte kollat impeller men jag bytte i varje fall växelhusoljan efter ett år. Har haft den nu i fem år och förutom lite tätningsmassa till förgasaren så har jag inte gjort något mer.

Det kallar jag kvalité.....Cool

/Niclas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...