Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
Sailfish

Vad drar en finlandsfärja

Rekommendera Poster

Hej

Jag undrar kort och gott om någon här vet vad typ en finlandsfärja förbrukar per distans?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olja skulle jag tro...! De flesta större fartyg förbrukar olja per M!

Flört

Prova Google...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

2.500 kg/tim är en kvalificerad gissning. det bör väl ge en 125 l / M vid full fart.

Annars gäller 190 g / effektiv hästkraftstimme för stora dieselmotorer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill du vara vänlig att vad du menar med distans!

Distans kan ju vara precis vad som helst!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såja. Vi får väl ha lite distans (sic) till språkbruket. Flört

När jag själv nonchalant och språkvidrigt slänger mig med uttrycket distans här på MG så menar jag den nautiska längdenheten distansminut. 1852 meter.  Tungan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja jag menade såklart en distansminut

Men som någon sa, drar de massa olja med??? och hur mycket då?

Har såklart kollat google :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg ett reportage på Discovery om Amerikanska hangarfartyg. Jag tror att de har ett oljedrivet kvar, resten är kärnkraft, fullt förståligt då det drar 300 000 liter/dygn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ojojoj

Sjukt, har en kompis som kör oljetankar i 300 metersklassen kom jag på nu. Ska höra lite med honnom. Men exakt vad finlandsbåtarna drar skulle vara kul att veta med...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En av Tysklandsfärjorna gör i detta nu 16,4 knop och drar 137 l/nm. Utnyttjar just nu 16 000 hk av 40 000 möjliga. Lägger vi spakarna i botten toppar vi 22 knop och drar strax under 400 l/nm. Vi är i storlek och maskinstyrka jämförbara med de större Finlandsfärjorna typ Silja Symphony, Silja Serenade och Silja Europa. Viking Lines färjor är något mindre..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis den informationen jag ville ha, tack ska du ha. Jisses vad brännsle, fast kanske inte om man räknar per ton de litrarna transporterar...Vad väger ni?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är mervärdet att veta vad ett par färjor drar??? Totalt ointressant, ta istället din egen båt och laborera vad den drar. Det tycker jag vore mer av intresse.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min sambos far jobbade på en tanker i storleksordningen 350000 ton. Den förbrukade vid marchfart snålt körd 100 ton per dygn. Dess tankar (tillsammans) rymde om jag förstod det rätt ca 9000 ton bränsle.Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var andrestyrman i en containerbåt som tillhörde Svenska Ostasiatiska kompaniet på 70-talet.

Om jag minns rätt drack dom tre maskinerna upp ca 250 ton tung olja om dygnet vid marschfart.

När vi maxade gick det åt upp mot 300 ton.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Diskussionen började väl runt förbrukning på vanliga fritidsbåtar, typ vad dra olika båtar Sedan påpekade jag att en finlandsfärja förmodligen drar mera än min båt på sträckan Slussen-Vaxholm. (Tydligen, bortåt 140 l per nm mot 1.6 l per nm). Och att man kanske ska fundera på bränsle per nyttoenhet istället. Typ per transporterat ton, per passagerare, per ökning av inre välbefinnande etc.

Min båt drar 1.6 l /nm och person och färjan tar 0.07 l/nm och person, om jag är ensam och färjan har 2000 pax ombord. Så min båt har då 23 gånger sämre bränsleekonomi än finlandsfärjan. Å andra sidan så är det svårt att parkera finlandsfärjan i Byttafladen på Biskopsö, där jag var igår. Och trångt blir det också om alla 2000 ska i land.... Glad

Senast ändrad av Anders_St | 15 juli 2008 | 10:10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du vill veta vad min båt drar lika mycket som jag vill veta vad en finlandsfärja drar så finns det två sätt.

1. Starta en tråd med rubriken, vad drar Sailfish båt?

2. Eller läs om det i min beskrivning om båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just det där är en intressant uträkning. Undrar villken båt som är mest effektiv per kilo? Alltså av de vanligaste skeppen i världen. Kanske GreenCargo`s senaste skuta :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vår vikt inklusive last (alltså deplacementet inte tonnaget som är nåt helt annat) är 25 000 ton. Idag går det lite lättare, medström och medvind, 16,5 knop 120 l/nm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, hur många styr thrustrar har Ni och vad driver dem? Heter det så förresten båtens bogproppar typ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

En Finlandsfärja förbrukar ca 100 ton bränsle på en resa Stockholm-Mariehamn-Helsingfors-Mariehamn-Stockholm och med en genomsnittsfart på 20 knop. Den som är intresserad av liter per nautisk mil får själv räkna ut detta på sjökortet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har mest varit i baren, kan det vara en jolle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var det jag misstänkte, mycket intressant. undra på att det inte kostar så mycket att skicka grejer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Donna-Lee

Trots att fartygsbränsle innehåller betydligt mer svavel än lastbilsbränsle och släpper ut fler luftföroreningar än flygplan har det varit en glömd miljöbov. Världens största containerföretag, danska Emma Maersk, uppges släppa ut lika mycket svavel som 50 miljoner bilar.

Det finns att läsa här
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1471609.svd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...