hlek 0 Postad 1 Juli , 2008 Idag slog jag propellern i en sten.......! Jag har ett Volvo 290 dp drev. Vad måste jag kolla nu ? Antar att jag kan reparera propellern hos ex vis propellertrim ? Finns det fler som gör sådana jobb? Tacksam för tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smuggler28 1 Postad 1 Juli , 2008 propellrarna kanske måste lagas, svårt att göra själv, måste vägas in så dom blir rätt balancerade, dp är ännu svårare då propellrarna också är balancerade mot varann vill jag minnas, en dp ägare kan säkert skriva en rad om det. sen har du ju axeln, har du aluminiumproppar så brukar det gå bra, dom är så mjuka att dom pajar innan axeln kröks, med stålproppar är det en annan femma! smuggler28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hlek 0 Postad 1 Juli , 2008 Har aluminiumproppar så jag hoppas att axeln har klarat sig, hur kan man kolla det ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 2 Juli , 2008 Axlarna kontrollerar man genom att kontrollera axlarnas skevhet med en klocka.mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 2 Juli , 2008 Dvs i en mätbänk med en känslig avståndsmätare. Görs på ett avmonterat drev på en verkstad. Om du tiltar upp drevet max och tar av snurrorna kan du vrida på axeln med växeln i neutral. Om det är så illa att du redan där ser att axeln skevar, om så det minsta lilla, så är det dags att ringa försäkringsbolaget och en bra VP reparatör. :-( Men vi ska inte måla fan på väggen. Har själv krökt en axel på en utombordare. Men det var genom att köra 25 knop för nära en långsträckt grynna så akten lyfte en halvmeter och halva propellern försvann. Om du i sakta fart tagit i en sten lugnt och stilla så borde det bara vara propellern som fått en smäll. En standard-incident på sjön. Däremot ska man inte köra med en trasig prop utom i nödlägen. Lagren i drevet tar stryk av obalansen. Måste lagas och det gör man inte själv. Köp nya (ca 5000 kr) eller lämna in hos t ex Propellertrim på Långholmen i Stockholm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser