Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
Marina_Sektionen

Baktung Finnmaster 520

Rekommendera Poster

Hej. Har en Finnmaster 520 med en 100 hk 4 takt hängade i akter.

Problemet är att sitter vi två i brunnen går den fint med kommer det i 2 st till där bak

orkar den knappt upp och planar. Jo jag vet att all tyngd blir bak och inget fram osv.

Men min fråga lyder om det finns någon som vet om man kan kompensera med tyngd fram för att få jämnare nivå t.ex.

Tack på förhand/H

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju försöka få upp häcken med ex trimplan. mvh/tro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

trimplan gör underverk, du behöver ju inte hydrauliska även om det är att föredra, om du skaffar fasta trimplan (billigaste lösningen) ställ dom för den vanligaste belastningen och hastighet så klarar du dig långt...

smuggler28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Eller hellre elektriska trimplan så slipper Du eländet med hydraliska men får möjligheten att justera under gång.

Mvh Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske dumt att ens fråga, men har du tilltat ned motorn max så att propellern hamnar så långt under inåt båten som reglagen tillåter? Gör ju underverk för hur lätt eller trögt en mindre båt planar. Tycker nämligen att 100 hk på en finnmaster 520 inte borde ha några problem att plana. Annars är det nog trimplan som är lösningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min brors båt fick vatten mellan skroven ( otätt motorfäste) och då betedde den sig så.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Otätt skrov med vatten i låter absolut som en möjlighet, har jag också råkat ut för en gång. Då var det vid sjösättning efter att båten tagit in vatten under vintern. Hade en spricka i en lucka där regnvatten rann in som gjorde att det var uppskattningsvis 100-200 liter vatten. Vid gaspådrag samlas ju allt i aktern också vilket förstärker effekten och planing blir omöjligt. Mycket farligt att köra med en sån båt också då den kan bete sig riktigt illa i svängarna och slå över och dyka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...