Sailfish 0 Postad 30 Juni , 2008 Hej Jag undrar kort och gott om någon här vet vad typ en finlandsfärja förbrukar per distans? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rovarn 0 Postad 30 Juni , 2008 Olja skulle jag tro...! De flesta större fartyg förbrukar olja per M! Prova Google... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JuggeM 1 Postad 30 Juni , 2008 Gamla Gotlandsfärjan drog 18l/min. enl. http://www.ecoprofile.se/1250_950_Farja_varre_an_flyg.htm /Jugge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 1 Juli , 2008 2.500 kg/tim är en kvalificerad gissning. det bör väl ge en 125 l / M vid full fart. Annars gäller 190 g / effektiv hästkraftstimme för stora dieselmotorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StigH 0 Postad 1 Juli , 2008 Vill du vara vänlig att vad du menar med distans! Distans kan ju vara precis vad som helst! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 1 Juli , 2008 Såja. Vi får väl ha lite distans (sic) till språkbruket. När jag själv nonchalant och språkvidrigt slänger mig med uttrycket distans här på MG så menar jag den nautiska längdenheten distansminut. 1852 meter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sailfish 0 Postad 14 Juli , 2008 Ja jag menade såklart en distansminut Men som någon sa, drar de massa olja med??? och hur mycket då? Har såklart kollat google :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sailfish 0 Postad 14 Juli , 2008 Det låter mycket, men det kanske stämmer vad vet jag. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Treudd 0 Postad 14 Juli , 2008 Såg ett reportage på Discovery om Amerikanska hangarfartyg. Jag tror att de har ett oljedrivet kvar, resten är kärnkraft, fullt förståligt då det drar 300 000 liter/dygn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sailfish 0 Postad 14 Juli , 2008 Ojojoj Sjukt, har en kompis som kör oljetankar i 300 metersklassen kom jag på nu. Ska höra lite med honnom. Men exakt vad finlandsbåtarna drar skulle vara kul att veta med... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 14 Juli , 2008 Funderar du på att byta upp dig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 14 Juli , 2008 En av Tysklandsfärjorna gör i detta nu 16,4 knop och drar 137 l/nm. Utnyttjar just nu 16 000 hk av 40 000 möjliga. Lägger vi spakarna i botten toppar vi 22 knop och drar strax under 400 l/nm. Vi är i storlek och maskinstyrka jämförbara med de större Finlandsfärjorna typ Silja Symphony, Silja Serenade och Silja Europa. Viking Lines färjor är något mindre.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sailfish 0 Postad 14 Juli , 2008 Haha, rätt kul faktiskt :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sailfish 0 Postad 14 Juli , 2008 Precis den informationen jag ville ha, tack ska du ha. Jisses vad brännsle, fast kanske inte om man räknar per ton de litrarna transporterar...Vad väger ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tommpa 0 Postad 14 Juli , 2008 Vad är mervärdet att veta vad ett par färjor drar??? Totalt ointressant, ta istället din egen båt och laborera vad den drar. Det tycker jag vore mer av intresse. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sturgeon 1 Postad 14 Juli , 2008 Min sambos far jobbade på en tanker i storleksordningen 350000 ton. Den förbrukade vid marchfart snålt körd 100 ton per dygn. Dess tankar (tillsammans) rymde om jag förstod det rätt ca 9000 ton bränsle. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StigH 0 Postad 15 Juli , 2008 Jag var andrestyrman i en containerbåt som tillhörde Svenska Ostasiatiska kompaniet på 70-talet. Om jag minns rätt drack dom tre maskinerna upp ca 250 ton tung olja om dygnet vid marschfart. När vi maxade gick det åt upp mot 300 ton. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 15 Juli , 2008 Diskussionen började väl runt förbrukning på vanliga fritidsbåtar, typ vad dra olika båtar Sedan påpekade jag att en finlandsfärja förmodligen drar mera än min båt på sträckan Slussen-Vaxholm. (Tydligen, bortåt 140 l per nm mot 1.6 l per nm). Och att man kanske ska fundera på bränsle per nyttoenhet istället. Typ per transporterat ton, per passagerare, per ökning av inre välbefinnande etc. Min båt drar 1.6 l /nm och person och färjan tar 0.07 l/nm och person, om jag är ensam och färjan har 2000 pax ombord. Så min båt har då 23 gånger sämre bränsleekonomi än finlandsfärjan. Å andra sidan så är det svårt att parkera finlandsfärjan i Byttafladen på Biskopsö, där jag var igår. Och trångt blir det också om alla 2000 ska i land.... Senast ändrad av Anders_St | 15 juli 2008 | 10:10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sailfish 0 Postad 15 Juli , 2008 Om du vill veta vad min båt drar lika mycket som jag vill veta vad en finlandsfärja drar så finns det två sätt. 1. Starta en tråd med rubriken, vad drar Sailfish båt? 2. Eller läs om det i min beskrivning om båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sailfish 0 Postad 15 Juli , 2008 Just det där är en intressant uträkning. Undrar villken båt som är mest effektiv per kilo? Alltså av de vanligaste skeppen i världen. Kanske GreenCargo`s senaste skuta :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 15 Juli , 2008 Vår vikt inklusive last (alltså deplacementet inte tonnaget som är nåt helt annat) är 25 000 ton. Idag går det lite lättare, medström och medvind, 16,5 knop 120 l/nm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Heiner 0 Postad 15 Juli , 2008 Koskenkorva i massor Mackan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sailfish 0 Postad 16 Juli , 2008 Okej, hur många styr thrustrar har Ni och vad driver dem? Heter det så förresten båtens bogproppar typ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fnulip 0 Postad 16 Juli , 2008 Hej. En Finlandsfärja förbrukar ca 100 ton bränsle på en resa Stockholm-Mariehamn-Helsingfors-Mariehamn-Stockholm och med en genomsnittsfart på 20 knop. Den som är intresserad av liter per nautisk mil får själv räkna ut detta på sjökortet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svartasara 0 Postad 17 Juli , 2008 massor av vin sprit och öl! var det något annat ni tänkte på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sativa 0 Postad 17 Juli , 2008 Har mest varit i baren, kan det vara en jolle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Majolica 0 Postad 17 Juli , 2008 http://about.maersk.com/en/Fleet/Container/ContainerPostPanamax/SeriesPS/ Jag gjorde en liknande jämförelse och kom fram att ett kontainerfartyg som i länken har en förbrukning som skulle motsvara 0,07 l/nm för en normal styrpulpet:are med c:a 50 hk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sailfish 0 Postad 18 Juli , 2008 Det var det jag misstänkte, mycket intressant. undra på att det inte kostar så mycket att skicka grejer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee Postad 19 Juli , 2008 Trots att fartygsbränsle innehåller betydligt mer svavel än lastbilsbränsle och släpper ut fler luftföroreningar än flygplan har det varit en glömd miljöbov. Världens största containerföretag, danska Emma Maersk, uppges släppa ut lika mycket svavel som 50 miljoner bilar. Det finns att läsa härhttp://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1471609.svd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser