Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
Samot74

Hjälp mig att välja båt.

Rekommendera Poster

Har fru och två barn på 3 och 5 år har tänkt mig en båt som man kan övernatta i någon natt. tex en midcabin på 7-8 meter men dom blir ju lite törstiga med v8 motor. Har även tittat lite på typ snipa men då får man ju inte ha allt för bråttom. Skulle gärn villja ha lite tips och erfarenheter av er. Prisklass max ca 230t.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Av en ren slump så har ju jag en Draco 2400 styling till salu....Glad

kolla på köp och sälj sidan för mer info.

/jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja du inte lätt, snabbgående = hög bränsleförbr.  långsamtgående = låg bränsleförbr. Du får nog bestämma dig för det ena för det går inte att kombinera ihop.

Sedan beror det på vad man menar med törstiga, en kraftig V8:a kan gå snålt på låga varv och i planingsfart runt 1,5-2 liter/dist. Däremot om motorn är på gränsen till för svag för båten då sticker förbrukningen för en V8:a/V6:a.

Vill du åka fort så Searay runt 26 fot är ju en bra båt, även Coronet 24 eller 26 family är en bra bo båt

Sedan har du ju Maxim, Nimbus 26 som ligger lite högre än snipfart men där sticker också förbrukningen jämf med en ren snipa. Diesel är ju också dyrare i vårat land än bensin.

Om jag skulle köpa båt idag så blev det en snipa helt klart, även om jag inte gillar att åka sakta. Om man tittar framåt några år vad händer med bränslepriset? Inte faan blir det billigare, skulle tro att vi närmar oss 20 kr sträcket snabbare än någon vill tro. I det läget kommer det vara många bränlsetörstiga båtar till salu som ingen kommer att köpa. Kanske inte kul att stå där med en båt för runt 200 tusen som ingen köper och ägaren har inte råd att tanka.

Min Coronet ligger runt 1,5 l/d i 23 knop man tycker att det är inte så farligt men distanserna knallar på under en helg. senast blev det runt 40 distans och runt 60 liter soppa Visst allt annat kostar också om man ska ha kul.

För dom pengarna får du en ok snipa på runt 27 fot med akterruff vilket ungar brukar uppsakatta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...