Edestig 1 Postad 30 Juni , 2008 http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2794341.ab Talar väl för sig själv ... Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 30 Juni , 2008 Ja, ja det blir nog bra med det (sedan). mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rovarn 0 Postad 30 Juni , 2008 Jag tycker det är positivt att kustbevakarna inväntar rätt utbildning och rätt instrument innan de ger sig ut och kontrollerar fyllerister, att regeländringen klubbades igenom så snabbt är ju inget man kan beskylla varken kustbevakning eller polis för! Stämmer de uttalanden som gjorts enligt artikeln visar det väl bara på att de är beredda att ta sitt ansvar och att de vill utföra en god insats för nykterheten på sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 30 Juni , 2008 Är ju förvisso bra att de inte försöker sig på något de inte klarar av. Kan dock inte tänka mig att utbildningen för dessa mätingar är direkt omfattande, de har ju redan en tämligen grundläggande kännedom och ska väl nu egentligen bara lära sig att använda instrumenten korrekt vad gäller handhavande och skötsel. Som jag ser det är det tråkigt att de kommer gå miste om att sätta dit sjöfyllerister pga att de saknar utbildning. Man kan ju tycka att de kunnat utbilda ett par stycken iaf, främst de kustbevakare som då arbetar på mindre båtar och i de områden där man vet att sjöfylleri är vanligt förekommande. Sen lever ju jag personligen i övertygelsen att allt kan och bör göras över en natt, men det är en annan historia... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 1 Juli , 2008 Men hur svårt kan de va? Eftersom polisen inte verkar hinna med detta och kustbevakningen har resurser att utöka sin verksamhet så är väll det enkelt att KBV får låna polisens utrustning och vid överlämnandet visar poliserna hur apparaten funkar. Kan man köra Cobra mm så borde man väll snabbt lära sig en alkotester. Sedan så är det väll knappast någon stor vetenskap att få fram den som med 1-2 promille och kör båt i förhållande till de som tagit en öl och instrumenten precis börjar reagera. De som kikade på serien med kustbevakarna behövde knappast en mätare för att avgöra att vissa dynraka personer borde plockas bort från sjön. Problemet är att vi fortfarande har relativt liberala regeler för alkohol på sjön. Snabbt införande av samma gränsvärden som för bilkörning så blir det enkelt. Men vill man krångla till det så. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 1 Juli , 2008 Jag tror nog att det har så mycket med apparaten som man blåser i, den klarar nog de flesta utav att hantera. När det väl tagit någon som överskrider den tillåtna gränsen för alkhol så skall det väl till lite papper och andra formaliteter som man säkert behöver ha ganska bra koll på. Det är en sak att se hur andra gör saker och en annan att ha faktiskt kunskap om vad som krävs och förväntas av dig i en sådan situation. /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser