Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Christophe_d

Hjälp! en drivrem har lossnat

Rekommendera Poster

Hej,

För ett par månader sedan hittade jag en 10 cm lång avbruten bit av en divrem. Hittade inte någonstans var den kunde komma ifrån. Idag hittade jag resten, som förmodligen inte trillat när tidigare. Hur jag än tittar, så ser jag inte var den kan komma ifrån. Någon som vet?

Motorn är en Mercruiser 3.0 med alfa-one drev. Motorn är saltvattenkyld, så nån vattenpump finns väl inte förutom impellern som går utan drivremmar

På motorn finns två remmar, en som driver servostyrningen och en annan som driver något annat som sitter där. Alltså två remmar.

Jag har inte hört eller sett något misstänkt och alla värden som temperatur och olja är normala.

Finns det något mer som drivs med rem? Den är circa 5 mm bred och 25 cm lång.

Tack för hjälpen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, om du inte hittar någon remskiva som saknar rem så är det en gammal rem som gått av som båtens tidigare ägare har bytt. Alla remskivor finns på framsidan av motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det så att motorn bara är ett år gammal. Remmen är inte heller lik de som sitter på remskivorna. Kan det vara något som sitter bak, mot akterspegeln alltså, något som har med drevet att göra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu sket det sig!

I mitt första inlägg skrev jag då om en bit rem jag hade hittat men kunde inte se var den kom ifrån... Igår, vid säsongens första båttur gick fläktremmen av helt och hållet! Det tjôt för att temperaturen gick upp. Stannade omedelbart och vände sakta tillbaka till hamnen. Den rem som förbinder vevaxeln med vattenpumpen och generatorn gick av. Mycket konstig konstruktion för att byta denna rem. Var tvungen att demontera mycket. Det verkar att remmen var något för litet spänt och sladdrade mot motorfästet. Ville bara upplysa dig med samma motor; mercruiser 3.0, kolla fläktremmen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...