Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
Krister_22

Stulen/förskingrad Flipper 717 C

Rekommendera Poster

Stulen/förskingrad Flipper 717 C

Han som hyrde min båt i mitten av juni tänker inte komma tillbaka med den. Tyvärr har jag utsatts för ett bedrägeri.

Förutom en ekonomisk katastrof (båtförsäkringen täcker inte bedrägerier) så är det ett känslomässigt slag som är svårbeskrivligt.

Förlusten är anmäld till polis, kustbevakning, Sjöassistans och Larmtjänst. Men kanske kan jag också få er hjälp att hålla utkik efter min båt.

Båten har egentligen inga speciella lätt synliga kännetecken som inte snabbt går att förändra. Det är ju också en vanlig båttyp. Det som inte lätt går att förändra är att den har en Volvo Penta AD 31 och en sedvanlig ljusblå rand på skrovet. På bägge vindrutorna såg det ut som att lamineringen hade smält i kanten mot mittstolpen från topp till underkant (ca 5-10 cm ut från mittstolpen). Det fanns också ett stenskott (!) på styrbords vindruta. Beige kapell.

När jag blev av med den var den utrustad med VHF (satt i taket), komradio (under taket på styrbords sida), Garmin GPS180 och ekolod (ovanpå instrumentbrädan). Den hade också radio/CD-spelare. Det fanns antenner till VHF, komradio och vanlig radio samt en tallriksformad TV-antenn. Inget sökljus och ingen klubbflagga. Det fanns en fenderhållare på var sida i fören. Båten hade inget namn, men det fanns svaga spår efter en gammal namnmärkning (finskt flicknamn) på överbyggnadens sida. Ljus (vit och grå) klädsel på förar- och passagerarsäten.

Båten försvann i Stockholm, men finns nu med stor sannolikhet på västkusten (eller i ett annat land).

Ni får gärna maila till mig och/eller ställa frågor som inlägg. Kanske är det någon mer information jag borde lägga ut men inte tänkt på. Det vore fantastiskt om båten kunde hittas.

På följande länk finns bilder på båttypen.

http://www.flipperbat.se/0a4e9f62-11fa-48c7-8f38-0d6ebf882731-29.html

http://www.flipperbat.se/0a4e9f62-11fa-48c7-8f38-0d6ebf882731-29.html

Senast ändrad av Krister_22 | 01 juli 2008 | 09:42

Senast ändrad av Krister_22 | 01 juli 2008 | 09:42

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fasiken vad surt. Har du inga uppgifter på personen ifråga? Här är de tju nästan som så att man vill lura försäkringsbolaget å säga att den blev stulen men det känns fel.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Din otur och elände får bli en varning till alla andra som fundrar att hyra ut sin båt. Det blir nog att montera en sändare i båten som kan sökas på webben.

Synd att inte du hade en sån. Skulle vilja se hans min när du kommer och vill ha tillbaks båten. Troligtvis skulle man göra sig olycklig på personen i fråga.

Beklagar verkligen Krister_22

tommpa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så arg man kan bli, visst det går att prata om hur man ska undvika det här men det är inte viktigt för dig krister, jag håller till på västkusten hela sommaren och jag lovar att leta efter stenskott på varenda flipper med blå rand, jag hoppas alla andra som läser det här gör det samma. jag föreslår att du söker upp liknande forum på andra sidan östersjön, det går säkert att kommunicera på engelska, erbjud en summa som hittelön så får du mer respons kanske,

med ögonen på skaft,

Smuggler28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du inga bilder på din ögonsten? mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma sak hände en kompis som hyr ut båtar för ca 10år sedan. Efter flere års processande med försäkringsbolaget fick han ersättning. Båten hittades aldrig, personerna som stal båten gjorde en massa liknande under några veckor. Dethär hände i Finland, lägg upp bilder på båten så håller vi ögonen öppna på östra sidan av  bottenviken. Vilken årsmodell på båten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men bedrägeri...? Om någon hyr en sak och inte lämnar tillbaka den är det väl att jämställa med stöld, eller? Hur kan det bli bedrägeri? Hade Ni skrivit kontrakt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lider med dej!! Men ut med bilder så fort du kan! Vad det än är! Måste ge resultat om inte båten försvann utomlands. Håller tummarna för dej!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är just det som är problemet om nån hyr med korrekta personuppgifter så är det bedrägeri inte stöld. Samma sak om du vill sälja din bil/båt och ger ut den på provtur och den försvinner inte stöld utan bedrägeri. Lagen är ofattbar på den punkten!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lider med dig. Det är ju för j*vligt att inte försäkringen täcker detta. Även jag håller utkik på västkusten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä, det täcker inte när man överlämnar ngt, eller tex, ger ngn, tillträde till fastigheten. Tål att tänka på när man lämnar ut nycklen till sotaren. Vilket jag aldrig gör.

Eller om man låter ngn, provköra en bil vid försäljning, följ alltid med. Kommer dom inte med bilen så gäller inte försäkringen...

Hemförsäkringen gäller inte ens om man är hemma vid tillfället och släpper in ngn, som sen stjäl...

Så vitt jag vet så gör ingen försäkring det, kräver nog tilllägg om man ska syssla med uthyrning och dyligt...

Blir nyfiken på hur uthyrningen gick till. Lämnades det depossition el ngn, form av försäkran. Var det svenskar eller turister, kollade du identitet osv, berätta gärna mer...

Senast ändrad av 7anne | 01 juli 2008 | 22:24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fyfan... trist, lider med dig!

Publicera motornummer och skrovnummer!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Lite tankar omkring ditt dilemma:

Tyvärr har jag utsatts för ett bedrägeri. (Det var ju snällt sagt om någon som tagit båten och dragit!!!)

Båten försvann i Stockholm, men finns nu med stor sannolikhet på västkusten (var han/hon från Göteborg eller sa han nu drar jag till Grebbestad???) eller varför är sannolikheten stor??

Nu till mitt dilemma:

Man skall vara snäll  och ordentlig på ett forum men här har uppenbarligen en person lånat/hyrt/tillskanskat sig DIN båt olovligen och du nämner inte ett ord om...

hur personen såg ut, vad han heter, vad han har för bil, vilket personnummer han uppgett, var han sa han bodde, vad han jobbar med, om han hade hund med sig, vilket lag han gillar i fotboll, om han hade slitna jeans, om han hade eget bensinkort, vilket försäkringsbolag han anlitar.

Har du inte ett endaste foto på din egen båt???

Snälla nån du har väl inte gett nycklarna till en helt okänd person på bryggan??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för all respons och sympati.

Man kan vara efterklok och gå och älta vad som egentligen hände och varför man inte anade misstankar. Det är klart att man efteråt fattar att det handlar om en yrkesbedragare. Jag har dock en i grunden positiv människosyn och kommer att kämpa för att behålla den. Ett råd kan jag ge alla dem som ser uthyrning som ett sätt att finansiera en (dröm)båt. Det är att i förväg kontrollera personnummer i polisens och skattemyndighetens register samt att se till att få träffa inte bara den som hyr utan också övriga tilltänkta besättningsmedlemmar, t. ex. familjen.

Jag har namn och personnummer efter kontroll mot legitimation i samband med nyckelöverlämning, men har valt att inte gå ut offentligt med dessa uppgifter. Vi skrev ett kontrakt på en vecka som senare muntligen förlängdes med ytterligare en vecka. Han betalade en veckas hyra i förskott.

Det finns tecken (som jag inte vill redovisa) som kan tyda på att båten tagits från Stockholm till annan plats i syfte att säljas hel eller i delar.

Att istället för att anmäla förskingring, få det att låta som en stöld innebär ett försäkringsbedrägeri i 400.000-kronorsklassen. Det är inget jag vill göra mig skyldig till förstås. Jag vill tro att ärlighet varar längst…

Jag återkommer med motor- och drevnummer. Nu finns bilder i mitt fotoalbum. Skrovnummer är 717 C-49. Båten är från 1990. Den har ett ankarspel på babords sida på badbryggan.

Tack för att ni håller utkik!

post-28604-1394235534,6155_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Ja det verkar iallafall som att du vet lite om personen i fråga.

Jag håller naturligtvis ögonen öppna jag med! Och du Krister rättvisan brukar segra till slut.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För jävligt! Det får bli en varning till andra övriga som funderar på att hyra ut sin båt. Det går aldrig att vara vaksam nog...tyvärr

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fy f-n vilka svin det finns!

Men jag utgår ifrån att du har polisanmät detta? Och du har namn och personnummer på bedragaren. Så vitt jag vet är bedrägeri ett brott som ger fängelse, i allafall i grövre fall. Det borde ju inte vara så svårt för Polisen att få tag på bedragaren. Och i samband med rättegång så kan du ju åtminstone kräva honom på skadestånd motsvarande båtens värde.

Jag råkade själv ut för en bilstöld för ett antal år sedan. Hade en gammal Passat, som nån tyckte passade bra som rallybil en lördagskväll. Men, Hör och häpna, Polisen fick tag i biltjuvarna. Jag var med vid rättegången och krävde skadestånd motsvarande bilens värde. Jag fick faktiskt tillbaka bilens värde i pengar. Men jag var tvungen att kräva in dom själv.

Jag lider med dig Krister, men hoppas att det löser sig till slut.

Mvh Labbibia

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag beklagar verkligen.

Jag har själv Flipper 717 som drömbåt.

Jag kommer att hålla mina ögon och öron öppna här i Öregrund.

//Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Din stackare!

Jag lider verkligen med dig.

Ögonen är vidöppna här på Åland!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har lovat återkomma med motor- och drevnummer...

Motorn har nummer 2203124792

Drevet har nummer 3102177100

Är det någon som kan tipsa om sajter med begagnade båtar i Baltikum, Norge och Danmark?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten har hittats i Håverud i Dalslands kanal och är tagen i beslag av polisen. Gärningsmannen sitter anhållen.

En av medlemmarna här på Maringuiden läste den här tråden och kunde bidra till att lösa fallet.

Tack för samarbetet!

/Krister

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Härligt! Hoppas att de inte var stygga mot henne utan att dom behandlade henne med den respekt som krävs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis !!! hoppas det går bra med försäkringsbolaget och att du får din båt  snabbt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis härligt att läsa...hoppas den är i bra skick ännu

/ Denne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul!

Jag har haft ditt inlägg och bilder liggande i båten sista veckan och hållit lite utkik i Stockholm... :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken drömhistoria. Dramatiskt med lyckligt slut!!!

Fasiken vad skönt för dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma här bilder och motor nummer uppskrivet i Vänersborg, var dock inte så långt borta då....

Roligt att en av miljoner sorgliga ärenden löste sig.....

/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Härligt:) Och lika härligt att hjälpsamhet lönar sig...Trevlig sommar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad skönt att det löste sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...