Fullfart 0 Postad 1 Juli , 2008 Har en V6:a OMC årsmodell 92. Slangarna upp från vevhuset som går till flamfiltret och vidare till förgasaren för att förbrännas fungerar så där. Luft/retur luft kommer men det blir kondens när den varmkörs. Jag har inget vatten i motorn, oljan hur bra som helst. Felet/tjuv luftningen/osv kanske kan sitta relativt högt upp, men frågan är Var? Någon som har tid att skriva några tips, svar till mig! Magnus Gävle MagnusGävle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smuggler28 1 Postad 1 Juli , 2008 du måste förklara bättre, var blir det kondens? positiv vevhusventilation heter det när luften återanvänds, vevhusluften innehåller en del oförbränd bensin och små mängder oljedimma, alltså kemisk energi som kan utvinnas i förbränningen. om det finns ett kännbart övertryck i slangen från vevhuset så är det kompression som läcker förbi kolvarna. kondens runt oljepåfyllningshålet kan det bli i bland, inget att oroa sig för, berätta mer gärna bilder så fattar man mer. smuggler28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fullfart 0 Postad 2 Juli , 2008 Jo, kort och gott. Har jag slangarna på flamfiltret är mängderna med kondens så pass att motorn går som en kratta eftersom förgasaren suger i sig alltihopa. Däremot testade jag under ca 1 timmes körning ta bort slangarna och la i dom i vardera petflaska. blev ungefär 1,5cl kondens i flaskorna. Vet inte om det är mycket eller lite, men tillräckligt för att motorn ska gå rikitgt dåligt. har lite vit sockerkaka i oljepåfyllningen. åter igen, ingen vatten i oljan. Kan återkomma med bilder om du har lättare att förstå hur jag menar. Tack /Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smuggler28 1 Postad 2 Juli , 2008 det låter absolut inte bra, det ska inte vara dom mängderna ånga i vevhuset, det tyder på att topplockspackningen är på väg att gå. gissningsvis nära avgaslimpan, det skulle förklara varför det blir ånga av vattnet och inte direkt blandar sig med oljan, jag tror det bara är en tidsfråga innan oljan byter färg och blir gråvit. hur länge har du haft det så här? smuggler28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser