Gå till innehåll
tisdag 19 november 2024
martinrosen

Regnvatten i stuvutrymmet bredvid motorn!

Rekommendera Poster

Har precis köpt en 700 och häromdagen märkte jag till min stora förskräckelse att stuvutrymmer bredvid motorn var vattenfyllda efter att det regnat!! Detta har hänt nu tre gånger och det rörde sig om runt 20-25 liter vatten varje gång!

Är det någon som har varit med om något liknade eller har förslag på från vart vattnet kan komma in?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att det är regnvatten? På min förra båt fick jag vatten i stuven som kom ifrån ett skruvhål till ett handtag precis ovanför vattenlinjen. Efter att ha satt i skruvarna med Sika försvann det problemet.

Bara ett tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är regnvatten borde du kunna se torkade spår efter rinningar, det är ju inga små volymer. Det troliga är att vattnet rinner någonstans längs väggarna. Var det kommer in någonstans är svårt att svara på. Skruvhål i skarndäck? Läckande tätning kring rutorna? Läckande kapell? Läckande färskvattentank eller slangar till pentry (!)?

Jag har varit med om att få lite vatten i babords stuvfack. När jag la mig på rygg i stuvfacket upptäckte jag mögelprickar kring en av bultarna till badbryggan, det som kom in var alltså sjövatten. 

Senast ändrad av Flipperskeppare | 01 juli 2008 | 21:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag får kolla väggarna och stuvfacken efter rinningar helt enkelt, tur att facken är så stora så man kan krypa ner i dom. Tycker hela grejen är jätte konstig....att det bara hamnar vatten i dom båda styvfacken och aldrig någon annan stans.... Gråter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är problemet löst! Förra ägaren hade bytt ut original luftintagen till motorn till typen som ser ut som gälar. Använder man den typen så bör man använda ett bakstycke så vatten inte kan rinna in! Dessa saknades och dessutom fick dom inte plats så jag satte tillbaka original intagen och nu kommer det inte in en ända droppe! J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...